• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga avseende vanlig p-bil (SAAB 9-5, 2000)

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Hej.

Det finns så mycken kunskap hos våra medlemmar,
så jag försöker i detta forum.

Jag har en SAAB 9-5 (kombi), som jag köpt begagnad.
Fungerar hur bra som helst, förutom att
varningssignalen för "öppen dörr" lyser konstant.
Den "varnar" att bakluckan inte är stängd.
Vilket den är.
Är det någon som känner till hur jag altrernativt kan få den
att sluta lysa eller kan man helt enklelt koppla bort den?

HB:n är dessvärre på vinterförvaring.
Hoppas på en kort vinter.
Längtar redan ut på vägarna igen.

Hälsningar / Leif

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Fråga avseende vanlig p-bil (SAAB 9-5, 2000)

Hej ja det kan man säga var en ovanlig fråga, men det är trevligt med lite olika initiativ,

Jag har okså en Saab 9 5 2010 F ö min 20 de Saab sedan 1963 fö den en av de sist tillverkade,

det problemet du beskriver har jag okså varit med om det är inte helt ovanligt på Saab en märkesverkstad med rätt instrument går inn och kollar elektroniken och får en indikation på vad det ärtroligen bara en baggatell det brukar inte vara några stora saker att rätta till besök en märkes verkstad så fixar det sig.

MVH Bertil

F

F.d. 50080

Guest

Vi har en 9-5 kombi -00 och har haft samma problem för en 4-5 år sedan. Enligt Saab skulle man byta hela låsenheten, men jag löste det med att sätta en vanlig dörrströmbrytare i en täckplåt i utrymmet för stängningshandtaget i nederkant på luckan, som sluter mot "tröskeln". Jag har för mig att det var lätt att se vilka två sladdar som skulle kopplas ur och anslutas till denna. :)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Sannolikt avbrott vid låsmekanismen i bakluckan. Åk på en skrot och köp en beg komplett låsmekanism/låskista. Vet att detta förekommit och kostar inte en förmögenhet.

F

F.d. 53078

Guest

Jag hade samma problem med min Volvo v70, där var det avbrott i kabel som böjer sig i bakluckan när den öppnas.
Bilverkstäderna är idag Orginaldelsbytare och "reparerar" inte, dom byter bara orginaldelar. I mitt fall ville dom byta hela orginal kabeln. DEtta för att kunna lämna en bra garanti pá utfört jobb.

Om du inte känner dig själv händig att utföra jobbet kan du gá till en Boch verkstad. Dom har hela ditt elsystem i datorn. Om du vill kan dom kortsluta dom 2 kablar innan láset, sá ser det ut som att luckan alltid är stängd.

Om du är händig kan dom printa ut den delen av elschemat du behöver.
Báde saab och boschverkstad har schema.
Kanske till och med nágon HBK medlem har och kan ge dig den delen av schemat.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen