F
F.d. 28005
Guest
Hej
Är i slutfasen på en affär med en Kabe Travelmaster husbil årsmodell 2004.
Idag har ägaren som är en privatperson lämnat in husbilen till en certifierad Kabe återförsäljare som genomfört "Kabe Täthetskontroll" vilket är ett protokoll som Kabe tagit fram där husbilens testas på 37 olika mätpunkter med fuktnivå skala i tio steg från nr 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24 där nivå 6 är minst fuktnivå och 24 är mest.
Godkända värden är nivå 6 till 14.
Förhöjt värde är från nivå 16 till 18.
Husbilen har förvarats utomhus och av årstiden är det nu fuktigt så därför är det osannolikt att vagnen skulle få minsta nivån 6 och 8 utgår jag från? Eller vad säger experterna?
Resultatet blev följande:
FRAMPARTI mätpunkt 1 till 10 hade fuktnivåer mest på nivå 10 och 12 och några nivå 14.
BAKPARTI/GOLV/HJULHUS mätpunkt 11 till 22.
Här var mätpunkt 11 till 14 nivå 16 (förhöjd nivå). Övriga världen låg på godkända nivåer 8 till 12.
KÖKSAVDELNING/TOALETT/YTTERDÖRR
Här finns mätpunkterna nr 23 till 31. Värdena låg här inom godkänd nivå mellan 12 och 14.
GARDEROB/TAKLUCKOR
Här finns mätpunkterna 32 till 37. Här låg samtliga mätvärden på nivå 14. På protokollet hade bakre taklucka en fuktighetsnåvå på 40%. Här satt tydligen en AC som lätt kan bilda kondens.
När jag pratade med firman som gjort testet idag så menade de att bilen skulle få helt andra värden om man satte in en avfuktare 1-2 dagar. Men för mig är det viktigt att den inte är i ett sådant skick så att dyra framtida reparationer är att förvänta?
FRÅGOR:
1) Allmän bedömning av husbilens nivåer? Hur farligt är "förhöjda värden" i nivå 16 som den hade i mätpunkterna 11, 12, 13 och 14?
2) Räcker det med att nyttja en avfuktare för att få bort fukten? Eller krävs det att man river sönder bilen och ersätter med nya väggar och tak?
3) Vad skall man göra för att inte längre fram få in mera fukt? Gäller det att byta ut de gamla tätningarna eller går det att enkelt lägga på lite extra tätmedel utanför befintlig list?
Hur går jag vidare med affären?
- bättre att hitta en annan husbil som har alla godkända värden.
- ingen fara med förhöjda värden. Använd en avfuktare och bättre på med ny tätpasta.
- pruta på priset eller kräva att saker byts ut av verkstan?
Tacksam för snabb hjälp.
Mattias
Är i slutfasen på en affär med en Kabe Travelmaster husbil årsmodell 2004.
Idag har ägaren som är en privatperson lämnat in husbilen till en certifierad Kabe återförsäljare som genomfört "Kabe Täthetskontroll" vilket är ett protokoll som Kabe tagit fram där husbilens testas på 37 olika mätpunkter med fuktnivå skala i tio steg från nr 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24 där nivå 6 är minst fuktnivå och 24 är mest.
Godkända värden är nivå 6 till 14.
Förhöjt värde är från nivå 16 till 18.
Husbilen har förvarats utomhus och av årstiden är det nu fuktigt så därför är det osannolikt att vagnen skulle få minsta nivån 6 och 8 utgår jag från? Eller vad säger experterna?
Resultatet blev följande:
FRAMPARTI mätpunkt 1 till 10 hade fuktnivåer mest på nivå 10 och 12 och några nivå 14.
BAKPARTI/GOLV/HJULHUS mätpunkt 11 till 22.
Här var mätpunkt 11 till 14 nivå 16 (förhöjd nivå). Övriga världen låg på godkända nivåer 8 till 12.
KÖKSAVDELNING/TOALETT/YTTERDÖRR
Här finns mätpunkterna nr 23 till 31. Värdena låg här inom godkänd nivå mellan 12 och 14.
GARDEROB/TAKLUCKOR
Här finns mätpunkterna 32 till 37. Här låg samtliga mätvärden på nivå 14. På protokollet hade bakre taklucka en fuktighetsnåvå på 40%. Här satt tydligen en AC som lätt kan bilda kondens.
När jag pratade med firman som gjort testet idag så menade de att bilen skulle få helt andra värden om man satte in en avfuktare 1-2 dagar. Men för mig är det viktigt att den inte är i ett sådant skick så att dyra framtida reparationer är att förvänta?
FRÅGOR:
1) Allmän bedömning av husbilens nivåer? Hur farligt är "förhöjda värden" i nivå 16 som den hade i mätpunkterna 11, 12, 13 och 14?
2) Räcker det med att nyttja en avfuktare för att få bort fukten? Eller krävs det att man river sönder bilen och ersätter med nya väggar och tak?
3) Vad skall man göra för att inte längre fram få in mera fukt? Gäller det att byta ut de gamla tätningarna eller går det att enkelt lägga på lite extra tätmedel utanför befintlig list?
Hur går jag vidare med affären?
- bättre att hitta en annan husbil som har alla godkända värden.
- ingen fara med förhöjda värden. Använd en avfuktare och bättre på med ny tätpasta.
- pruta på priset eller kräva att saker byts ut av verkstan?
Tacksam för snabb hjälp.
Mattias