• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor ang husbilsköp

F

F.d. 3245

Guest
Go kväll!
Har halvt om halvt köpt oss en husbil, lagt handpenning å vi får hämta den om 3 veckor...

MEN, ja sitter här å funderar, vi ska köpa den från "Karmans husbilar, Bilteknik i Mälardalen eller Husbilsborgen"?!
3 namn har vi hittat på företaget... Känns inte stabilt.
Dom importerar bilarna.
Vi kan ju fortfarande ändra oss. :confused:

Vi har fastnat för en Fiat Burstner 570-92, den har gått ca 14000, (hoppas vi, den är verkligen jättefin)
Den är personbilsreggad, vad innebär d?
Kan man ändra d?
VAD ska man kolla upp?
Vad ska man vara extra uppmärksam på?
Hur kollar man att el, vatten, avlopp etc fungerar ok?

Innan leverans så byts kamremmen å spännrullarna, oljefilter å oljebyte.
Snälla hjälp mig att bli säker på min sak!

F

F.d. 25038

Guest
Sv: Frågor ang husbilsköp

hej nått som jag tycker e viktigt ett oberoende fukttest sparar mycke pengar om bilen är okey en nyfiken fråga vad vill dom ha för bilen och finns det några som helst garantier? ett m test kanske finns ganska mycke å tänka på vid bilköp skynda långsamt
finns många bilar till salu lycka till .

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3245

Guest

Var gör man fukttest?

Dom begär 139900 för den, d vi har kollat runt så är ju inte d orimligt?
Den levereras nybesiktigad med 3 månaders garanti, vad nu d innebär?!
Å så är den gasoltestad samt provtyckt av Motormännen.

F

F.d. 25038

Guest

Fukttest gör hos någon som servar husbilar eller husvagnar ,gasoltest i all ära men gör ett fullständigt m test av resten av bilen helst innan köp!
Hur verkar bilen för övrigt ser den sliten ut mycke märken och islag brukar ha varit många brukare (välandvänd)hur är växellådan oljud ligger växlarna kvar i om inte brukar landa på en kostnad runt 20 000 mindre kul.
ps om duni bestämmer er be dom byta oljan i vlådan också och kanske bli med på besiktningen för att kolla trä under baktill brukar ruttna med många mil Lycka till.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11846

Guest

Ser att den finns på Blocket , du har väl registerings numret på bilen, sök dej in på
transportsstyrelsens hem sida, lägg in numret, du får upp en ny sida, om du har fax , forsätter du så får du även upp de tre senaste ägarna , antal mil vid senaste besiktning, (mätarställning) adress till före detta ägarna mm . mm.
Ser att de har bytt kam rem 2007 ? Framför allt, se till att de fukt testar bilen. och du få se papper på det
Ring:msn_cellphone: upp sista ägaren , och kolla av bilen , fråga , fråga det kostar inget

FRAMFÖR ALLT IGEN , STRESSA INTE DITT BILKÖP :mh:

DET ÄR DU SOM HAR BOLLEN

Lycka till önskar Fralle

F

F.d. 11846

Guest

Förlåt en gammal man , har svårt att första finare ord,:D
det är det ni karnse har sett:bock:

F

F.d. 3245

Guest

Nu har vi fått besked om att den är besiktigad, blankt papper...
Känns bra.

Men ja skulle gärna vilja ha mer tips å tankar på vad vi ska kolla upp, är ju aningen svårt me tanke på att den är importerad.
Men här i detta forum borde d finnas massor av bra tips!! :)

F

F.d. 25038

Guest

Ursäkta att jag står på mej fukttest glöm inte fukttest

F

F.d. 11846

Guest

Nu har vi fått besked om att den är besiktigad, blankt papper...
Känns bra.

Men ja skulle gärna vilja ha mer tips å tankar på vad vi ska kolla upp, är ju aningen svårt me tanke på att den är importerad.
Men här i detta forum borde d finnas massor av bra tips!! :)

Har du kontaktat Transport styrelsen :msn_question:

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hej.
Att bilen är importerad kan vara en fördel, den kanske aldrig har gått på saltade vägar,
vägsalt är döden för underredet på bilar. Brukar också var mycket extrautrustning på Tyska bilar typ luftfjädring parabol mm.

Jägarn

F

F.d. 18347

Guest

Hej. jag har precis köpt husbil av Karman AB. Och jag är jätte nöjd. våran bil går kalas och allt som de lovade finns med. Nu gick toan sönder och då ringde vi till dom och det var inga problem bara att lämna in den till dom så fixar dom det. Så än så länge känns det som om man kan lita på dom men man kan inte vara nog försiktig. Hoppas allt går bra!

Mvh Fredrik

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är den importerad så kanske den fick samma krav som vi fick på våran 1990 år modell på bil =

Den blev bara reggad för 1 passagerare pga. att det var dom "nya" reglerna som gällde från och med 1994 som då krävde att sittlådan i bodelen skulle vara förstärkt och det var den inte så jag fick köra olagligt i 6 år med den till vi nu bytte .
Alla andra som är Svensksålda av dom årsmodellen hade inte samma krav men dock samma säkerhet som i min gamla .

Kika på : https://www21.vv.se/fordonsfraga/ och slå in det regnummret så kan du kolla om den är reggad för flera passagerare .

( Vi gav 8500 euro (+inreggning) för våran för 6 år sedan och kan nog påså att säljaren gör en rätt bra affär ... tyvärr , våran var då motsvarande 4 år nyare = 96 samt mycket välutrustad ) .

Vi köpte våran här och det var inte många mil från Kiel Die Wohnmobil-Galerie - Gebrauchte Wohnmobile preiswert und gepflegt, gebrauchte Wohnmobile - preiswert und gepflegt - Finanzierung mglich

F

F.d. 11293

Guest

firman där vi köpt våran husbil har gått i konkurs, är det någon som vet hur det fungerar med täthetsgarantin och vem gör täthetskontrollen, när sånt händer
:confused:

J

Jarn

Guest

Är det ett fabrikat som säljs av andra handlare så kontakta dem.

Om det inte finns i Sverige, så kanske det finns en auktoriserad handlare i Tyskland?
Där brukar täthetskontrollen dessutom vara billigare, så du har pengar till resan.

Toppen