• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fräscha upp kylskåp

standers

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
42701
Medlemskap
2026
Vi har köpt en begagnad husbil från 2017. Den är fin på det stora hela men det finns små saker att fixa. Kylskåpets galler hade fullt av grå fläckar och ser lite halvsunkiga ut. Det var inte bara att diska av dom eller ta med vanlig skursvamp. Någon som har haft liknande fläckar på sina galler och som har tips på hur man kan få bort sådana tråkiga fläckar?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nej, lämna in dem o få dem ... försilvrade eller ännu bättre förgyllda med riktigt guld....
Tror jag ..men jag kanske tolkade fel?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Kan det vara så att det rör sig om förnicklade saker.
Järntråd med förnickling.
Små porer genom pläteringen ger rost i järntråden, som tränger upp i ytan.
Går nog inte att få bort. Blästrar man och låter förnickla igen... blir nog dyrare än att köpa nya.
Obs förkromning är ofta starkare, men de här sakerna är nog oftast förnicklade.
Är pläteringen hel och det rör sig om fläckar, så kan tvätt med olika medel kanske lösa problemet.

Roysan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan det vara så att det rör sig om förnicklade saker.
Järntråd med förnickling.
Små porer genom pläteringen ger rost i järntråden, som tränger upp i ytan.
Går nog inte att få bort. Blästrar man och låter förnickla igen... blir nog dyrare än att köpa nya.
Obs förkromning är ofta starkare, men de här sakerna är nog oftast förnicklade.
Är pläteringen hel och det rör sig om fläckar, så kan tvätt med olika medel kanske lösa problemet.

Roysan
Det är snarare glansförzinkat, och får det tillräckligt med fukt på sig oxiderar zinket och blir matt, och går inte att polera upp.
Man kan ju lackera med silver/kromlack på spray, det blir ganska motståndskraftigt om det får torka ordentligt, och är ju lätt
att göra om när det börjar se tråkigt ut. Annars är nog köp det enklaste, och förmodligen billigaste alternativet. Ytbehandling
typ förkromning är inte billigt, och det finns nog inte så många som åtar sig jobbet heller.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, sök i dina hemtrakter på någon firma som pulverlackerar delar och saker. Man kan börja med att blästra av gallren och sedan lägger man lite spänning på sakerna och blåser pulverlack på dem som suger fast statiskt på delarna, och sedan ugn i ca.20 min.
Finns mycket inom bilhobbyn för den lilla hemmeken. Men det brukar finnas firmor som kan ta lite smådelar när de håller på.
Finns alla färger som kan tänkas, och även krom och guld också :p. Blankt guld på kylskåpsgaller måste impa på besökaren.
Alufälgar med sin fina ytor som är väldigt tåliga i åratal är för det mesta pulverlackade.
Här är bara en liten kort reklamfilm för hemmeken med silverfärg och med en vanlig gammal ugn till värmebehandlingen, inte så dyrt alls men lättare att lämna bort när det bara är några delar som skall behandlas ;).

Här är en krompulverlackad rostig gammal trädgårdskrafs.
Pulverlack.JPG

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag trodde att det gällde plastgallren för ventilationen, därav min svar i ett av de inledande inläggen. (Plast brukar ju åldras – fast inte med värdighet...)

Pålle
Det var en bra fundering, och om man läser allt från början så är frågan liite öppen om vilka galler det gäller.... sedan glider det över till metall.... Plastgallren till ventillationen skall nog inte bakas i ugn utan då gäller nog lättast nya utergaller, som kan köpas separata i stället för hela satser. Men yttergaller i guld skulle nog synas lite extra särskillt om de ändrat form och utseende i tvåhundragradig värme.
Men trädgårdskrafsen, eller är det en minikratta, blev ju fin i alla fall :applaus:.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Vi får väl hoppas att trådstartaren talar om vilka galler han menar, så att vi slipper fortsätta gissa vilt.

Pålle

Toppen