• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

från c-kort till b-kort

F

F.d. 52990

Guest
Hejsan
Vi funderar på att bygga om en Citroen Jumper buss till en smidig husbil.
Min fråga är, om vi hittar en som är reggad för c-kort, kan man då när man reggar den som husbil få köra den på b-kort som man får göra med andra husbilar i "fel" viktklass.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: från c-kort till b-kort

Utan att vara expert skulle jag säga att detta fungerar fram tills de nya EU reglerna träder i kraft 2013.
Mvh. Magnus
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: från c-kort till b-kort

Om du bygger om den till husbil. i princip att det finns sängar och matlagning/förvaring samt matplats. Då registreras den som personbil klass 2. Det innebär att alla som har b-kort tagna före sommaren -96 får köra den ovasett hur tung den är.
Den som har körkort taget efter sommaren -96 får köra personbil klass 2 med totalvikt under 3,5 ton. Över 3,5 ton krävs C-kort.

Det kan gå att minska totalvikten på ett fordon som tidigare haft över 3.5 ton men det krävs ett intyg på bromsarna. Det är nämligen högre krav på bromsar på fordon under 3,5 ton än för fordon över denna gräns.!!!?

Detta oavsett om fordonet är registrerat som lastbil eller personbil.

Intyget om detta kan får av generalagent (om bromsarna klarar det vill säga och om det finns någon generalagent kvar att få intyg av.)

I mitt fall med gammal Cheva verkar det svårt att få intyg så jag kommer låta den bli personbil klass 2 med totalvikt på 3,9 ton. Mitt och frugans körkort är gamla nog och så får vi 400 Kg mer lastvikt.

Tror inte detta kommer påverkas alls av nya körkortsregler 2013 då detta gäller gamla körkort.

Men en Citroen Jumper, är inte den oftast under 3.5 ton? i så fall är det B-kort som gäller oavsett om den är registrerad som lastbil eller personbil. Endast i fallet att den är registrerad som buss med fler än 8 passagerare kan D-kort komma i fråga men undrar om det finna nån buss med så många passagerare som väger under 3,5 ton?

Och efter en ombyggnad till husbil kommer den knappast ha så många passagerare.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: från c-kort till b-kort

Tänkte bara sticka in att tappa inte lappen på fortkörning eller så om du har ett körkort från -96 eller tidigare, samt personbil klass 2 på över 3.5 ton.
För om du måste ta om lappen så kommer det att räknas som ett nytt körkort, och du får inte köra din gamla hb. :/

Spännande regler. :p
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: från c-kort till b-kort

Ja körkortet skall man vara rädd om och som sagt extra rädd om man har personbil äver 3,5 ton.

Och om nu olyckan skulle vara framme, gud förbjude, så blir det till att vänta till 2013 då det nya C1 och C1E korten går att ta så man slipper övningsköra med långtradare.
 
Toppen