• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frågor om bodelsbatteri

F

F.d. 24074

Guest
Hej!

Vi håller på att bygga om en VW T3 Syncro från -87 till husbil, och är så förvirrade över bodelsbatterifrågan, trots flera timmar av research. Kanske kan ni hjälpa oss?

Vår set-up kommer innehålla startbatteri, 1 fritidsbatteri, 1 solcellspanel och ett antal förbrukare. Kan också vara värt att nämna att vi kan ungefär 0 om batterier, el, generatorer, motstånd osv., men lär oss mer och mer för varje dag!

Vad vi söker är väl det enklaste möjliga kopplingsschema som kan finnas! I dagsläget i alla fall, sen kan vi ändra i framtiden när vi kan mer.

Övrig kanske viktig info: kommer ha en 120W solcell och MPPT-regulator. Förbrukarna kommer bestå av någon enstaka ledlampa, tre 12-voltsuttag till att ladda bland annat laptop, mobil och kamerabatteri, vattenpump som kommer ha av/på-knapp.



Här är lite frågor som vi undrar över och inte riktigt kan hitta svar på:

Kan vi ha olika storlek (i Ah) på vårt startbatteri och fritidsbatteri ...
... om vi vill koppla ihop dem med ett relä och få fritidsbatteriet att ladda när vi kör?
... om vi vill koppla ihop dem och ha en manuell switch för när fritidsbatteriet ska kopplas på eller av?

Om svaret är nej, kan vi koppla fritidsbatteriet till generatorn utan att involvera eller påverka startbatteriet i processen?


Anledningen till att vi vill ha olika storlek på batterierna är att vi gärna vill kunna ha startbatteriet i batterilådorna som finns under passagerarsätet (som endast har plats för batterier under 60 Ah), eftersom allt redan är kopplat dit, men gärna vill ha ett fritidsbatteri som är större än 60 Ah som vi kan ha på en annan plats i bilen.

Hoppas någon kan hjälpa oss i denna fritidsbatteridjungel!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Hejsan och välkommen. Ja det finns många frågor på och omkring laddning och olika varianter, men det låter som en Ctek S250 dual skulle lösa alla dina problem, även om det finns andra separata lösningar.
Det är en 12V till 12V laddare som man kopplar in mellan startbatteri/generator och bodelsbatteriet. Man kan/skall också koppla in solcellen till den så man slipper extra solcellsregulator.
Den ser till att batterierna laddas bra och maximalt både under färd och från solcellen. Den delar också upp kopplingen mellan start och bobatteri när bilen står still så man behöver inget skiljerelä eller manuell iturkoppling, m.m.
Den underhållsladdar även startbatteriet lite från solcellerna när bobatterierna är fulladdade.
Det du behöver komplettera med är en laddare som laddar bobatterierna när du står still och kanske har tillgång till 230V ström. Då kan du ha en kanske 10 eller 15Amp. laddare. Den kan du ha inkopplad hela tiden, så sköter den sig själv när du ansluter 230V till bilens ingång (om du skall montera en sådan) vilket brukar vara smidigt.

ladda ned.jpg
234699_orig.jpg

Om du tittar längs upp på sidan så har du en sökfunktion.
Skriv in Ctek S250 DUAL på sökfuntionen så borde det dyka upp massor med läsning.
Om du tycker det verkar vettigt så kom tillbaka till den här tråden med mer frågor om hur och vad m.m. :) så kommer det säkert många svar och förslag.

Och. Ja ni kan ha olika storlek på start och bobatteriet, ni kan t.o.m. ha flera mindre bobatterier parallellkopplade om det finns bättre plats för en sådan lösning

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om bodelsbatteri

På de direkte frågor er svarene JA.

Automatisk sammenkobling kan gjøres med et rele som styres av D+ signalet fra bilen. Dette signalet går opp når bilen lader. Rele med koblings skjema fnnes flere steder, også hos Biltema Skiljerelä - El, bÃ¥t - Biltema.

