F
F.d. 55256
Guest
Skulle ladda batterierna igår i husbilen. Ingen laddning, men väl ett tiotal muslortar under soffan där allt det elektriska är samlat. Stora skälvan infann sig, börja leta avbitna kablar eller annat elände. Manöverpanelen visar normalt en sladdände med kontakt, när det finns "landström" nu varade symbolen några sekunder och slocknade sedan. Jag intalade mig själv "lugn inget förhastat rivande, kaffepaus och tankemöda innan du börjar leta". Under pausen kom jag ihåg att ett åsknedslag för ca 5 år sen smälte en säkring i laddaren, ok kolla säkringen först, den var ok. Nu var klockan 18:10 så det började bli mörkt varför arbetet avbröts för dagen.Under kvällen och natten snurrade olika idéer och tankar i knoppen. Kom på att det kanske var paj på inkommande 240 V ledningen. Efter att mätt spänningen i vägguttag, kontakten på sladden hittade jag inget fel, kopplade in bilen igen, ingen 240 v ändå. Efter att ha kollat allt en gång till visade det sig att sladden hade kontakt när jag mätte men vid belastning funkade det inte. Bytt elkabel och simsalabim funkade det igen. En sten föll från hjärtat vid tanken på att slippa leta fel under och i inredning. Men hur en elkabel kan gå sönder utan synlig åverkan och som fungerat utan anmärkning under flera år är en gåta för mej. Men förmiddagskaffet på altanen i strålande sol och 17° varmt smakade gott i vetskap att laddproblemet var löst.
Ove.G
Ove.G