• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från ett blåbär till ett annat!

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.950
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi skaffade vår första husbil, en integrerad Dethleffs Magic Edition, på senhösten 2014. Vi har kuskat runt lite i södra Sverige och tagit en tripp till norra Tyskland. Totalt har vi kört ca 1150 mil.

För att göra förändringar och förhoppningsvis förbättringar i bilen så har vi lusläst olika forum på Husbilsklubben. Jag kan bara säga "Oj vilken samlad kompetens det finns!". Man kan nästan ställa vilken fråga som helst och det finns alltid någon som har ett svar.

Min tanke är nu att försöka beskriva en del av de förbättringar som vi gjort i våran bil så att andra nybörjare får lite tips. Många av förslagen är direkt hämtade från olika forum medan andra åtminstone delvis vuxit fram ur egen fatabur. Jag kan naturligtvis bara utgå från vår husbil med förhoppningen att det vi gjort kan överföras även till bilar med annan layout och inredning.

Jag tänkte börja med lite enkla förbättringar. Beroende på gensvar och intresse så får vi se hur det blir med fortsättningen.

Tänkte beskriva varje åtgärd med

  • Svårighetsgrad
  • Tidsåtgång
  • Kostnad
  • Inköpsställen

samt
  • Problem som vi vill lösa
  • Vår lösning
  • Alternativa lösningar

Ser redan nu hur pretto det verkar! Skall jag verkligen ge mig in på/utsätta mig och er för detta? Men enligt den gamla devisen "friskt vågat hälften vunnet" så är det väl bara att sätta igång.

Har så här långt tänkt dela in beskrivningarna i

  • Toalett/dusch
  • Sovdel
  • Kök
  • Kyl/frys
  • Belysning
  • Förar-/passagerarplats

och börja med "Toalett/dusch".

För att det inte skall bli för långt och oöverskådligt läggs varje beskrivning i egen tråd.

Planlösningen i vår bil ser i stort ut enligt följande bild

image.png

Första beskrivningen läggs ut i dag eller i morgon. Är inte helt överens med forumets plattform för hur man hanterar bilder och länkar mm så vi får väl se hur det går.

Hälsar Kjell

PS. Försöker göra så lite hål i inredningen som möjligt varför jag med fördel använder självhäftande tejp eller kardborreband där det är möjligt. DS
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat!

Skalan på svårighetsgrad? Från 1 till 10?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.950
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat!

Skalan på svårighetsgrad? Från 1 till 10?

Missade det! Skalan är 1-5, där 1 är mycket lätt och 5 är mycket svårt.

Försöker utgå ifrån vad jag tror att en normalhändig (vad nu det är för något) person klarar. Har man specialkunskaper inom området så är ju allting mycket lätt.

Hälsar Kjell
 
Toppen