• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frågor hur jag får elen att räcka?

F

F.d. 53318

Guest
Jag är ingen elektriker och har noll koll hur saker fungerar med el.
Vi köpte våran första husbil för någon månad sedan och har bara varit ute en gång innan vi ställde in den för vintern. Det blev en Hobby 650 99. Vi skulle vilja kunna fricampa ett antal nätter utan ström och tänkte därför införskaffa solceller. Vill bli så självförsörjande som möjligt. Jag har läst igenom många ämnen här vad gäller solceller men det är inte det lättaste att förstå så nu till mina funderingar, bilen är gammal så en låg prisnivå är att föredra. Jag har en led tv 22 tum, har även en liten box så jag får en smart tv och kan se film, en USB DVD-spelare, bärbar dator samt telefoner mm
Jag tänkte så här:
1. Komplettera med ett bodelsbatteri till t ex Biltemas som är ett fritidsbatteri på 100 Amp för 995:- Eller finns det något annat som är bättre och billigare måste även tänka på lastvikten. Vet ej hur mycket det befintliga ligger på men kanske 50 Amp så totalt skulle jag få ca 150 Amp. Räcker det?

2. Sätta upp solceller på taket räcker en på 100 w eller skall man ha 2?

3. Vad för regulator skall man ha? Finns det någon som har 2 utgångar för respektive batteri och en extra utgång för att skicka överskottet till startbatteriet.

4. Vilken tjocklek på kablarna skall man ha dels från solcellerna till regulatorn och från regulatorn till batterierna?