• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotografera är kul.

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.358
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har använt systemkameror i över 50 år. Har idag ett ganska påkostat system. Men det blir allt oftare mobilen som får jobba. De har blivit riktigt bra! Hemma får systemkameror med objektiv bara följa med när det är ren fågel- eller naturfotografering. Annars blir det mobilen. Den bästa kameran är den som är med och det är ju mobilerna alltid. :)
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Ser ut som ett bättre spegellöst hus! De blir ju lite mindre. Men va fasen hjälper det om man ska ha en halvmeter glugg på det! Svårt att ha i fickan! :)
Nej ingen spegellös (Nikon D850) och inget jag tänker hoppa på heller och 5kg som objektivet väger är inget man tar med i husbilen. Men jävla bra bilder blir det med den här kombinationen.
 

Lennart Delli Delin

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2024
Mobilerna tar så pass bra bilder nu så även jag låter mina kameror ligga hemma för det mesta.Visa bilaga 236082
Ja jag har själv uteslutande använt Nikon en gång i tiden men bytte tillslut till Fujifilm pga tyngden. Telefonen är ju alltid i fickan så det blir den som används mest nuförtiden. Har med Fujifilm X-T3 och två gluggar nu på vår höstresa, men dom bilderna blir inte överförda till datorn förens jag kommer hem.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.876
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Är det någon av er som använder de lösa objektivset som finns till mobiltfn? Är det något att ha?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
För webben fungerar mobilen perfekt. Jag gör ibland större utskrifter och då måste det till bättre grejer. Tror den här är 80cm bred
 

Bilagor

  • IMG_4565.jpeg
    IMG_4565.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 11

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.876
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Eftersom jag lägger in bilder på vår karta och även visar i dator och på TV har jag ställt in mobilen att ta bilder i format 16x9 och tar alltid liggande bilder (landskapsäge) så blir det samma format som min gamla systemkamera. Undantag porträttbilder. Vänster bild stående och höger liggande. Stående blir det en massaonödig himmel och mark i mitt tycke.
 

Bilagor

  • IMG_5879.jpeg
    IMG_5879.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 17
  • IMG_5878.jpeg
    IMG_5878.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 17

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Eftersom jag lägger in bilder på vår karta och även visar i dator och på TV har jag ställt in mobilen att ta bilder i format 16x9 och tar alltid liggande bilder (landskapsäge) så blir det samma format som min gamla systemkamera. Undantag porträttbilder. Vänster bild stående och höger liggande. Stående blir det en massaonödig himmel och mark i mitt tycke.
Ja fota vertikalt har jag aldrig fattat varför man gör om det nu inte är ett porträtt.
 
Toppen