• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotografering med 4:o copter

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Eftersom jag gillar teknik och har fått ett nyupptäckt intresse för fotografering, kollade jag lite vad som krävs. Hittade denna artikel på IDG. Lite nedslående.

2645678055.jpg


– Vi har valt att dra gränsen vid vad du använder din flygmaskin till, säger Erik Jangren, som arbetar som flygteknisk inspektör på Sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen. Han handlägger ansökningar om tillstånd för obemannade luftfartyg.

- Oavsett vikt och storlek räknar vi alla radiostyrda flygmaskiner till gruppen obemannade luftfartyg, och det är tillståndspliktigt först när du använder dem kommersiellt, det vill säga flyger på uppdrag av någon. Det som inte kräver tillstånd är om du flyger privat, för nöjes skull eller för rekreation, och flyger inom synhåll.

Erik Jangren, Transportstyrelsen

Det betyda alltså att om din sjuåriga dotter får tio kronor av grannen för att göra en liten flyguppvisning med sin leksakshelikopter hemma i trädgården så måste hon ansöka om tillstånd men inte annars?
– Eh … ja, säger Erik Jangren.

Flygning på uppdrag

Transportstyrelsen handlägger bara tillstånd för själva flygningen, så det är den vi först tänker försöka bena ut juridiken med.