• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fråga 1

Dalek

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2024
Nu börjas det. Vi är 5stycken i familjen varav 4 stycken kommer att åka med i bilen. Min fråga är denna. Vad för storlek på bil ska man välja? Vilken modell, alkov eller inte? Den 5 familjemedlemen är 16år så henne får vi kanske inte med varje gång. Det var kul att se alla inlägg, sköt om er. Tomas

F

F.d. 25038

Guest
Sv: fråga 1

Mitt förslag är en alkovbil med dubbelsäng bak och bäddbar dinett
alkoven och dsängen till 4 samt dinetten till den 5 eller som vi gjorde
flyttade ner 2 till dinetten och bäddade för dottern o alkoven (lite eget)de ggr hon åkte med
jättesvårt när man inte vet åldern på de andra 2 och om dom funkar tillsammans på liten yta.som sagt detta förslag passade oss bra

bilen blir nog en typ 7 meters kanske 7,5 går säkert med en mindre också
men planlösningen får nog bli såhär

Lycka till Mikael o Carina :)

Svår fråga väldigt ividuell !det kommer å bli bråk om höger fram om inte de andra ser nått framåt

Senast redigerad av en moderator:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Hej!

Om man alltid är fyra som åker i husbilen bör man nog ha antingen en alkov eller nerfällbar säng fram + en säng bak i bilen alternativt våningssäng åt barnen. Det är inte så kul att jämt bädda ner bordet innan man kan gå och lägga sig... dessutom är det ganska besvärligt på morgonen när bordet ska upp igen innan frukost. Om sen den 16 åriga tjejen vill följa med någon gång så har ni ju bordet som extra bädd.

Det bästa är nog att åka till någon/några husbilsfirmor och titta på olika modeller och planlösningar, man ser ganska snabbt vad man kan tänka sig. Glöm inte att kolla så att det finns säkerhetsbälten till dom som åker i bodelen, vissa husbilar saknar detta eller har bara midjebälten (själva vill vi att alla ska sitta i tre-punktsbälten).

Lycka till
Kicki

F

F.d. 53133

Guest

En viktig sak att tänka på är hur många personer bilen är registrerad för...
Jag hade en Knaus sport Traveller som var ok för 6 personer enl regbeviset.
Bilen var 5,4 meter.
Min nuvarande bil är 7 meter godkänd för 4 pers...

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Totalvikten inkl passagerare är också en faktor att beakta. Summerar man vikten av de passagerare som skall vara med på en resa så blir det ibland inte några kilon över till packning och det är inte kul!

EssoJ

Toppen