• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Foto

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2025
Jag har sett att många på forumet är fotokunniga (intresserade) och jag behöver tipps om ett bra macroobjektiv till en Canon systemkamera EOS 400D.

Ingemar H:mh3:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Foto

Kan inte så mycket om Canons optik, men tänk på att om du väljer en optik med kort brännvidd, så måste du gå väldigt nära motivet. Väljer du en längre brännvidd slipper du gå så nära, nackdelen är ljusbortfallet.
Ska man fota insekter är en längre brännvidd att föredra, då skrämmer man inte krypen.
Jag har ett macro (Nikons) på 105 mm, f 2,8. Den tycker jag är idelaisk för mina motiv (insekter och blommor).
Nikon har även 60mm och 200 mm macro. Ett nytt på 40mm har kommit för DX formatet.
Vibrationsreducering är en enorm fördel när man tar macrobilder.

/Ludde

F

F.d. 25270

Guest
Sv: Foto

DSC_8004_2_2.jpg

Instämmer med Ludde Kuddsson. Själv använder jag ett obj på 85mm med VR
(VR=bildstabilisering) fabr Nikon. Lagom kompromiss tycker jag.

Mvh
Harry Hymer

Klicka på bild för förstoring

Senast redigerad av en moderator:
Toppen