• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortkörningsböter Tyskland

Lererperlek

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
36755
Medlemskap
2024
Hur betalar jag fortkörningsböter till Tyskland? Jag har alla uppgifter utom till vem jag skall betala boten till.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Om de har ditt reg.nummer behöver du förmodligen inte vara orolig :cool:, den kommer med posten om den är ärlig och du inte har betalt.
Det gjorde min! :confused: Tog bara lite tid.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.820
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Når jeg søger på dette med Google: bußgeld bezahlen online

Så kommer der flere steder hvor man kan betale. Det tyder på at du skal kende politikredsen for det område hvor du har fået bøden, og så ville jeg søge på det.

Flere steder er det angivet at man kan lave en overførsel via Netbank til et konto med et IBAN nummer, så hvis du har det og nummeret på bødeforlæget, så skulle det være muligt
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag betalade igår 20 euro för att ha kört 68 km/ h där det var 60 km/h. Det är lite knepigt att hålla koll i Tyskland! Jag misstänker att jag missat någonstans där det var vägarbete. Det stora krånglet för mig var betalning i svenska banken. Behövde en särskild blankett som jag skulle fylla i och underteckna samt visa upp underlaget till betalningen. En hel del kladd för endast 20 euro. Jag tyckte inte att det fanns något misstänkt med underlaget/ bötesbeskedet från Tyskland.
Fanns alla uppgifter..men just... till vem jag skulle betala... det är möjligtvis lite o- tydligt? Jag satte den lokala polissatationen med adress samt stor bank i Hamburg som mottagare...
Betalningen sköts manuellt av banken...i Sverige... så de ser ju också underlaget. Min bild fanns med från en fartkamera. Nej, så enkelt som att det är bluff, det var det inte.
Jag tror att du riskerar att få en ny böteslapp från Tyskland med tiden.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Når jeg søger på dette med Google: bußgeld bezahlen online

Så kommer der flere steder hvor man kan betale. Det tyder på at du skal kende politikredsen for det område hvor du har fået bøden, og så ville jeg søge på det.

Flere steder er det angivet at man kan lave en overførsel via Netbank til et konto med et IBAN nummer, så hvis du har det og nummeret på bødeforlæget, så skulle det være muligt

Jag har sparbanken syd...Ystad . där kan jag inte själv göra en utlandsbetalning!
De vill ha in en egen blankett samt underlaget för betalning. Krångligt... jag var irriterad.. men ger kanske ett visst litet skydd mot bedrägeri!
 

Lererperlek

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
36755
Medlemskap
2024
Jag betalade igår 20 euro för att ha kört 68 km/ h där det var 60 km/h. Det är lite knepigt att hålla koll i Tyskland! Jag misstänker att jag missat någonstans där det var vägarbete. Det stora krånglet för mig var betalning i svenska banken. Behövde en särskild blankett som jag skulle fylla i och underteckna samt visa upp underlaget till betalningen. En hel del kladd för endast 20 euro. Jag tyckte inte att det fanns något misstänkt med underlaget/ bötesbeskedet från Tyskland.
Fanns alla uppgifter..men just... till vem jag skulle betala... det är möjligtvis lite o- tydligt? Jag satte den lokala polissatationen med adress samt stor bank i Hamburg som mottagare...
Betalningen sköts manuellt av banken...i Sverige... så de ser ju också underlaget. Min bild fanns med från en fartkamera. Nej, så enkelt som att det är bluff, det var det inte.
Jag tror att du riskerar att få en ny böteslapp från Tyskland med tiden.
Här gäller det 30€ men banken har vid tre tillfällen avvisat betalningen då det saknas ett namn på mottagaren. Brevet med inbetalningen till Tyskland kastade jag efter första inbetalningen.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
589
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Man kan ju hur som helst konstatera att de tyska böterna är ganska humana mot här i Sverige.....Åkte själv på böter efter att ha kört i en bussfil i Kiel.....Följde bara Google Maps. Någon månad senare kom brev med foto på bilen och inbetalning till något lokalt trafikkontor i Kiel. Gick enkelt att betala i Swedbanks internetbank!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.313
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har sparbanken syd...Ystad . där kan jag inte själv göra en utlandsbetalning!
De vill ha in en egen blankett samt underlaget för betalning. Krångligt... jag var irriterad.. men ger kanske ett visst litet skydd mot bedrägeri!
Då har du antagligen inte fyllt i att du vill kunna göra utlandsbetalningar när du fyllt i ett kundkännedomsformulär (eller vad de kallar det). Har samma problem med dem men gör utlandsbetalningar med banköverföring väldigt sällan numera så jag ids inte ändra. De kan gott få besväret att utföra betalningen manuellt så mycket extraarbete som de har åsamkat mig genom åren.

//Michael, medlem
 

Lererperlek

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
36755
Medlemskap
2024
Då har du antagligen inte fyllt i att du vill kunna göra utlandsbetalningar när du fyllt i ett kundkännedomsformulär (eller vad de kallar det). Har samma problem med dem men gör utlandsbetalningar med banköverföring väldigt sällan numera så jag ids inte ändra. De kan gott få besväret att utföra betalningen manuellt så mycket extraarbete som de har åsamkat mig genom åren.

//Michael, medlem
Jag har vid alla tre tillfällen, för betalning, haft hjälp av bankens support och då det saknas ett namn på betalningsmotagaren har samma bank avvisat transaktionen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.820
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hvis du kan huske hvor du kørte for stærkt, så kan du søge på: zahlung von Bussgelder XXX, hvor xxx erstattes af navnet på den større by. Eller: Polizei XXX

Så får du politiets hjemmeside, og der kan du sikkert finde ud af hvordan du skal betale. Så sammenligner du IBAN og BIC med de oplysninger du har, og kan derved se om du har fundet rette sted.

Sådan ser det ud for Hamborg:
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Du måste förmodligen registrera vilka länder du ska göra utlandsbetalning till. Kundkännedom... Det fick jag göra i SHB.


Jo jag vet..... jag vet.... inte bara till utan när var o vem o hur mycket........
Jag vet!

Kundkännedom? ? De borde möjligtvis veta vem jag är? Det visste de förr!
Har varit kund sedan 1981 det blir väl 43 år!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.457
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jo jag vet..... jag vet.... inte bara till utan när var o vem o hur mycket........
Jag vet!

Kundkännedom? ? De borde möjligtvis veta vem jag är? Det visste de förr!
Har varit kund sedan 1981 det blir väl 43 år!
Kanske är det bankens nyaste AI lösningen som spökar? AI vill ha mycket info från alla om allt... för att sedan i nära framtiden allt ska bli superbra, enkelt och billigt ;=)
 
Toppen