• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Lite ringrostig kanske men…….
Har ju också en 6 växlad opellåda att fundera på och vilken det nu blir..
Fy tusan nu är det länge sedan det skrevs något om stölleprovet. Åkt och njutit av sommaren ca 650 mil i år faktiskt. Har ju blivit 600-850 mil per år de senaste åren. Funkat toppen ända tills kopplingen brakade i Vallentuna efter några dagar på Kapellskärs camping och en Ålandsresa. Nej inte för tungt lastad.
Bärgning hem till ladan och nu pågår storjobb. Koppling är ju enkel men nu skall det också bytas växellåda, också enkelt om man använder liknande delar.
Ingen minns ju en fegis!
Lådan kommer från en 2001 och har ju inte rattväxel utan spak på instrumentbrädan. Riva instrumentpanelen för att mäta och utse plats för denna spak, höra nytt fäste, borra-såga ett uttag i gamla brädan dock Inte enkelt då värmereglagen sitter i samma position som växelspaken skall ha. Lite jobb blir det. Passar också på att byta värmeelement med vred för fläktfart isf spak. Fläkten har inte funkat på något år så win-win här. Passar på att ta bort lite kabel som samlats under årens ändringar och kopplingar. Monterar nya bättre högtalare också. Bytt insugskammare till en lite större, skruvat lite på turbon bytt packningar på insug/avgassidan.
Nu börjar jobbet på riktigt. Pedalställ, kopplingsreglage, hastighetsmätarwire, växelwires, motorfästen, startmotor, inre drivknutshus, ja egentligen inget som inte måste bytas eller modifieras. Kul? Javisst.
Hade kanske varit enklare att byta bil men icke!4C47F37A-1262-4E1C-AFFA-018B92D397C2.jpeg3A6C0337-816C-44B4-A234-CB9F3B9E438E.jpegB9F85537-F32C-4EA9-A085-E22CB117FCDB.jpeg9935D626-10A0-4394-A482-C974E1B2A5E1.jpeg7537DF4F-DB02-418B-BC79-D1C097813DC4.jpeg
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Fy tusan nu är det länge sedan det skrevs något om stölleprovet. Åkt och njutit av sommaren ca 650 mil i år faktiskt. Har ju blivit 600-850 mil per år de senaste åren. Funkat toppen ända tills kopplingen brakade i Vallentuna efter några dagar på Kapellskärs camping och en Ålandsresa. Nej inte för tungt lastad.
Bärgning hem till ladan och nu pågår storjobb. Koppling är ju enkel men nu skall det också bytas växellåda, också enkelt om man använder liknande delar.
Ingen minns ju en fegis!
Lådan kommer från en 2001 och har ju inte rattväxel utan spak på instrumentbrädan. Riva instrumentpanelen för att mäta och utse plats för denna spak, höra nytt fäste, borra-såga ett uttag i gamla brädan dock Inte enkelt då värmereglagen sitter i samma position som växelspaken skall ha. Lite jobb blir det. Passar också på att byta värmeelement med vred för fläktfart isf spak. Fläkten har inte funkat på något år så win-win här. Passar på att ta bort lite kabel som samlats under årens ändringar och kopplingar. Monterar nya bättre högtalare också. Bytt insugskammare till en lite större, skruvat lite på turbon bytt packningar på insug/avgassidan.
Nu börjar jobbet på riktigt. Pedalställ, kopplingsreglage, hastighetsmätarwire, växelwires, motorfästen, startmotor, inre drivknutshus, ja egentligen inget som inte måste bytas eller modifieras. Kul? Javisst.
Hade kanske varit enklare att byta bil men icke!Visa bilaga 225783Visa bilaga 225784Visa bilaga 225785Visa bilaga 225786Visa bilaga 225787
Kul att du är tillbaka.
Jösses vilket jobb…
Har följt ditt ”stölleprov” hela vägen, och kan bara säga RESPEKT……….

