• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Från Ford till Fiat

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Jaha, nu är det dags. Byter från Ford till Fiat, (LMC). Undrar vad man har att vänta. Forden har skött sig utmärkt.

Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Från Ford till Fiat

Har gjort samma byte. Var också nöjd med Forden. Nu bytte jag upp mig till den större Fiatmotorn, och visst är det bättre drag i denna men annars är det ingen större skillnad.

H

Husbilgolf

Guest

Bytte från Ford 140 hk (2008) till Fiat 130. Har nu min tredje Fiat, fast stora motoren. Forden var riktig pigg, men efter ca 5000 mil började problemen. Ena sylinderen slutade fungera, ett garantijobb. Oljeläckage, nytt garantijobb. Men så stannade bilen tvärt, var nån defekt styringsdel. Då bytte vi! Efter ca 8000 mil i Fiat utan ett enda problem, är vi jättenöjda. Pluss att Fiat är mindre vindkänslig när man kör!

F

F.d. 25270

Guest

Bytte från Ford 140 hk (2008) till Fiat 130. Har nu min tredje Fiat, fast stora motoren. Forden var riktig pigg, men efter ca 5000 mil började problemen. Ena sylinderen slutade fungera, ett garantijobb. Oljeläckage, nytt garantijobb. Men så stannade bilen tvärt, var nån defekt styringsdel. Då bytte vi! Efter ca 8000 mil i Fiat utan ett enda problem, är vi jättenöjda. Pluss att Fiat är mindre vindkänslig när man kör!

Vindkänsligheten lär knappast bero på om det är en Fiat eller en Ford utan på vilken typ av överbyggnad/bodel man har.
Ha det
Harrry Hymer

H

Husbilgolf

Guest

Vindkänsligheten lär knappast bero på om det är en Fiat eller en Ford utan på vilken typ av överbyggnad/bodel man har.
Ha det
Harrry Hymer

Hej
Håller inte 100% med här Harry. En Fiat med lågramchassis och bredare hjulbas bak känns mera stabil i vind än en Ford. Jag testade båda med alkov på norska Vestlandet. Men nu har ju även Ford utvecklat ett motsvarande chassis, tyvärr har jag inte hatt anledning att prova!

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Hej
Håller inte 100% med här Harry. En Fiat med lågramchassis och bredare hjulbas bak känns mera stabil i vind än en Ford. Jag testade båda med alkov på norska Vestlandet. Men nu har ju även Ford utvecklat ett motsvarande chassis, tyvärr har jag inte hatt anledning att prova!

For å være helt oppriktig,er dette noe stort problem?? Har en 2008 Ford med orginalram som jeg har körd i all slags vær og vind.LITT mindre eller mer stabilitet spelar väl ingen roll !? Forden är ju grymt god at åka i oavsett.:yes:

Ottar

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det är kanske inget problem. Men det spelar stor roll. Kör man långt och vill ha högre marschfart har vindkänslighet och luftmotstånd stor betydelse. Tycker jag i vart fall. Men vi har alltid olika tycke och smak.

:-/<rister

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Det är kanske inget problem. Men det spelar stor roll. Kör man långt och vill ha högre marschfart har vindkänslighet och luftmotstånd stor betydelse. Tycker jag i vart fall. Men vi har alltid olika tycke och smak.

:-/<rister

Olika tycke är vi nog sams om.Det jag menade var at jag inte tycker det är nåt problem,eller at det spelar nån stor roll som du säger!

Jag kör Europa rundt i all slags väder i alla hastigheter,1400 mil hittils i år,men nån problematisk vindkänslighet har jag aldrig märkt.Luftmotståndet är lika som andra delintegrerade!!Kan den här problematiken vara nogot överdrivet??

Ottar

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Glömde tillägga att den nya LMC:en med Fiat har ett nåt som kallas Allkochassi.
Kommer det att betyda en förbättring eller betalar vi för ingenting, dvs ett varumärke.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Glömde tillägga att den nya LMC:en med Fiat har ett nåt som kallas Allkochassi.
Kommer det att betyda en förbättring eller betalar vi för ingenting, dvs ett varumärke.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det ni betalar för är att bara hyttdelen härstammar från Fiat. Allt bakom stolarna är från eftermarknaden med annan fjädring och ofta annan spårvidd.
AL-KO gjorde ramar till husvagnar och annat innan de började göra, ofta lägre chassin till husbilsmarknaden då original lastbilsramen för det mesta var och är onödigt hög till en husbil.

fiatstao.jpg

M.v.h. JANKRO.

Toppen