• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Från båt till bil.

F

F.d. 1245

Guest
Hej på er alla!
Många båtar har passerat under åren, just nu har jag en 32-fots segelbåt som används så länge det är isfritt och hon ligger i sjön året runt. Men armarna orkar inte med längre och nu är det bestämt att Bodil ska säljas till våren. Istället går tankarna till husbil, men vad? Herregud, fråga mig vad som helst om båtar och du får svar, men husbilar? Jag vill ha en husbil för ungefär 500 000:- Inte allt för stor. En liten gummibåt med motor ska med, helst på taket, går det? Sen ska den så klart vara utrustad med sånt jag är van vid från båtlivet, rejäl värmare, stor batteribank (har idag 535A) stora solceller m.m.
Efter över 3000 inlägg på maringuiden blir det här mitt första här på HK :)

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Från båt till bil.

Välkomna! :)
Har bara dryga 400 inlägg på MG.
Köpte min 1a HB - en Plåtis ifjol sommar å min 2a i början på detta år.
Ungefär som med båt - 3e gången gillt.
Allt är egentligen mycket enklare med HB än med båt - förutom med fuktbesvär i bodelen. Näe det är enklare med båt - tror jag.
Plast som plast - plåt som plåt. Finns många trådar att läsa om för å nackdelar om olika sorts HBar och olika sorts BODELAR å olka sortys uppvärmningar å .........
Ja ungefär som med båtar - fast VÄRRE - mycket värre.
Välkomna å lycka till! :)

F

F.d. 1245

Guest

Tackar!

De bilar jag fastnat för ännu så länge är lite mindre, som tex:
Hymer Car 322 eller en Fortscout från Globecar. Svårt att hitta bilar i Sverige verkar det som, eller?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Välkomna i klubben!

Jag har haft något liknade bakgrund med båtliv bakom mig och kan därför inte helt släppa båtåkandet.

Vi har gummibåt med oss på våra resor till olika platser vid Medelhavet och har därför valt husbil med "garage" med plats för både båt och motor mm.

De första åren hade vi en VW-buss med lådor på taket för båt, motor, tak- och förtält.

Se gärna våra bilder i Galleriet Gunnar's bilder - Fotogalleri

F

F.d. 1245

Guest

Tack Gunnar!
Fina bilder. Jag har en liten rib på 2,70m med en 10 hk Mercury, den ska så klart med överallt. Och hemma i båtklubben kommer det att ligga en mindre styrpulpetare som även den kanske kan få följa med ibland på trailer bakom husbilen. Husbilar ja, jösses vad många det finns när man börjar leta! Den här såg också fin ut, kommentera gärna.

Dethleffs T58 Sunlight -08 | Jönköping | Blocket

F

F.d. 7502

Guest

Vi är inne på HB nr3 och det är en campingbil i plåt, helt baserad på dieseldrift
- ingen gasol ombord. Jämfört med tidigare trad.HBar så används den här även ofta till vardags - mycket tack vare sin smidighet.

Välkommen och Ratta Lugnt

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

De bilar jag fastnat för ännu så länge är lite mindre, som tex:
Hymer Car 322 eller en Fortscout från Globecar.
Svårt att hitta bilar i Sverige verkar det som, eller?[/quote]
---------------------------------------
Ja - det är inte nån stor marknad - ännu - i Sverige - vad gäller Plåtisar eller liknande bilar på ca 6 m.
Har studerat Blocket i ca 2 år och inte är det mycket som finns. Utökar man sökningen till Norden så finns lite mer.
Söker man sen en HB med lite "special" - som tex Alde/vattenburen värme och / eller värmeväxlare mm ja då finns inte mycket att välja på.
Är själv sugen på en 322a eller en större BoxStar eller liknande. :)
Lycka till i letandet. :)

F

F.d. 1245

Guest

Många nya begrepp att hålla reda på, och ibland finner jag att saker från båtvärlden har andra namn här. Plåtis, vad är det? Bil av plåt istället för som husvagnar av aluminium? Vad menar ni med värmeväxlare? Är det att utnyttja motorns värme för uppvärmning vid körning? Heter gångvärme i båtarnas värld :) Bodelsbatteri kallas förbrukningsbatteri eller förbrukningsbank.

F

F.d. 1245

Guest

Tack för länken, den är nu sparad.
Mer och mer gillar jag Hymer Car 322, är det någon här som kan berätta mer om den? Och så en fråga:

I min gamla båtvärld har jag alltid sneglat mot större båtar, den jag för tillfället äger har alltid varit ett par fot för kort så att säga. Den här egenskapen jag har, att aldrig vara riktigt nöjd, det är tyvärr en dyr egenskap, funkar man lika i den här världen tro?

F

F.d. 7282

Guest

I min gamla båtvärld har jag alltid sneglat mot större båtar, den jag för tillfället äger har alltid varit ett par fot för kort så att säga. Den här egenskapen jag har, att aldrig vara riktigt nöjd, det är tyvärr en dyr egenskap, funkar man lika i den här världen tro?