Hejs
Claes 105
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Fy tusan nu är det länge sedan det skrevs något om stölleprovet. Åkt och njutit av sommaren ca 650 mil i år faktiskt. Har ju blivit 600-850 mil per år de senaste åren. Funkat toppen ända tills kopplingen brakade i Vallentuna efter några dagar på Kapellskärs camping och en Ålandsresa. Nej inte för tungt lastad.
Bärgning hem till ladan och nu pågår storjobb. Koppling är ju enkel men nu skall det också bytas växellåda, också enkelt om man använder liknande delar.
Ingen minns ju en fegis!
Lådan kommer från en 2001 och har ju inte rattväxel utan spak på instrumentbrädan. Riva instrumentpanelen för att mäta och utse plats för denna spak, höra nytt fäste, borra-såga ett uttag i gamla brädan dock Inte enkelt då värmereglagen sitter i samma position som växelspaken skall ha. Lite jobb blir det. Passar också på att byta värmeelement med vred för fläktfart isf spak. Fläkten har inte funkat på något år så win-win här. Passar på att ta bort lite kabel som samlats under årens ändringar och kopplingar. Monterar nya bättre högtalare också. Bytt insugskammare till en lite större, skruvat lite på turbon bytt packningar på insug/avgassidan.
Nu börjar jobbet på riktigt. Pedalställ, kopplingsreglage, hastighetsmätarwire, växelwires, motorfästen, startmotor, inre drivknutshus, ja egentligen inget som inte måste bytas eller modifieras. Kul? Javisst.
Hade kanske varit enklare att byta bil men icke!Visa bilaga 225783Visa bilaga 225784Visa bilaga 225785Visa bilaga 225786Visa bilaga 225787
Stor respekt från Jack i Älvsbyn
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Går åt mycket grejer när man bygger om och till…
Pedaler och pedalställ skiljer och måste bytas eller modifieras för infästningen av kopplingswajern, svänghjul och koppling då tryckplattan är av en dragande version isf normalt tryckande, har redan ny koppling men inte svänghjul där startkransen då sitter på ytterkant, behöver också startmotor -inte kul då den som satt i är mindre än ett år gammal. Nya inre knuthus för drivaxlarna, kopplingswire, hastighetsmätarwire, växelspakställ med växelwires mm mm. Har redan en del och börjar med att försöka få växelspaken på plats, kan bli lite trångt med värmereglaget men… och modifiera instrumentpanelen för spakingästningen. Dags också att beräkna plats för upptagning i golvet för växelwajrar som blir med lite precision då det inte är gott om plats mellan balk och styrväxeln, denne är lite kraftigare pga servon och dess rör, dessutom har vajrarna givna längder så hålet bör mätas in noga.
Jaja nu är det helg och reservdelseftersök är igång. Skrotar i Sverige, Ebay i Tyskland brukar ha det mesta. Det finns ju ett par skrotar i södra sverige som är specialister på husbilar ock som har det mesta men så dyra på dessa delar så att jag hellre köper nytt…..vilket inbland kan vara billigare i t:ex Tyskland.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du kanske redan har kollat in den här firman i Holland. Det är en skrot som har en egen avdelning för husbilar/transportbilar och som jag brukar hänvisa till, och flera har köpt både motorer, växellådor, servostyrningar och andra delar m.m. från dem.
Tyvärr så har de halvstängt några vintermånader nu som de skriver, men går att nå på e-mail så länge.

Det verkar som de tänker satsa lite större på europaförsäljning och omorganiserar, "för att kunna hålla igång äldre husbilar så länge som möjligt" skriver dom.

Dålig timing med ditt ombygge visserligen, men skadar kanske inte att ha adressen.

Ducatoparts.com

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej, du kanske redan har kollat in den här firman i Holland. Det är en skrot som har en egen avdelning för husbilar/transportbilar och som jag brukar hänvisa till, och flera har köpt både motorer, växellådor, servostyrningar och andra delar m.m. från dem.
Tyvärr så har de halvstängt några vintermånader nu som de skriver, men går att nå på e-mail så länge.

Det verkar som de tänker satsa lite större på europaförsäljning och omorganiserar, "för att kunna hålla igång äldre husbilar så länge som möjligt" skriver dom.

Dålig timing med ditt ombygge visserligen, men skadar kanske inte att ha adressen.

Ducatoparts.com

M.v.h. JANKRO.
Aldrig för sent! Tack jag skall kolla.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Nu är det juluppehåll och julen firas hos vår dotter i England. Lite trist juletid med ingen snö….men regn!
Mycket delar behöver bytas ut till lite mera moderna grejer på stölleprovet. Pedalställ från skåne, bromsservo med cyl Ebay från Bulgarien. Därifrån pga priser inkl frakt och prut motsvarande 37 pund….. hur nu det går ihop, skroten är ganska stor men ändå.
Det mesta är då inhandlat och dessutom är fästet till växelspaken tillverkat och uppmätt var den kommer att sitta. Blir lite kapning mm i plasten på instrumentbrädan Kul detta men lite mycket jobb kanske.
Kollat med bilprovningen ang byte av växellåda och växelspakens placering.
De bryr sig inte ett smack om vad som sker med så gammal bil bara det är ordentliigt utfört och inte trafikfarligt. Underlättar!

Tillönskar nu alla en
God Jul och ett riktigt Gott Nytt År
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Nu är det juluppehåll och julen firas hos vår dotter i England. Lite trist juletid med ingen snö….men regn!
Mycket delar behöver bytas ut till lite mera moderna grejer på stölleprovet. Pedalställ från skåne, bromsservo med cyl Ebay från Bulgarien. Därifrån pga priser inkl frakt och prut motsvarande 37 pund….. hur nu det går ihop, skroten är ganska stor men ändå.
Det mesta är då inhandlat och dessutom är fästet till växelspaken tillverkat och uppmätt var den kommer att sitta. Blir lite kapning mm i plasten på instrumentbrädan Kul detta men lite mycket jobb kanske.
Kollat med bilprovningen ang byte av växellåda och växelspakens placering.
De bryr sig inte ett smack om vad som sker med så gammal bil bara det är ordentliigt utfört och inte trafikfarligt. Underlättar!

