• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga ang. den totala husbilshöjden.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Hej alla.
Någon som vet hur den totala husbilshöjden får vara, innan ev. "böter" erlägges?
Jag tänker framförallt på färjor,resande i europa mm.

mvh
Werner

F

F.d. 52962

Guest
Sv: Fråga ang. den totala husbilshöjden.

Hej! finns det någon gräns på höjden?Det tror inte jag! Mvh Tore

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vissa färjelinjer har variation i pris beroende av fordonets höjd, men där brukar gränsen för lägre taxa ligga långt under vad som är normalt för husbilar.

Jag önskar att min GPS gick programmera efter max höjd; svåra problem under hösten där navigatorn försökte leda oss på en väg med en viadukt på 3,40 m (i Prag). Till toppen på packlådan på taket mäter vår bil 3,48 m.

Enstaka bensinstationer har tak lägre än 3,5 m över dieselpumpen men annars aldrig några problem med denna höjd.

Mvh
aake

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hej! finns det någon gräns på höjden?Det tror inte jag! Mvh Tore

Hej Tore.
Tack för svaret.
Jag har 3,36m inkl. boxen på taket.
Då kan jag känna mig lugn om du tror att det ej finns några begränsningar och köra vidare.
mvh
Werner

F

F.d. 8517

Guest

Du får ha hur hög husbil som helst, inga begränsningar lagligt sett. men i Sverige är du bara garanterad att komma fram då den är under 4,5 meter. de finns lite pluss på de vid viadukter som är utsatta för snö då måste en del snö tillåtas oxo. i allmänhet kan man nog säga att man e garanterad o komma fram med maxhöjd 4,60. själv har jag en USA bil som e 3.60 o de e ju inga problem med den.
.:mcride:ja de blir en del hojåka oxo ..

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Tack för svaren.
Någonstans har jag sett/hört, att det råder en begränsning i höjd på 3,30 i österrike.
Tyvärr vet jag ej mer än så, eller om det tom är riktigt,men jag har för mig att höjden var denna ,och mer än så, så blev det en bot. Någon som minns bättre än jag?

mvh
Werner

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Hej

Högsta tillåtna höjd i hela Europa är 4 meter.

Mvh Claes

Toppen