• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor ang ny husbil med vikt 3850 kg

F

F.d. 55267

Guest
Hej på Er Alla !
Funderar på att köpa en ny husbil som registreras med vikt 3850 kg. Har ett par frågor i samband med detta.
1.Är farten nedsatt till 90km/tim och måste
automatik/ fartstrypning installeras ?
2: Om man reser i Österrike måste man då
använda sig av Go-Box och i så fall betala
0,13euro /km. Detta blir väldigt mycket dyrare än att betala för Vignette 10dag 7,60 euro/10dag. För den summan kommer man alltså 58km med Go boxen. Tacksam för klargörande och kommentarer.
Bästa hälsningar Isidor

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Frågor ang ny husbil med vikt 3850 kg

1. Det beror på om bilen är Pb klass2 eller tung lastbil

2. Go-box fordras i Österrike, men undviker du betalväg så behövs den inte.

M

mikkis

Guest

hej
Men vi som har husbilar som INTE väger mer än max 3500kg behöver väl INTE ha Go-box i österike utan det räcker väl med Vignette ? eller har jag fel?
/
Mikkis

I

Iveco 35

Guest

Hej. Förlåt en okunnig, vad är en go-box, vad är en vignette. Vi körde gm. Österike t.o.r. i sommras utan. PB.klass11 under 3500kg. Tacksam för svar. M.V H.

F

F.d. 839

Guest

Mikkis,

Helt rätt, du behöver inte ha en Go-box eftersom du är <3.5t. Vignetten ska köpas endast om du ska använda det Österikiska toll-road systemet (vilket jag om möjligen undviker) samma gäller i Frankrike där så kallade Peage avgiften tillämpas och blir väldigt dyra (från Norr till Söder one way = € 136 allt beroende vilket fordon man kör.

Det finns säkert andra vägar att tag till i båda Österike - Frankrike. Nackdelen är att det kommer att gå långsammare men vem har bråttom på semester :holly-1-icon:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

MC-Louis;

Då hade du tur om du körde på motorväg. Alla som använder betalvägarna i Österrike måste betala vägavgift. under 3500 kg skall ha vinjett väl synlig klistrad på vindrutan, över 3500 kg måste ha Go-box. Har man inte detta blir det omedelbart höga böter ca 200-400 Euro.

På denna länk ser du vilka vägar det gäller: Asfinag - Autobahnen und Schnellstraßen

Toppen