• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga förstagångsköp!

F

F.d. 11672

Guest
Hej,

Ställde några frågor för par dagar sedan men har inte fått ngn respons, så jag försöker igen med hopp om att få några svar :)

1. De flesta bilar man hittar i Sverige har 157hk motorn medan den vanligaste i DE
verkar vara 131hk. Är det OK med den lilla motorn eller skall/bör man ha 157kh?

2. Kvalitetskillnader Dethleff (6950,6970) vs. Burstner (Viseo 694, 725)?

3. Ngt annat man bör tänka på för ovanstående modeller?

tack
/mats

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Fråga förstagångsköp!

ang motor, tyngre & större bil större motor, och tvärt om förståss,
Klart att en mindre motor kan jobbet om man ska åka där det är mycke backigt.
Lycka till, finns nog flera inlägg ang motor, sök.
Mvh
Skoogis

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Har 130 hk och tycker det räcker i alla lägen.
Min bil har 3500 kg totalvikt.
Med mer hästar blir bilen törstigare, tyngre och dyrare i inköp.
(snart kommer det inlägg på vad som blir bättre) :wink:
/Leif

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

Hej,

Ställde några frågor för par dagar sedan men har inte fått ngn respons, så jag försöker igen med hopp om att få några svar :)

1. De flesta bilar man hittar i Sverige har 157hk motorn medan den vanligaste i DE
verkar vara 131hk. Är det OK med den lilla motorn eller skall/bör man ha 157kh?

2. Kvalitetskillnader Dethleff (6950,6970) vs. Burstner (Viseo 694, 725)?

3. Ngt annat man bör tänka på för ovanstående modeller?

tack
/mats
Hej! har bytt upp från en adria 3,5 ton med 135 hk motor till en Byrstner med 157 hk uppviktad till 4 ton. Den nya bilen drar drygt två dl mera per mil, vilket inte är oväsentligt. Men visst tar den backarna jag har att jämföra med utan att växla ned från sex:an.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag har en Knaus Sport som väger 3000 kg fullastad. Den har bara 85 hk men känns tillräckligt pigg för mig. Visserligen behöver jag växla ner i en del uppförsbackar men det får man ta.

F

F.d. 5898

Guest

Jag har en 157 hästare med dieselbox monterad och bilen är en 4 ton med verklig vikt på ca 3600 kilo.
Den är urstark och skulle nog klara sig fint även med den lilla motorn

F

F.d. 11672

Guest

Tack, verkar som att man skulle kunna sammanfatta hk diskussionen med
att det fungerar OK med 137hk även på 4.000 tons ekipage, men att det som
alltid aldrig är fel med mycket power!

Ingen som kan (vågar) ge sig in i frågeställningen om kvalite...Dethleff vs. Burstner?

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Jag tror att detta är en hart när omöjlig fråga att få den besvarad här. Dels är det ju så i princip att var och en (i huvudsak) är nöjda med sitt val. Men det är säkert väldigt få som har erfarenhet från båda märkena åtminstone med någotsånär lika ålder på fordonen.

Använd sökfunktionen och sök på respektive märke och se om du får träff på något - antingen positivt eller negativt.

Tror dock inte att du ska lägga för stor vikt vid det. Köp den modell som ni tror er trivas bäst med, och köp den på ett ställe där du får förtroende för säljaren(företaget?
/Bertil

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Beträffande kvalité så har många husbilsmärken samma leverantörer av kylskåp, värmepanna m m så det skiljer inte mycket. Det som kan skilja är byggkvalitén på inredning och möbler. Prova själv att dra i handtag och luckor och känn hur det känns. En skillnad man ibland kan märka av är att för bilar som skall väga max 3500 kg så används ibland kanske lite tunnare material än i tyngre bilar. Min personliga uppfattning är att Bürstner och Dethleffs är likvärdiga. Då är planlösningen viktigare!

F

F.d. 53498

Guest

Min uppfattning, kanske fel är att Burstner har trästolpar och reglar i husbilskonstruktionen. Det har inte Dethleffs så det gör att det är inte lika stor risk för fukt i en Dethleffs.

Jag kanske har fel, men så har jag fått det beskrivit för mig. Det gäller nyare bilar.

Att jag sen har dåliga erfarenheter av Burstnerleverantörer är en annan sak.
Åker nu Dethleffs som är den 1:a bilen av 5 försök som är felfri. Alla har varit fabriksnya utom den Dethleffs vi har nu.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Noe en kan gjøre er å se på biler som har vært brukt i noen år, en kan da se fabrikkens kvalitetsnivå. Er slitasjen stor på et merke og vesentlig mindre på et annet etter 3 til 5 år og på flere biler så har en funnet noe som kan være nyttig. Noe en ikke fanger opp på denne måten er bruk av nye lettere materialer som er ganske vanlig på biler under 3500 kg ( og på noen tyngre ). Ser du en 10 år gammel bil uten noe særlig slitasje på orginal innredning så burde den modellrekken tåle endel, muligens også på helt nye biler.

F

F.d. 53012

Guest

Ingen som kan (vågar) ge sig in i frågeställningen om kvalite...Dethleff vs. Burstner?

Chippad 130 hk är tillräckligt på 3,5 tonnare men sen bör man nog ha större motor på betydligt tynge bilar (lastbilar) för att inte behöva pressa. Som sagt chippad gör underverk. Törs inte ge mig in i den andra jämförelsen för det brukar bli många sårade själar, tips ta den som känns aptitligast dom är säkert ganska lika och det väsentligaste, som värme kyl motor spis är när det kommer omkring samma fabrikat.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tror nog att det fungerar alldeles utmärkt med 130 Hk upp mot 4 ton. Vår bil väger 3,7-3,8 ton när vi åker och vi har inga problem, även om vi drar ett släp med två mc. motorn är en trimmad 2,5 Tdi, med uppskattningsvis 130 Hk.

Göran o Bitte

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2024

Haha, kul att se att någon äntligen hasr kommit på varför vi åker husbil:

Resan är målet!

H

Husbilgolf

Guest

Dethleffs vs Bürstner. Ung samma sak när det gäller kvalitet, men nyare Dethleffs har ett bättre rykte hos begagnad-säljere, sägs det. Så är det olika serier med olik nivå på utrustningen. Bürstner säljer mer än Dethleffs i Skandinavien - men märket har flera återförsäljere. Personligen tycker jag Dethleffs har snyggare kök och design, men det är en åsikt, inte ett mått på kvalité!!!

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Burstner såklart kolla in min avatar ;-)

Jag har 130 hästar i min 5 tonnare det funkar

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Hej!
Är också nybliven medlem och mitt svar på din fråga om motoralternativ
Är helt klart den stora motorn.
Bättre dragvillig och vridmoment får man leta efter.
Har själv importerat min bil från DE och tvekar ej att göra det igen.
Är man lite händig så klarar man det mesta själv.
Förutom dyra priser i SV så är service också väldigt dyr.
Lycka till med ditt köp

Toppen