Tillönskar nu alla en
God Jul och ett riktigt Gott Nytt År
Önskar dig en God Jul o Gott Nytt år. Gillar dina stolleprov.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Gick åt skogen med ombyggnad av växelspak och byte låda…..blev istället en renoverad låda från Derek Säll i Kolbäck. Vevaxeln fel i min motor och ville inte byta motorn.
Har nu allt för bytet ligger på hyllan…kommer att slja det så småningom.

Vill nu önska alla en God Jul o Gott Nytt År
 

Early Bird

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Mariestad
God fortsättning och gott nytt år.....

Roligt att du inte ger upp med din nygamla bil, den blir ju som årgångsvin....
Mitt projekt är en urducato 1.0 med en 1.9d på ynka 70hk och 120Nm. Märklig bil på många sätt. Topp fart kring 105 km/h och varvet då typ 4600! Men ack vad den går snålt om man nöjer sig med 80 lunk. Ca 0.6 - 0.7 L milen. Motorn heter 149.B1.000 och är 1929cc. utan turbo. Jag skulle ta en driveline från en Expert som ger 92hk och 200Nm och hade den här hemma redan när jag upptäckte att den kan aldrig monteras in då den lutar för kraftigt bakåt. Vilken nesa..
Så då skulle jag stoppa tillbaka den gamla myllan med växellådan nu utrustad med nya syncroringar. På något sätt tabbade jag mig och typ 10 olika försök att få ihop den (växellådan som inte har något nummer, men tror den kallas ME) det sista försöket slutade med att när jag spände muttern till axeln där alla syncros sitter, så sprack femmans syncrohjul totalt. Lite mysko är det allt, är fanskapet konisk också?
Om du har delar som kan passa min låda, eller en hel låda eller ännu mer så är jag mycket intresserad....
MVh Early Bird.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
God fortsättning och gott nytt år.....

Roligt att du inte ger upp med din nygamla bil, den blir ju som årgångsvin....
Mitt projekt är en urducato 1.0 med en 1.9d på ynka 70hk och 120Nm. Märklig bil på många sätt. Topp fart kring 105 km/h och varvet då typ 4600! Men ack vad den går snålt om man nöjer sig med 80 lunk. Ca 0.6 - 0.7 L milen. Motorn heter 149.B1.000 och är 1929cc. utan turbo. Jag skulle ta en driveline från en Expert som ger 92hk och 200Nm och hade den här hemma redan när jag upptäckte att den kan aldrig monteras in då den lutar för kraftigt bakåt. Vilken nesa..
Så då skulle jag stoppa tillbaka den gamla myllan med växellådan nu utrustad med nya syncroringar. På något sätt tabbade jag mig och typ 10 olika försök att få ihop den (växellådan som inte har något nummer, men tror den kallas ME) det sista försöket slutade med att när jag spände muttern till axeln där alla syncros sitter, så sprack femmans syncrohjul totalt. Lite mysko är det allt, är fanskapet konisk också?
Om du har delar som kan passa min låda, eller en hel låda eller ännu mer så är jag mycket intresserad....
MVh Early Bird.
Hej, tror inte att den lådan jag har passar på din motor. Den lådan jag har passar sena 2,5 Td 1993 och alla 2,8 td. Skiljer där på ingående axelns längd. Dock kan Derek Säll på Husbildemonteringen i Kolbäck ha både delar och ev låda.
 

Early Bird

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Mariestad
Tack Bror. Skall kolla med honom. Fruktar dock att priserna är "från yttre rymden".
Jag har en 2.8hdi på lut, men den ligger en bit hemifrån som alltid. Där är frågan ifall den ryms rent fysiskt i motorrummet.
Jag vet att många av de tidigare ducatos användes 2.5L sofim motor med eller utan turbo. Därför tog jag för givet att den 1.9 td från peugeot expert jag skaffade skulle rymmas utan problem. men ack icke. Problemet där var att motorn lutade bakåt så kraftigt att den tog mot torpedväggen. Ville inte börja klippa plåt där så jag letar vidare. Du som haft mycket med de här bilarna att göra, har du märkt någon skillnad i själva plåtkonstruktionen mellan olika generationer av ducato, J5, C25 osv? Min minnesbild säger att det är ytterst marginella skillnader om någon alls. Generation 3, med den nya lådan där femman håller, har en tvärbalk ganska långt ned bakom motorn där också styrservon är fastsatt. I tidigare generationer som din exempelvis så finns tvärbalken högre upp och är fastsvetsad. Annars är de mycket lika.
Önskar dig trevlig helg och lycka till med kampen....
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
En drivlina från 2,8 upp till mig veterligen 2002 med mek insprutning passar men det är en annan koppling växelspaken sitter i instrumentpanelen så mycket ombyggnad blir det. Gott Nytt År!
 
Toppen