• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga om bodelsbatteri

M

Misty

Guest
Jag har en Pilote R580-90. När jag köpte den sa killen att när man laddar batteriet, som sitter under förarsätet, skulle brytaren stå på "PÅ". Ok, när jag sedan parkerat så satte jag på "AV", men belysningen var dålig.
Blev förvirrad.
Nu har jag testat att ha sätta på "PÅ", när jag står still, lyset är bra men ska jag våga att ha det så? Det är väl inte så att det vanliga batteriet i motorn laddas ur?
Hoppas att någon förstår vad jag menar. Tacksam för svar.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Fråga om bodelsbatteri

Har du laddat batteriet ordentligt? (via 220v) Det kan också vara så att batteriet är svagt (=för gammalt), kolla om du hittar årtal på det.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Svaret på din fråga är förmodligen "Jo."

Utan att veta vad brytaren gör så låter det sannolikt att den kopplar ihop bodel & startbatteriet.

Med tanke på säljarens ordval skulle jag till och med säga högst troligt att batterierna kopplas ihop.

Dessutom att du har ett gammalt/dåligt bodelsbatteri och/eller dålig laddning till det.

Bara att undersöka kablar och mäta spänningar (vid laddning/vilospänning).

Peter :)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tror som tidigare inlägg att ditt bodelsbatteri inte är ok.
När brytaren står på "på" och det lyser bättre i bodelen så kör du förmodligen även på bilen batteri. Inte bra.

Om du vill kolla om det är så kopplat så ställ brytaren på "på" och lyft av minuspolen på bilbatteriet då ser om du får samma reaktion som om du har brytaren på av. Alltså fel i bodelens batteri eller någon koppling på vägen.

Du kan även prova att byta plats på batterierna.

M

Misty

Guest

Tack för alla svar! Fantastiskt att få så snabba svar.
Ni har helt rätt. Då det står på PÅ så används startbatteriet också. PÅ förstår jag ska endast var på då man ska ladda batteriet under färd. Alltså så är ett byte dags.
Mvh
Tobbe

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, utan att krångla till det allt för mycket, men med ev. hjälp så borde du nog kolla över kablar kopplingar m.m. lite mera innan, och inte "bara" byta ut batteriet rakt av.
Man bör nog kolla spänningen m.m. över startbatteriet när motorn är igång, och hur mycket spänningsförlust du har om man därefter mäter över bobatteriets poler.
Kanske koppla in ett automatiskt kraftigt relä som drar och laddar bobatteriet när generatorn laddar i stället för brytaren o.s.v.
Låter kanske lite krångligt men att kolla upp och veta att bobatteriet får bra laddning är rätt nödvändigt annars så får man aldrig någon ordning på batterikapaciteten.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Toppen