• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor om Gasol/Säkerhet

F

F.d. 20565

Guest
Hej! Är ny husbilsägare till äldre modell och ny här på forumet. Hoppas någon ändå känner att de har tålamod och kan ge mig lite bra svar.
Kyl, spis och vattenburet värmesystem drivs av gas.

Har inte tänkt att använda värmesystemet men cirkulationspumpen läcker glykolvatten i bakutrummet. Har tagit bort säkringen som går till pumpen men fortsatt läckage. Vad bör jag göra, tömma expansionsbehållaren, ta bort pumpen?

Har varit på besiktningen och gjort en gaskontroll som var godkänd. Kan man känna sig trygg med det? Vill helst installera ett gaslarm men efs. de som är godkända måste kopplas till bodelsbatteriet känner jag mig osäker på inkopplingen. Helst skulle jag vilja ha ett larm som går på 9V batteri men hittar inga på marknaden. Eller finns det, ngn som vet?

Vad måste till för att det ska smälla gällande gasen, en gnista?

Detta med gasen känns lite obehaglig men vill ju kunna använda spis och kylskåp.

Någon annan på forumet som har en äldre husbilsmodell?! Vore kul att få kontakt.

Mvh Emma

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Frågor om Gasol/Säkerhet

Har oxå gjort gaskontroll vid besiktning, får klisterlapparna som många campingar kräver, för att vara riktigt säker gör jag helst kontrollen hos husbilsverkstäder som använder högre tryck och får där intyg att jag gjort det känns säkrare, för att det skall smälla krävs ett läckage och en gnista eller öppen eld, det är vad jag tror, många har kanske andra påståenden.

/Pelle

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! det spelar ingen roll om man har en äldre eller en ny anläggning av gas ! tycker inte du ska vara rädd för det ! finns mycket att läsa o lära sig om handhavande osv på olika gasforum ! börja med det så ska du se att du blir trygg ! lycka till

F

F.d. 55397

Guest

Ang läckaget i värmekretsen så kommer det att läcka tills du endera tätar eller vattnet tar slut (vilket inte är säkert det gör bara för att du tömmer). Dvs torka och försök att se vart det kommer, ofta är det en skarv eller nåt som kanske kan åtgärdas med att dra åt nån klämma.

Gasolsystemet ska du läckagetesta och ibland byta ut alla slangar då de åldras. Gasol har tillsatt luktämne som gör att man känner det med näsan, gasen är tung o hamnar vid småläckage längs golvet (därför viktigt med lågt placerad ventilation). 2-10% gasol/luftblandning är brännbart/ exploderar om det får en gnista.

Här finns även lite mer tips https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25365.pdf

Toppen