Tyvärr en sjukdom som aldrig går över ;) men man blir klokare med åren:rolleyes:

// Pär

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Redan ett halvår efter att vi köpt vår splitternya Bürstner t-Star 680 började vi kolla efter en smidigare bil. Vi åkte under 3 år runt till alla fabriker i Tyskland (både stora och små) och kollade, men vi hittade ingen liten husbil som vi var helt nöjda med. För 3 år sedan flög jag över dagen ner till mässan i Stuttgard och där fanns prototypen till Hymer Car 322. Jag blev förtjust.

På hemresan på våren tog vi vägen förbi Hymerfabriken för att även Urszula skulle få se den.
Där fick vi beskedet att det fortfaranden bara fanns i ett exemplar och att den flyttades runt för visning hos olika försäljare i Tyskland, samt att de inte visste var den befann sig för tillfället.

Vi tog vägen norrut via München och övenattade på ställplatsen vid Freizeitmarkt Sulzemos. På morgonen gick vi runt en sväng och tittade och där i ett skyltfönster stod Prototypen!!!

Urszula for runt i bilen och kollade allt, provlåg sängen.....
Jag satt och pratade med försäljaren när han säger "Din fru har vist redan flyttat in". Och det var verkligen svårt att få ut henne igen!

Det blev ingen affär där för han kunde inte lova ut nån leveranstid. Men det första vi gjorde när vi kom hem var att sätta ut Bürstnern på blocket och dagen däpå var den såld.

Sen försökte vi hitta nån som kunde leverera en Car 322,
och efter ett halvår skrev vi kontrakt med Hymer i Flensburg.
Sen tog det ett halvår till och så fick vi ett SMS att vi kunde komma till Flensburg och hämta bilen.

Det blev ett helt svårt år utan husbil!

Som Du ser på "Visa Min Husbil" så har jag plockat av alla stripes. Och det har gjort att vi inte blir bortjagade på samma sätt som "riktiga" husbilar.

Sen har jag bytt ut däcken mot stora 4x4-däck Michelin Latitud Alpin 235/75 R15 åretruntdäck. Trycket bak är 2,8 och fram 3.2 bar (pga. den stora motorn och automaten blir bilen tyngre fram). Det gör en stor skillnad i åkkomfort! Hittills har jag kört 5100 mil på de däcken och nu är de halvslitna.

Sängen är skönare än Duxsängen vi har hemma, och dessutom har vi kompletterat med en skön bäddmadrass från IKEA.

Jag har satt på 2x95 Watt solceller och bytt ut batteriet mot 2x120 Ah AGM-batterier. Dessutom har jag bytt alla bodelslampor mot LED.

Jag beställde också uppviktning från 3300 till 3500 kg, det var nödvändigt för att få ordentlig lastförmåga med den stora motorn.

Mvh Bengt

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Förnöjsamhet är en dyrbar gåva, som även är svår att hålla fast. Ett råd är att noga överväga vad man behöver, jämföra inredningar, L-kök eller lång-kök, enkelsängar eller dubbelsäng, luftvärme eller vattenburen. Köper man rätt bil från början så spar man mycket tid och pengar. Själv tror jag att man blir mer bekväm med åren och kanske vill ha yta. En dubbelsäng på tvären gör att det kan bli bökigt att klättra över partnern mitt i natten eller när som. Upplever man att vattenburen värme kanske är bättre kommer man nog alltid att tro det varit bättre.. etc. Här på forumet finns mycket erfarenhet att ta vara på. Det finns väldigt många beg. husbilar på nätet idag, så inbytespriserna lär sjunka. Bäst är att köpa så rätt det bara går från början. T.ex i mitt tycke en helintegrerad med dubbelsäng i mitten och vattenburen värme med värmeväxlare, solceller och Ac i bodelen.
Tystnaden i segelbåt och friheten på havet lär du nog sakna ändå.. Men längre nyttjande- säsong blir det def.
Lycka till
Libom

Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hymer Car 322 är säkert ett mycket bra alternativ bland "plåtisar". Vi kikade runt på Elmia 2009 innan vi bestämde oss för vår Knaus BoxStar som också är en plåtis.

På mässan tycte vi att både Laika, CI, Hymer och Knaus uppfyllde våra önskemål men när vi fick chansen att köpa en Knaus BoxStar med dieselvärmare Webasto Dual Top - ja då blev det affär.

Vi hade tidigare en "fullbred" husbil men co-drivern önskade lite smidigare åkdon i trånga italienska byar så det blev byte. Vi har nu kört drygt 2100 mil på ganska precis ett år och planerar för många fina år ihop med vår Knaus.

Hör gärna av dig Bodil2 om du vill ställa frågor om hur det är att leva i en plåtis - vi börjar bli ganska många på forumet nu med den erfarenheten!

Senast ändrad:
Toppen