Men som JANKRO skrev samtidig med meg, Ctek boksen løser det hele samtidig som den er mppt regulator.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.076
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Titta på tråden "Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line" där Rusken gjort en bra beskrivning. Jag följde den och det fungerar.

Hälsar Kjell
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Om man använder den inkoppling som CTEK själva ritat och som Jankro bifogar så kommer man ju att under färd ladda bodelsbatteriet från två ställen samtidigt. Det laddas ju dels den "vanliga" vägen som finns från början men också från CTEK:en. Är det OK att göra så, lägga de båda laddningarna parallellt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Hejsan Håkand, man får koppla om eller bort originalkopplingen så inkopplingen blir enligt Cetek's variant.
Ev. kan man behålla original funktioner som skiljerelä och lägga Ctek'ens inkoppling efter det. men då kommer inte Cetek's underhållsladdning av startbatteriet att funka, som sker när bobatterierna är fulladdade och nöjda.

Man måste koppla om på något sätt för Cetek'en kan inte ligga parallellt med originalkopplingen för bobatteriladdning för då funkar det inte alls, men den kan ev ligga i serie efter skiljereläet.
Så det blir en hel del omkopplingar innan det är ok. kopplat.

M.v.h. JANKRO.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om bodelsbatteri

För ganska precis ett år sen installerade jag solcellspanelerna, en extra batteribank, en Ctek 250s dual och en inverter.
Kopplade upp alltihop ungefär som i Ctek-anvisningen ovan. Det som skiljer är att jag har ett startbatteri och ett bodelsbatteri som är ihopkopplade i Ebl. och att jag hämtade generatorn på D+ i Ebl via en manuell brytare till den extra batteribanken.
Körde hela sommaren med alla batterier fulladdad o nu i vinter har solcellerna skött om den extra batteribanken och bodelsbatteri hur bra som helst trots att instrålningen är långt ifrån optimal. Startbatteriet har fått bo inomhus den senare delen av vintern o gjort annan tjänst. Å då har en annan C-tek-laddare (multi xs 3600) skött om det så det är i absolut topptrim nu.

Den enda koppling jag behöver göra nu är att kabla fram en + från solcellsbatterierna till en omkopplare till bilradio så jag kan välja vilken matning som ska hålla radion igång.
Kör jag radion mycket nu o glömmer den så äter den ur startbatteriet i onödan.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.500
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Jag har kört som i Ctek:s schema i åtta år nu, både sommar och vinter, allt fungerar perfekt, alla övriga system är bortkopplade från bodelsbatterierna, utom invertern som vi nästan aldrig använder. :)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Ska koppla in en CTEK250 D i vår nya husbil snart. I den förra vi hade fick jag lägga ett växlande relä styrt av D+ därför att om jag tog bort anslutningen mellan EBL och bodelsbatteriet funkade ingen el i bodelen när generatorn inte laddade. Men eftersom jag nu också ska koppla in solcellen kontinuerligt så fungerar ju inte solcellsladdningen utan en extra brytare vilket känns omständigt.

Får prova mig fram när jag kör ut husbilen ur vinterförvaringen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Hej Håkand, ja som vi berörde tidigare, och även en annan tråd om samma ämne som finns nu, så går det åt en hel del tänkande och omkopplingar om det skall funka helt ut. Cetek'en har ju lite mer funktioner än som behövs om man redan har fungerande styrning med reläer, elblock m.m.
Vill man dessutom att energimätaren, Amp. in/ut ur batteribanken skall funka helt och fullt fortfarande så går det åt både tänkande och omkopplingar så att allt kommer med och allt funkar som innan och bl.a. hamnar rätt i förhållande till original skiljerelä eller om det kan kopplas bort utan problem, m.m.

Men det ska gå :p:.

