• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Från kris till glädje.

F

F.d. 55256

Guest
Skulle ladda batterierna igår i husbilen. Ingen laddning, men väl ett tiotal muslortar under soffan där allt det elektriska är samlat. Stora skälvan infann sig, börja leta avbitna kablar eller annat elände. Manöverpanelen visar normalt en sladdände med kontakt, när det finns "landström" nu varade symbolen några sekunder och slocknade sedan. Jag intalade mig själv "lugn inget förhastat rivande, kaffepaus och tankemöda innan du börjar leta". Under pausen kom jag ihåg att ett åsknedslag för ca 5 år sen smälte en säkring i laddaren, ok kolla säkringen först, den var ok. Nu var klockan 18:10 så det började bli mörkt varför arbetet avbröts för dagen.Under kvällen och natten snurrade olika idéer och tankar i knoppen. Kom på att det kanske var paj på inkommande 240 V ledningen. Efter att mätt spänningen i vägguttag, kontakten på sladden hittade jag inget fel, kopplade in bilen igen, ingen 240 v ändå. Efter att ha kollat allt en gång till visade det sig att sladden hade kontakt när jag mätte men vid belastning funkade det inte. Bytt elkabel och simsalabim funkade det igen. En sten föll från hjärtat vid tanken på att slippa leta fel under och i inredning. Men hur en elkabel kan gå sönder utan synlig åverkan och som fungerat utan anmärkning under flera år är en gåta för mej. Men förmiddagskaffet på altanen i strålande sol och 17° varmt smakade gott i vetskap att laddproblemet var löst.
Ove.G

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Från kris till glädje.

Svært vanlig med brudd i gamle sladder, helst ved strekkavlastere i kontakter.
Slike brudd blir noen ganger høyohmige slik at en kan måle full spenning, men den faller brutalt når det legges på belastning. Kan oppstå andre steder i kabler som ligger på bakken og blir kjørt over.

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Från kris till glädje.

Det var just det som Knut skriver, att vid mätning var allt ok men vid belastning kom inte någon spänning fram. Skruvade isär kontakterna i båda ändar och kollade vid dragavlastningen och vid anslutningarna i stiften allt där var ok..Kollade hela sladden genom att klämma och syna varje cm av den men hittade inget fel, men nånstans är det ett brott i den, men nu ligger den i sopsorteringen för vidare transport till återvinning. Slutet gott allting gott.
Ps solen skiner grant även idag, Arvika ( 6 mil bort), hade landets högsta temperatur igår.:yes::yes::yes::yes::yes:
Ove.G

Toppen