• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frågelåda äldre HYMER

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Morning vänner.
Har ju köpt en äldre hymer och med detta följer en massa frågor, det finns ju massor av grejjor installerade och manualer är på tyska.
Så go vänner, jag behöver hjälp, hoppas någon mer i klubben har en Hymer från 90-talet, min är en 690 från 1995 med boggie.

Fråga 1: Det sitter elektiska stödben på den som jag inte får igång, styrdosan lyser i knapparna men inget händer, vad göra?

Fråga 2: Det sitter en eftermonterad farthållare som jag inte begriper mig på, en spak vid ratten.

Fråga 3: Det sitter ett konstogt larm med en nyckel som är fyrkantig, sticks in i ett uttag till vänster om ratten, någon som har liknande?

Fråga 4: Det sitter solceller på den som är kopplade in i elektonikboxen vid passagerarsidan, hur vet jag att den laddar?

Ja detta var mina frågor för nu, kommer nog fler :oops:
Någon som har svensk eller engelsk manual?

MVH KEJO20

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frågelåda äldre HYMER

Ser at disse 4 frågorna omhanler ettermonterte prylar.

1. Elektriske stødben pleier å kreve at håndbromsen er tildragen.
2. Sikkert en gammel mekanisk fartholder, prøv om den holder gasspådraget i fast possisjon. Har i så fall endast av og på og ingen resume. Hopper ut om en bruker broms eller gasspedal selv. Prøvde en gang en slik og fant at den ikke passet meg.
3. Her trenger en namn eller bilde på larmen for å kunne gi noe tips, men det er mulig at nøkkelen slår av og på innvendig bevegelses detektor.
4. Mål spenningen på kabelen fra panelet til regulator, er det over 15V så finnes det mulighet for ladning. Tror du vil finne at det er en regulator før koblingen til elblokken og bobatteri. Igjen hjelper det med namn eller bilde.

Toppen