En variant utan att ha tänkt igenom allt :oops: är versionen av 250 som kom först, den var utan solcellsinkoppling.
Då borde man i princip kunna sätta Cetek'en på kabeln direkt efter generatorn/ startbatteriet, kanske t.o.m. inne i motorrummet.
Då blir ju generatorladdströmmen till bodelen "behandlad" av Cetek'en. Men efter det så är alla kopplingar, reläer, inkoppling av solceller till elblock, avkänning för panelen m.m. helt intakt och allt funkar då som innan.



M.v.h. JANKRO.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Hejsan och välkommen. Ja det finns många frågor på och omkring laddning och olika varianter, men det låter som en Ctek S250 dual skulle lösa alla dina problem, även om det finns andra separata lösningar.
Det är en 12V till 12V laddare som man kopplar in mellan startbatteri/generator och bodelsbatteriet. Man kan/skall också koppla in solcellen till den så man slipper extra solcellsregulator.
Den ser till att batterierna laddas bra och maximalt både under färd och från solcellen. Den delar också upp kopplingen mellan start och bobatteri när bilen står still så man behöver inget skiljerelä eller manuell iturkoppling, m.m.
Den underhållsladdar även startbatteriet lite från solcellerna när bobatterierna är fulladdade.
Det du behöver komplettera med är en laddare som laddar bobatterierna när du står still och kanske har tillgång till 230V ström. Då kan du ha en kanske 10 eller 15Amp. laddare. Den kan du ha inkopplad hela tiden, så sköter den sig själv när du ansluter 230V till bilens ingång (om du skall montera en sådan) vilket brukar vara smidigt.

Visa bilaga 109994
Visa bilaga 109995

Om du tittar längs upp på sidan så har du en sökfunktion.
Skriv in Ctek S250 DUAL på sökfuntionen så borde det dyka upp massor med läsning.
Om du tycker det verkar vettigt så kom tillbaka till den här tråden med mer frågor om hur och vad m.m. :) så kommer det säkert många svar och förslag.

Och. Ja ni kan ha olika storlek på start och bobatteriet, ni kan t.o.m. ha flera mindre bobatterier parallellkopplade om det finns bättre plats för en sådan lösning

M.v.h. JANKRO.

Hej jag undrar hur mycket laddaren orkar jag tänkte på min som har en stor batteri bank du kanske vet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Ja hejsan, det finns lite variant på batteribankens storlek räknat A/tim.
Om man "bara" har Cetek S250 DUAL så matar den max genom 20Amp. laddström till en batteribank som högst får var 300A/tim stor.
Det täcker väl både vad som behövs och kommer som laddström samt storlek i de flesta vanliga husbilar.
Din är ju lite större än vanliga :p: bilar, men det finns ju även mindre bilar som kan ladda på mer en stund i början även om batteribanken ligger under 300A/tim.

Då kan man komplettera 250 DUAL med en kompis som heter SMARTPASS som du kanske sett i andra trådar.
Den släpper då genom laddströmmar som är högre än 20Amp. när batterierna är nerdragna mycket.
Den släpper genom max 80Amp. laddström, och när batterierna har fyllt upp sig till en del med den höga laddningen så laddsrömmen sjunker under 20Amp. så tar åter 250 DUAL över och jobbar i resten, och fyller batterierna fulla med sina laddkurvor.
Om man har en SMARTPASS inkopplad tillsammans mad 250 DUAL så står det i pappren att max batteribanks storlek har ökat till 800A/tim. så då räcker det till det mesta.
Här har du en bild med en SMARTPASS som ligger parallellt med 250 DUAL.
På övre bilden syns även en 230V laddare inkopplad uppe i höger hörn.
På punkt E behöver man inte koppla in någon storförbrukare om man inte vill, den är mest till för säkerhetsreserv på båtar med allt omkopplat för Cetek. Allt kan ligga på D sidan vid batteribanken, om man har kontroll på förbrukningen.

ladda nhbh.jpg

images (3).jpg

Fortfarande kvarstår att man får tänka ut var och hur man lämpligast kopplar samman eller byter ut detta med original grejerna som sitter i bilen från början, om man vill ha kvar eller behöver vissa av originalfunktionerna.

