• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Är det bra det?
Hur mycket återstår när jag är på 11,8??
Hade på tv och utedörrlampan och lampa på toa samt alde hela tiden. Kylåfys å alde på gas.
Är det ok då?
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Se gärna vad tillverkaren rekommenderar för just det batteriet.
Det finns batterier (inte så vanligt) som klarar av att gå ända ner till 10,8 V och lägre ändå (typ truckbatterier).
Det jag reagerar mer på att du inte har högre volt från start.
Normalt så är laddningsregulatorn på 13,8V och spänning från start
borde ligga där omkring.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.029
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Se gärna vad tillverkaren rekommenderar för just det batteriet.
Det finns batterier (inte så vanligt) som klarar av att gå ända ner till 10,8 V och lägre ändå (typ truckbatterier).
Det jag reagerar mer på att du inte har högre volt från start.
Normalt så är laddningsregulatorn på 13,8V och spänning från start
borde ligga där omkring.

Fulladdat batteri=ca 12,8 vilospänning.

Under 12v= Färdiganvänt, därefter djupurladdning(skadar batteriet).

Ta detta som riktvärden, finns säkert nån som kan bolla med decimaler.

Hejs
Claes 105
 

Björn R

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Javisst, följ alltid tillverkarens råd.
Men sjunker spänningen under 12,3 volt så gör jag någon åtgärd.

"13,8V och spänning från start borde ligga där omkring." Ytterst tveksamt tycker jag, dina 12.8 volt betraktar många som "fulladdat". Se gärna tabellen i:
Hur laddade är mina blybatterier? | Skyllermarks
Hälsar Björn
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Tror det ligger på ca 13,8 precis när jag har laddat klart.
Sen sjunker det ganska snart - på ett par timmar - till 12,8.
Jag tycker att det har klarat sig bra med 14 timmar tvttittande i sträck - å lampor som lyst.
Men ok får försöka utvärdera mera.
Tack för förklaringar. :)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.874
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Är det bra det?
Hur mycket återstår när jag är på 11,8??
Hade på tv och utedörrlampan och lampa på toa samt alde hela tiden. Kylåfys å alde på gas.
Är det ok då?

Hej Patric:)
Det första som är nödvändigt för att svara är om 11,8V var vilospänning (obelastat batteri under 1timme ca)

Det andra som inte framgår är hur många Ah ditt/dina batterier är på.

Om vi antar att du förbrukat 7A under 14timmar så har du förbrukat 98Ah vilket i detta fall skulle tyda på att du har ett bra batteri om det är belastat och på ca 120Ah vid mätning.:rolleyes:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Det var 11,8 (enl mätaren i bilen) de sista dryga 2 timmarna nu på morgonen. Under tiden som de var belastade med tv å minst två lampor.
Har 2 st 105 Ah SMF-batterier från Biltema - 1 år och 3 år gammalt.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.029
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Problemet kan vara batteriernas olika ålder, det sämsta styr kapaciteten.
Båda batterierna bör vara helt identiska, samma märke, ålder o kapacitet.

Hejs
Claes 105
 

Björn R

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Hej Patric
Jovisst är det bra, att kunna köra så mycket last under så lång tid.
Å andra sidan så har du förmodligen använt ca 100Ah av 210Ah. Det ger ju ca 50% och då kanske du teoretiskt skulle haft runt 12,3 volt istället. Men ett av batterierna var ju äldre och kanske haft för många djupurladdningar.

Mitt tidigare svar: "Det är inte bra", avsåg att ladda ur batterierna så djupt. Som Claes 105 skrev så tar de skada av djupurladdning. Bland länkarna ovan så finns flera rekommendationer att inte ladda ur "normala" batterier mer än 50%, det förkortar livslängden avsevärt. Därav min kommentar att vid 12,3 volt så gör jag någon åtgärd.

Det där med olika batterier kommer det bli många synpunkter på. Själv hör jag till den gräsliga grupp som under många år kopplat ihop allt jag kommit över. Olika typer och storlekar! Det fungerar fortfarande jättebra. I bil som i båt. Visst, jag har läst om "inre resistans" och alla varningar men i praktiken ser jag (o många med mig) att det fungerar utmärkt. Visst stöd finns i länken Laddar batterier ur varandra? | Skyllermarks

Så jag tror inte du har några problem. Dina batterivärden är okay men jag tycker att du skall försöka ladda lite tidigare än vid 11,8 volt, hälsar Björn
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.874
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Det var 11,8 (enl mätaren i bilen) de sista dryga 2 timmarna nu på morgonen. Under tiden som de var belastade med tv å minst två lampor.
Har 2 st 105 Ah SMF-batterier från Biltema - 1 år och 3 år gammalt.

Om det var mina skulle jag ladda dessa fullt, koppla isär batterierna, dra ut ett i taget med 70Ah låta vila i ett par timmar och mäta spänningen. (omedelbart ladda dessa fulla igen efter test)

Som jag ser det ända sättet att få ett riktigt svar.:)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Själv var jag rätt nöjd när batterierna visade 13 V, vilket var rätt vanligt efter en tids körning med bilen. (Har tre parallellkopplade batterier a 80A/H) Testade att ladda batterierna separat med C-tec laddare och efter 24 timmar höll de åter sammankopplade batterierna 14V. Förmodligen så är äldre laddningsutrustning som finns i bilarna inte riktigt så effektiva som man förväntar sig.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Jag gjorde ett kontrollerat urladdningsprov på mitt bodelsbatteri för att få reda på status under så realistiska förhållanden som möjligt.

