• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fräscha upp husbil

SofieMuller

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Hörby
HBK-Nr
31396
Medlemskap
2021
Hej!
Jag är helt ny på detta med husbil och känner mig helt vilsen :rolleyes:
Jag har köpt en Ford Transit Pilote-84 från 2009 och känner att den behöver fräschas upp utifrån och in, vill kunna göra den till min så att säga.
Jag planerar att bytta ut all klädsel , lägg ny plastmatta, få allt träfärgat brunt till vitt och kanske gråa luckor.
På utsidan så har alla dekaler och klistermärken bleknat och det ser bara så tråkigt ut.
Förarsätten hade jag gärna bytt ut då dem känns väldigt nersuttna och behöver dessutom få in två till bälten i bilen.
Den är reggad för 5 passagerare men det är bara bälten till 2.
Funderar på att sätta in ett "soffsäte" från en ford transit som har inbyggda bälten

Var börjar jag?
Var kan jag hitta lite av det jag behöver?
Hur får jag bort dom gamla klistermärkena?
Kan man måla om utsidan eller måste det lackas om av bilverkstad?
Kn jag få tag på ny inredning eller är det lättare att måla om allt?

Som sagt så är jag helt ny på det här och jag har försökt googla på allt jag kan komma på men tror bara att jag känner mig mer förvirrad än innan :D


Tacksam för vettiga svar
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.677
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Kolla på husvagn skroten där kan hitta delar måla om på utsidan inget problem kolla med billackering
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
När det gäller klister märken finns det en produkt som heter Label off som man ska kunna använda för att få bort klister märken.
Börja med att göra rent den ordentligt. Ta bort klister dekoren. Kanske är så att original färgen inte är så dålig. Och att en ny dekor i din stil skulle lyfta den. Finns företag som dekorerar bilar allt från att med hjälp av en plast film byta färg på en hel bil.
Till att montera ett företags namn . Allt är möjligt. Om det är delar av plasten på utsidan som gulnat. Har en del lämnat det på lackering.
Måla själv kan vara svårt att få riktigt snyggt.
Lämpliga företag i Skåne att ta hjälp av får någon annan bidra med.
Göran i Björnarbo
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det stora problemet med dekaler "klistermärken" är att de skyddar lacken. När du tar bort dekaerna så är lacken under dessa i nyskick medan resten av fordonet har mer eller mindre bleknat. Beroende på hur långt processen har gått så kan det givetvis vara möjligt att polera upp resterande ytor så att slutresultatet blir bra, men det blir tyvärr aldrig 100 utan i vissa vinklar och i visst ljus kommer du alltid att se var dekalerna suttit.
Numera finns ju alternativet att foliera istället för att lacka om, det blir ju billigare men livslängen är kortare och möjligheten att fixa mindre bucklor, repor och liknande saknas.

Hälsningar
Peter
 

monjok

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Säffle
HBK-Nr
25141
Medlemskap
2024
För att få bort klistermärken så är det bra att använda sig av en värmepistol , sedan hade jag utan utan tvekan folierat bilen ,mycket billigare än att lacka, finns mycket bra folier att välja på , kolla på "car wrapping " på Youtube så ser du hur det går till , har jobbat med detta några år och det är inte så svårt att jobba med detta material
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Foliera är ett bra förslag.
Men att ta bort gammal folie kan vara mycket besvärlig och kan ta tid.
Som redan har föreslagits är att använda en värmepistol
 
Toppen