M.v.h. JANKRO.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Ja hejsan, det finns lite variant på batteribankens storlek räknat A/tim.
Om man "bara" har Cetek S250 DUAL så matar den max genom 20Amp. laddström till en batteribank som högst får var 300A/tim stor.
Det täcker väl både vad som behövs och kommer som laddström samt storlek i de flesta vanliga husbilar.
Din är ju lite större än vanliga :p: bilar, men det finns ju även mindre bilar som kan ladda på mer en stund i början även om batteribanken ligger under 300A/tim.

Då kan man komplettera 250 DUAL med en kompis som heter SMARTPASS som du kanske sett i andra trådar.
Den släpper då genom laddströmmar som är högre än 20Amp. när batterierna är nerdragna mycket.
Den släpper genom max 80Amp. laddström, och när batterierna har fyllt upp sig till en del med den höga laddningen så laddsrömmen sjunker under 20Amp. så tar åter 250 DUAL över och jobbar i resten, och fyller batterierna fulla med sina laddkurvor.
Om man har en SMARTPASS inkopplad tillsammans mad 250 DUAL så står det i pappren att max batteribanks storlek har ökat till 800A/tim. så då räcker det till det mesta.
Här har du en bild med en SMARTPASS som ligger parallellt med 250 DUAL.
På övre bilden syns även en 230V laddare inkopplad uppe i höger hörn.
På punkt E behöver man inte koppla in någon storförbrukare om man inte vill, den är mest till för säkerhetsreserv på båtar med allt omkopplat för Cetek. Allt kan ligga på D sidan vid batteribanken, om man har kontroll på förbrukningen.

Visa bilaga 110105

Visa bilaga 110106

Fortfarande kvarstår att man får tänka ut var och hur man lämpligast kopplar samman eller byter ut detta med original grejerna som sitter i bilen från början, om man vill ha kvar eller behöver vissa av originalfunktionerna.

M.v.h. JANKRO.
Jag får räkna 4st 6voltsbatteri på 245amper styck hopkopplat till 12 volt startbatterierna är 2 st 12 volt på 110 amper styck det är 12 voltstart på bussen:twitcy:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Frågor om bodelsbatteri

Jag får räkna 4st 6voltsbatteri på 245amper styck hopkopplat till 12 volt startbatterierna är 2 st 12 volt på 110 amper styck det är 12 voltstart på bussen:twitcy:
----------------------------------
Ja det blir ju bara bobatterierna som bestämmer hur mycket som Cetek 250 DUAL och ev. SMARTPASS skall klara av.
Dina 6Volts batterier är väl kopplade två plus två i serie till 12V och sedan ligger de parallellt för 12V ?
De två plus två som ligger i serie till 12V ökar ju inte A/tim, men när de sedan ligger parallellt så dubblas det, så du har väl 12V 490A/tim i din batteribank till bodelen och behöver därmed en SMARTPASS till en 250 DUAL.

M.v.h. JANKRO.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Frågor om bodelsbatteri

----------------------------------
Ja det blir ju bara bobatterierna som bestämmer hur mycket som Cetek 250 DUAL och ev. SMARTPASS skall klara av.
Dina 6Volts batterier är väl kopplade två plus två i serie till 12V och sedan ligger de parallellt för 12V ?
De två plus två som ligger i serie till 12V ökar ju inte A/tim, men när de sedan ligger parallellt så dubblas det, så du har väl 12V 490A/tim i din batteribank till bodelen och behöver därmed en SMARTPASS till en 250 DUAL.

M.v.h. JANKRO.

Bugar o bockar för dina råd o tips Mvh kenneth
 
Toppen