Batteriet är ett 5 år gammalt Varta blybatteri på 90 Ah (20h), 75 Ah (5h).

Jag laddade med husbilens laddare EBL 99 i ca 50 timmar innan provet. Temperaturen var ca +10. Jag använde husbilens invändiga belysning (ca 76 W) som belastning och läste av spänningen på husbilens analoga kombinationsinstrument. Jag har inte möjlighet till strömmätning i husbilen varför strömmen har beräknats utifrån lampornas effekt och aktuell spänning.

Provet avbröts när varningslampan för låg spänning (11 V) tändes.

I den bifogade filen visas det beräknade laddningstillståndet och motsvarande spänning. Spänningen är uppmätt under belastning och steg med ca 0,2 V direkt när belastningen togs bort.

Mitt prov gav flera intressanta svar:
Mitt batteri leverade ca 44 Ah innan varningslampan tändes.
Spänningen sjunker snabbare de första 20% av urladdnigen men sjunker sedan ganska linjärt ner till provets slut.
Vid 12 V (obelastat) finns fortfarande ca 60 % av kapaciteten kvar innan varningslampan tänds.

Resultatet ger dock flera nya frågor:
Såväl husbilens instruktionsbok som andra källor uppger att 12 V svarar mot 0% laddning. I mitt fall skulle det medföra att jag endast kan använda 18 Ah.
Vad står egentligen den angivna kapaciteten 90 Ah för. Dvs hur många % av detta kan man ta ut innan man går in i djupurladdning.
Är det normalt att jag får ut ca 50 % av nominell kapacitet under dessa förhållanden eller skall jag byta batteri.

Leif
 

Bilagor

  • Bodelsbatteri.pdf
    4,2 KB · Visningar: 43

Björn R

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Hej Leif.
Intressant att du tycks använda vanliga våtbatterier. Du har många likasinnade som räknat på det och tycker att det ger mest Amperetimmar per krona. Att de levt i 5 år med alla skakningar och laddningscykler är ett gott betyg.

Men nu är det nog dax att fundera på tillökning i batteribanken. Tror också att du skall följa instruktionsboken som säger 0% vid 12 volt. Börja ladda tidigare.

De 90 Ah betyder att du kan ta ut 90 Ampere i en timma. Men det är information och ingen rekommendation. Följer du tillverkarens anvisningar så ... Batteriet lever längre om du är snäll mot det, undvik gå under 12,3 volt.

Men framför allt, byt ut dina lampor! 76Watt! Troligen kan du byta rakt av till LED från Biltema, Claes Ohlsson etc. 7 halogen på 10 Watt styck byts mot 7 LED a 1,5 Watt styck. Samma ljusflöde men effektförbrukning totalt endast 10,5 Watt! Billigare o enklare än nya batterier, hälsar Björn
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Från 12,8 till 11,8 på 14 timmar.

Tack för dina välmenande råd även om de inte gav svar på mina frågor. Svaren har jag hittat i bifogade skrift som finns på Tudor/Exide:s hemsida.

Så här är det:
90 Ah (20h) betyder att ett fulladdat batteri (12,8 V) vid +25 grader kan avge 90 Ah om det laddas ur med 4,5 A ner till spänningen 10,5 V.
Kapaciteten sjunker om urladdningen görs med större ström. Mitt batteri är märkt även med 75 Ah (5h) vilket betyder att det kan ge 75 Ah om det laddas ur med 15 A.
Kapaciteten sjunker även med ca 1% enhet för varje grad som temperaturen understiger +25.

Alla batteriinstallationer dimensioneras för en urladdning till 50 % vilket svarar mot 11,7 V. Detta är för att batteriet mår bäst av en cykling mellan 50 - 100 %. Att instruktionsboken anger 0 % vid 12 V skall ses som omsorg för att batteriet skall hålla länge. Men man behöver inte ligga sömnlös för att batterispänningen någon enstaka gång ligger under 12 V. Om batteriet för övrigt är friskt finns det gott om ström kvar för att t.ex. hålla värmen i gång över natten.

Med de förutsättningar som gällde vid mitt prov skulle jag teoretiskt kunna få ut ca 36 Ah vid urladdning ner till 11,7 V. Jag fick ut ca 31 Ah vilket får anses som OK med hänsyn till de osäkerheter som finns i mätvärdena.

PS: Hur kunde du veta att jag har ett våtbatteri? Såväl gel- som AGM-batterier är blybatterier med svavelsyra som elektrolyt. Men det stämmer att jag har ett våtbatteri. Det sitter som original i bilen och när det är dax att byta blir det nog ett AGM-batteri.

Alla lampor som jag använder är av LED-typ men de lampor som jag aldrig använder eller använder mycket korta stunder ser jag ingen anledning att byta. Det är dessa jag använt för provet.

Jag har plats för ytterligare ett batteri men vill inte i onödan minska tillgänglig lastvikt med 25 - 30 kg.

Vi använder husbilen huvudsakligen vår och höst i södra Europa och försöker alltid få tillgång till el eftersom min frus antisnarkningsapparat behöver 350 W 220 V. Om vi står på samma ställe flera nätter utan el blir det kortspel och stearinljus i stället för TV.

Leif
 

Bilagor

  • startbatteriets-konstruktion-och-funktion.pdf
    1,2 MB · Visningar: 19
Toppen