• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fort nerför i Österrike

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Detta hände oss igår på väg ner mot Innsbruck. Plötsligt får jag syn på honom med kamera/radarn i hand.
Hur är er erfarenhet av detta moment... kommer det ett brev på posten med foto och faktura eller kan det vara så att vi klarar oss. Har dålig koll på hastighetsbegränsningen för husbilar i Österrike.

Före mig åkte en bil+husvagn ännu fortare än oss.... :)

Polis Österrike 2014.jpg

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Fort nerför i Österrike

Scaniaboy:
Österrike: Husbilar upp till 3,5 ton:
Landsväg: 100 km/h
Motorväg: 130 km/h
(på vissa motorvägar 110 km/h nattetid mellan 22.00 och 05.00)
Husbilar över 3,5 ton:
Landsväg: 70 km/h
Motorväg: 80 km/h
Husvagnsekipage:
Landsväg: 80 km/h
Motorväg: 100 km/h (om husvagnens totalvikt överstiger dragbilens vikt
och om husvagnen väger över 3,5 ton är maxfarten 80 km/h)

Ser också att du glömt? ställa klocka på kameran. :D

F

F.d. 58353

Guest

På autobahn med husbil upp till 3,5 ton 130km/h, mellan 22.00 och 05.00 för det mesta 110km/h på autobahn. Över 3,5 ton 80km/h på autobahn,

F

F.d. 25200

Guest

Detta hände oss igår på väg ner mot Innsbruck. Plötsligt får jag syn på honom med kamera/radarn i hand.
Hur är er erfarenhet av detta moment... kommer det ett brev på posten med foto och faktura eller kan det vara så att vi klarar oss. Har dålig koll på hastighetsbegränsningen för husbilar i Österrike.

Före mig åkte en bil+husvagn ännu fortare än oss.... :)

Visa bilaga 90905

Tror att ni klarar er, om han ville sälja något så hade han nog kört ifatt och stoppat
Stig

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Ser också att du glömt? ställa klocka på kameran. :D[/QUOTE]

Har slutat och fungera. Ställer in rätta värden, men nästa gång jag startar har den nollat sig igen. Får vara så.

Goldwing

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2025

Hej !

Tror inte det är en fartkamera/radar han håller i handen, utan en manick som registrerar om du har "Vignette" eller Go-Box.
Vi var nämligen ute för något liknande, en MC-polis stod i skuggorna under en bro med någonting i handen, längre fram stod en polisbil, när vi passerade bilen åkte han efter oss, körde om oss och la sig precis framför oss. Vi var såklart ganska övertygade om att bli stoppade, men efter ett tag drog han på och försvann bara ! Troligtvis spanade han efter Vignette/GoBox !
Vi har en tung HB (Över 3,5t) och vi hade GoBoxen monterad i rutan, antagligen registrerades inte denna av MC-polisen !

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Ha, ha verkar vara ditt födelsedatum Johnssma.

Får hoppas att det gällde Go boxen som låg i framrutan.
Också bil över 3 500 kg.

Tack för era svar. Tror jag sover bättre nu. Var lite orolig i början.

Må väl där ute.

Toppen