• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frågor hur jag får elen att räcka?

F

F.d. 53318

Guest
Jag är ingen elektriker och har noll koll hur saker fungerar med el.
Vi köpte våran första husbil för någon månad sedan och har bara varit ute en gång innan vi ställde in den för vintern. Det blev en Hobby 650 99. Vi skulle vilja kunna fricampa ett antal nätter utan ström och tänkte därför införskaffa solceller. Vill bli så självförsörjande som möjligt. Jag har läst igenom många ämnen här vad gäller solceller men det är inte det lättaste att förstå så nu till mina funderingar, bilen är gammal så en låg prisnivå är att föredra. Jag har en led tv 22 tum, har även en liten box så jag får en smart tv och kan se film, en USB DVD-spelare, bärbar dator samt telefoner mm
Jag tänkte så här:
1. Komplettera med ett bodelsbatteri till t ex Biltemas som är ett fritidsbatteri på 100 Amp för 995:- Eller finns det något annat som är bättre och billigare måste även tänka på lastvikten. Vet ej hur mycket det befintliga ligger på men kanske 50 Amp så totalt skulle jag få ca 150 Amp. Räcker det?

2. Sätta upp solceller på taket räcker en på 100 w eller skall man ha 2?

3. Vad för regulator skall man ha? Finns det någon som har 2 utgångar för respektive batteri och en extra utgång för att skicka överskottet till startbatteriet.

4. Vilken tjocklek på kablarna skall man ha dels från solcellerna till regulatorn och från regulatorn till batterierna?

5. Om man seriekopplar 2 solceller får man mer effekt men förlorar allt om en är skuggad och parallellkopplar men dom får man effekt hela tiden men inte lika mycket om en blir skuggad. Tänker jag rätt? Vilket är att föredra?

6. Om jag har förstått det hela rätt skall solcellerna vara monokristallin (vet ej om jag stavat rätt) och klass A?

Tänkte försöka ordna alla inköp nu under vintern då man kan leta bra priser och få hem alla delar så att är klart att montera när man tar ut bilen igen. Förslag på produkter med bra priser får ni ge. Tacksam för alla enkla pedagogiska svar ;) men är glad för allt jag får. Man lär ju så länge man lever. :music-icon:

Janne

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Frågor hur jag får elen att räcka?

Jag vill bara råda dig att ha mycket solpaneler om du ska fricampa mycket. Du kommer inte att ångra dig. Tv dator m.m. slukar. Tänk även på att om du köper en 100 wattare så ger den bara det under optimala förhållanden.

Jag har 280 watt och 2 st 95 amp batterier. Äntligen är vi självförsörjande och det räcker över natten. Byt även alla lampor till led belysning.

Tidigare hade vi bara 80 watt och det kom vi inte långt på.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Har på min bil 3x95Ah batterier och en 100W solcell. Räcker bra över en helg även denna årstid. Vi står oftast bara 1-2 nätter på samma ställe innan vi åker vidare. Det är bara sommartid med mycket sol som det alltid är fulladdat. Vi har led-lampor på de flesta ställen och led-tv. Vi tittar iof bara på TV ibland och då max ett par timmar. Lyssnar på ljudböcker, läser eller pratar och planerar kommande resor. Jag har Monterat CTEK 250S Duo och CTEK Smartpass direkt mellan bil- och bodelsbatterierna och tagit ur 50 Amp-säkringen mellan bilbatteriet och E-blocket. Nu har jag dessutom solcellen kopplad till CTEK 250S Duo. Ska undersöka vid senare resor om det är bättre att ha den kopplad till originalregulatorn som är kopplad till E-blocket. Inbillar mig att det skulle vara bättre vid färd då hela generatorladdningen går via CTEK till bodelsbatterierna och solcellen får driva förbrukarna via E-blocket så långt det räcker. Har dessutom satt i en batteriladdare direkt till bilbatteriet så när jag får laddning via 230Volt så blir alla batterier ordentligt fulladdade så fort som möjligt. Skulle vilja ha en solcell lös som man kan vinkla mot solen vilket gör bättre effekt än den som ligger platt på taket.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Det första är att minimera förbrukningen dvs byta alla lampor till led.
Nästa är en lagom batteribank som klarar dig helt utan laddning i ett dygn.
Här blir det att räkna watt och timmar. En led lampa drar ca 2w i timman och sedan
får du se vad du behöver i antal lampor och timmar. På baksidan på tvn kan du normalt också hitta vad den drar. Samma ser du på laddare för andra prylar. Lägg sedan ihop allt och dela summan med 12 så får du antalet amp timmar du behöver i batteribanken. Tänk på att du bara bör ta ut 50% av batteriet om det skall hålla. Sedan kommer du till storleken på solcell. Du behöver kunna ladda tillbaka allt på en dag. Det du får ut av en solcell beror helt på ljuset som lyser på den vilket gör att det starkt varierar på årstid och väder. Under sommaren ger en 120w panel ca 50 amp timmar per dygn. Under vintern ger de nästan inget alls. Har du två batterier på runt 100 amp styck och tömmer dem till hälften så behöver du då två 120w paneler. Vintertid gäller bränslecell eller elverk om man inte har tillgång till 230 utag.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Givetvis byter man bara dom som används för dom som inte används drar ju ingen ström.
Jag kan rekommendera CamperSanitys erbjudande på 140w Solpanel med fästen, genomföring , lim, kabel och regulator för bara 2995:-.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t74473/

Använder du bilen bara på sommaren bör 1 batteri räcka.
Tänk på allt du lastar i gör att du närmar dej totalvikten på bilen.... Man tänker ibland inte på 10 kilo hit och 20 kilo där blir en del till slut.

F

F.d. 53318

Guest

Tack för alla tips.
Läste igenom manualen till Schaudts LR1218 regulator som var med i CamperSanitys erbjudande och där fick jag svar på många av mina frågor. Man kan ju inte gardera sig för allt, tror att en livrem räcker för mig än så länge, jag kommer ju att använda bilen mestadels på sommaren.
Har ni fler tips tar jag gärna emot dem också. :spinny:

Tack alla!

Janne

Toppen