• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga om laddare

F

F.d. 50136

Guest
Hej,

Jag har en fråga om laddare.
Det står på vissa laddare att dom är till för upp till ett visst Ah. Är detta för att laddaren inte klarar att ladda upp ett batteri än till ett viss punkt. Eller en riktlinje så att det inte tar 100 år att ladda?

Om man har ex 2x140 Ah batterier, måste man ha en tillräckligt stark laddare för att kunna ladda fullt då? Eller blir det fullt efter ett tag med svagare laddare?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fråga om laddare

En vanskelig fråga, utgangspunktet er at en skal kunne lade opp innen en tid. Problemet er at mange ladere går over i underhaldsladning når denne tiden er omme selv om batteriet ikke er toppladet. Eldre ikke inteligente ladere ville bare brukt lang tid om batteribanken er for stor, men smartladere kan lage strul og ikke lade opp batteripakken uten at en resetter laderen opp til flere ganger.

Toppen