• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frågor om satellit o tv

F

F.d. 30292

Guest
Hallå

Jag har skaffat mig en snipe, har en tv med ca-slot eller common interface som det står på den.
Kan jag skaffa en ca-modul conax ? Kan jag då köra ett Canal digital kort?
Kommer detta att funka?

Tanken är att slippa ha en typ triax Box, ca-sloten borde väl räcka?

Tack

Tomas

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Sv: Frågor om satellit o tv

Ja det går bra, har gjort likadant själv. Köpte en ca-modul på Kjell & co, ringde till Canal Digital och fick den aktiverad. Fungerar utmärkt.
//Nilhen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om tven har støtte for DVB-S og ikke bare DVB-T så fungerer det. De aller fleste jeg har sett på har tuner for DVB-T, noen få for DVB-T2 men nesten ingen for DVB-S

F

F.d. 30292

Guest

Den har DVB-T. Men har inte vissa ca moduler så dom klarar det ändå?

F

F.d. 58892

Guest

Själva Ca modulen (krypterar kodade signaler) finns vad jag vet inte med integrerad satellit tuner som måste till för att ta emot signalerna från din Snipe, om däremot din tv har dubbla tuners dvs. dvb-t/t2 samt dvb-s/s2 så kan man använda en ca modul för ex Canal digitals conax kryptering för att avkoda signalen och få bild med ett programkort.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har inte dvb-s i min tv, men i instruktionen står det att man ska välja ANT(-en) vid satellitmottagning. Lite motsägelsefullt. Jag har inte testat detta.

F

F.d. 58892

Guest

Jag har inte dvb-s i min tv, men i instruktionen står det att man ska välja ANT(-en) vid satellitmottagning. Lite motsägelsefullt. Jag har inte testat detta.

Jopp var ju en intressant instruktion om inte tunern är betecknad S, har sett kombinations tuners men då har det varit C/T, dvs kabelnät och marknät typ boxer där man kan ansluta vilket som och få signal.

F

F.d. 55665

Guest

Betyder troligen att den förväntar sig en signal ut från en sattelitdekoder, det kan finnas en tuner i din TV, men troligen inte. Ungefär som när man tog en signal från VHS förr i tiden.

Om både dekoder och TV har HDMI (vanligast idag) så är det en bättre lösning. Men jag befarar att du måste ha en låda mellan parabol och TV.

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Ja det går bra, har gjort likadant själv. Köpte en ca-modul på Kjell & co, ringde till Canal Digital och fick den aktiverad. Fungerar utmärkt.
//Nilhen

Jag var kanske lite otydlig i mitt svar tidigare. Har din Tv inbyggd satellitmottagare, så fungerar det som jag skrev tidigare, men har den inte det så måste du ha en separat satellitmottagare som t.ex Triax S-HD 207CX.
//Nilhen

Toppen