F
F.d. 24074
Guest
Hej!
Vi håller på att bygga om en VW T3 Syncro från -87 till husbil, och är så förvirrade över bodelsbatterifrågan, trots flera timmar av research. Kanske kan ni hjälpa oss?
Vår set-up kommer innehålla startbatteri, 1 fritidsbatteri, 1 solcellspanel och ett antal förbrukare. Kan också vara värt att nämna att vi kan ungefär 0 om batterier, el, generatorer, motstånd osv., men lär oss mer och mer för varje dag!
Vad vi söker är väl det enklaste möjliga kopplingsschema som kan finnas! I dagsläget i alla fall, sen kan vi ändra i framtiden när vi kan mer.
Övrig kanske viktig info: kommer ha en 120W solcell och MPPT-regulator. Förbrukarna kommer bestå av någon enstaka ledlampa, tre 12-voltsuttag till att ladda bland annat laptop, mobil och kamerabatteri, vattenpump som kommer ha av/på-knapp.
Här är lite frågor som vi undrar över och inte riktigt kan hitta svar på:
Kan vi ha olika storlek (i Ah) på vårt startbatteri och fritidsbatteri ...
... om vi vill koppla ihop dem med ett relä och få fritidsbatteriet att ladda när vi kör?
... om vi vill koppla ihop dem och ha en manuell switch för när fritidsbatteriet ska kopplas på eller av?
Om svaret är nej, kan vi koppla fritidsbatteriet till generatorn utan att involvera eller påverka startbatteriet i processen?
Anledningen till att vi vill ha olika storlek på batterierna är att vi gärna vill kunna ha startbatteriet i batterilådorna som finns under passagerarsätet (som endast har plats för batterier under 60 Ah), eftersom allt redan är kopplat dit, men gärna vill ha ett fritidsbatteri som är större än 60 Ah som vi kan ha på en annan plats i bilen.
Hoppas någon kan hjälpa oss i denna fritidsbatteridjungel!
Vi håller på att bygga om en VW T3 Syncro från -87 till husbil, och är så förvirrade över bodelsbatterifrågan, trots flera timmar av research. Kanske kan ni hjälpa oss?
Vår set-up kommer innehålla startbatteri, 1 fritidsbatteri, 1 solcellspanel och ett antal förbrukare. Kan också vara värt att nämna att vi kan ungefär 0 om batterier, el, generatorer, motstånd osv., men lär oss mer och mer för varje dag!
Vad vi söker är väl det enklaste möjliga kopplingsschema som kan finnas! I dagsläget i alla fall, sen kan vi ändra i framtiden när vi kan mer.
Övrig kanske viktig info: kommer ha en 120W solcell och MPPT-regulator. Förbrukarna kommer bestå av någon enstaka ledlampa, tre 12-voltsuttag till att ladda bland annat laptop, mobil och kamerabatteri, vattenpump som kommer ha av/på-knapp.
Här är lite frågor som vi undrar över och inte riktigt kan hitta svar på:
Kan vi ha olika storlek (i Ah) på vårt startbatteri och fritidsbatteri ...
... om vi vill koppla ihop dem med ett relä och få fritidsbatteriet att ladda när vi kör?
... om vi vill koppla ihop dem och ha en manuell switch för när fritidsbatteriet ska kopplas på eller av?
Om svaret är nej, kan vi koppla fritidsbatteriet till generatorn utan att involvera eller påverka startbatteriet i processen?
Anledningen till att vi vill ha olika storlek på batterierna är att vi gärna vill kunna ha startbatteriet i batterilådorna som finns under passagerarsätet (som endast har plats för batterier under 60 Ah), eftersom allt redan är kopplat dit, men gärna vill ha ett fritidsbatteri som är större än 60 Ah som vi kan ha på en annan plats i bilen.
Hoppas någon kan hjälpa oss i denna fritidsbatteridjungel!