Sv: Fråga till någon kunnig inom färgbranschen
Nej, jag är ingen förespråkare av syntetiska färger överhuvudtaget, därför är det till 90% linoljefärger jag målar med, men i detta fallet är det inte genomförbart att måla med linoljefärg eftersom torktiden är såpass lång.
Sedan är jag mycket tveksam till den påstådda miljövänligheten med platsfärgerna, alltså de som är vattenlösliga. Det är nog en hel del syntetiskt jox för att det ska kunna gå att få en emulsion med vatten. Även om den inte luktar något så undrar jag vad som avges när den torkar...
Den enda vattenlösliga färgen jag använder väldigt mycket av är falu rödfärg. Men det är ju en slamfärg för utomhusbruk.
Hela mitt hus inklusive vindskivor och knutbrädor är målade med falu rödfärg. Likaså alla lador och uthus. Mitt gamla inhus (de äldsta delarna från 1700-talet) är målat med Engvall och Claesson linoljefärg. Har hållt sig fantastiskt bra trots att det är hyvlad panel.
Linoljefärgen får en mycket vacker yta på möbler, foder, paneler med mera. Dessutom luktar det faktiskt riktigt gott när det är nymålat!
/Ludde