• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga till någon kunnig inom färgbranschen

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Går det att måla med lösningsmedelbaserad (naftabaserad) alkydoljefärg (färdigstrykning) över en yta som är grundmålad med vattenburen färg?
Tvärtom vet jag att det funkar, men funkar detta?
Frågan gäller strykning inomhus (fönster).
/Ludde :rolleyes:

F

F.d. 52938

Guest
Sv: Fråga till någon kunnig inom färgbranschen

Hej ! Som svar på din fråga så är svaret ja det funkar utmärkt ! Men som regel ska man använda samma typ av färg från botten skikt till toppskikt om möjligt på bart trä ! Målare sen 1976 ! Mvh FraMia 1014 :)

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Morn Anette!

Skall inte vara några problem.

Själv grundade jag alla träytor i studion med vattenbaserad färg, för att sedan färdigmåla med oljefärg. Inga problem.

Var själv osäker så jag frågade i färgaffären.

Han sa att bara grundfärgen var riktigt torr så gick det bra!

Lycka till!:)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tack, det gjorde min tillvaro betydligt lättare...:yes:...den där förb... "plastafärgen" är fruktansvärt svår att stryka ut så det blir en fin yta, jag försöker vara snabb men lyckas ändå inte...trots att jag kan säga att jag är relativt van vid att hantera en pensel.
Alkydoljefärgen däremot är enkel, det blir en slät och fin yta utan fula penseldrag.

Jag använder i regel linoljefärg till möbelmålning och all utvändig målning, men nu har jag inte möjlighet att vänta ut torktiderna eftersom det är fönster det rör sig om. Annars är linoljefärgen allra bäst att jobba med.
Men på foder och lister blir det traditionell linoljefärg!

/Ludde

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej ! Som svar på din fråga så är svaret ja det funkar utmärkt ! Men som regel ska man använda samma typ av färg från botten skikt till toppskikt om möjligt på bart trä ! Målare sen 1976 ! Mvh FraMia 1014 :)

Det är inte trärent, det är dels laserade ytor och dels lackade ytor. Jag har givetvis mattat ner dom ordentligt.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Inga problem när jag målade mina kökluckor med vattenbaserat så blev det kass gick bara ej att få det bra då slipade jag rent o tog oljebaserat.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Nej, jag är ingen förespråkare av syntetiska färger överhuvudtaget, därför är det till 90% linoljefärger jag målar med, men i detta fallet är det inte genomförbart att måla med linoljefärg eftersom torktiden är såpass lång.
Sedan är jag mycket tveksam till den påstådda miljövänligheten med platsfärgerna, alltså de som är vattenlösliga. Det är nog en hel del syntetiskt jox för att det ska kunna gå att få en emulsion med vatten. Även om den inte luktar något så undrar jag vad som avges när den torkar...

Den enda vattenlösliga färgen jag använder väldigt mycket av är falu rödfärg. Men det är ju en slamfärg för utomhusbruk.

Hela mitt hus inklusive vindskivor och knutbrädor är målade med falu rödfärg. Likaså alla lador och uthus. Mitt gamla inhus (de äldsta delarna från 1700-talet) är målat med Engvall och Claesson linoljefärg. Har hållt sig fantastiskt bra trots att det är hyvlad panel.

Linoljefärgen får en mycket vacker yta på möbler, foder, paneler med mera. Dessutom luktar det faktiskt riktigt gott när det är nymålat!

/Ludde

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

En annan fråga till dig när jag ändå har dig på "tråden"!
Jag har innedörrar i kvistfur som är lackade. Dessa har blivit mycket mörka och jag vill ha dom ljusare. Jag skulle vilja dra på en tunn vit färg så de får en laserad yta. Eftersom det är spegeldörrar så blir det ett hästejobb att försöka avlägsna lacken (som är industrilackad). Hur gör jag för att få en hållbar yta?
Kan jag matta ner lacken och använda mig av grundfärg för att få den laserade ytan? Funkar det med linoljefärg? Den kanske blir för mjuk?

/Ludde

F

F.d. 52938

Guest

En annan fråga till dig när jag ändå har dig på "tråden"!
Jag har innedörrar i kvistfur som är lackade. Dessa har blivit mycket mörka och jag vill ha dom ljusare. Jag skulle vilja dra på en tunn vit färg så de får en laserad yta. Eftersom det är spegeldörrar så blir det ett hästejobb att försöka avlägsna lacken (som är industrilackad). Hur gör jag för att få en hållbar yta?
Kan jag matta ner lacken och använda mig av grundfärg för att få den laserade ytan? Funkar det med linoljefärg? Den kanske blir för mjuk?

/Ludde
Hej Angående dina dörrar så går det utmärkt att matta ner dina dörrar lätt o sedan använda en klarlack som är pigmenterad med vitt som passar dig ! Det finns både olje o vattenbaserade lacker du kan använda, färgbutiken hjälper dig med det. Mvh Frank

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Men titta vad jag hittade....Auro Norden
Intressant! Läste någonstans att torktiden är längre än den vanliga plastfärgen vilket låter väldigt bra!

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Snackade med min bror som jobbar på möbelsnickeri om färg.
Fick tipset om Nordsjö Superfinish.
Har bara provmålat lite i Ambulansen ännu men är helt klart mkt bättre än de tidigare vattenlösliga färger jag provat. Flyter ut betydligt bättre men man måste måla ganska flödigt.

Toppen