• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Forsbergs Fritidscenters historia

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
76B762B5-444F-4154-8410-999208572854.png

Forsbergs Fritidscenter firar 30 år​


1991 grundade bröderna Christian och Mathias Forsberg Forsbergs Fritidscenter. Idag, 30 år senare finns Forsbergs Fritidscenter representerat på sju platser i vårt avlånga land, och med hjälp av över 120 anställda förser de husbils- och husvagnsentusiaster med fritidsfordon.

Christian och Mathias har alltid intresserat sig för fritidsfordon. Det starka intresset har de båda bröderna fått från sina föräldrar.
– Vi är uppväxta i en husvagn- och husbilsfamilj. Våra föräldrar startade sitt företag 1974, som sålde husvagnar- och sedermera även husbilar. Det var även där vi senare kom att starta vår egen karriär inom branschen, berättar Christian Forsberg, grundare till Forsbergs Fritidscenter.

1988 valde föräldrarna att sälja verksamheten men Christian och Mathias fortsatte att jobba kvar.
– Tre år senare bestämde vi oss för att starta ett eget bolag, vilket idag är Forsbergs Fritidscenter. Jag var 23 år då, vi jobbade väldigt mycket och tiden gick fort. Vi fick in många nya varumärken, kunder och medarbetare. Det rullade på bra och vi växte mycket, från ett litet familjeföretag till ett ganska stort bolag.
2011 köpte Nalka Invest, som då gick under namnet Inter IKEA Investments, in sig i Christians och Mathias bolag med 60 procent, och blev därmed huvudägare i Forsbergs Fritidscenter.
– Vi ville växa ytterligare, vilket vi gjorde. Det är inte alltid lätt att driva ett stort bolag och när man ska expandera blir det ännu svårare, då behövs det nya, starka krafter. Vi insåg att fortsatt tillväxt skulle trygga företagets fortlevnad och våra medarbetares trygghet, samt även gynna våra kunder.

Idag finns Forsbergs Fritidcenters representerat på sju center runtom i Sverige. I Hyssna, Bjuv, Stockholm, Borlänge, Linköping, Karlstad och Kalmar. Sammanlagt har Forsbergs Fritidcenter över 120 anställda.
Vad har varit ert framgångsrecept?
– Det är våra medarbetare och kunder. Att lyckas ta hand om sina kunder gör man genom att ha lojala och bra medarbetare. Det är jätteviktigt. Men vid starten av ett bolag är det även viktigt att få stöttning, där har min fru Malin ställt upp otroligt mycket. När vi startade Forsbergs Fritidcenter för 30 år sedan var det fullt upp med både jobb och småbarn. För att lyckas tror jag att man behöver ha engagerade människor runt om sig och gärna en vapendragare vid sin sida.

Hur skulle du beskriva dessa 30 år?
– De har gått väldigt fort! De första tio åren handlade om att bygga upp företaget och de flesta av våra stora leverantörer såsom Hobby, Frankia och Concorde, samt vår grundstomme till medarbetare kom till. Mellan 2001–2011 handlade det om att konsolidera och stärka upp bolaget organiskt, så mycket som det bara gick. De sista tio åren har det varit en otroligt spännande och annorlunda resa, vi har expanderat mer geografiskt, med nya center, tillfört ny kompetens inom organisationen med vår vd Jonas Karlsson i spetsen samt utökat med ytterligare varumärken i sortimentet, däribland Niesmann och nu även Sunlight, Pilote och Polar husvagnar.
Hur ser du på kommande 30 år?
– Framåt har vi omställningen till nya drivmedel, som är en stor fråga för hela branschen. Jag tror också att vi kommer få se en minskning gällande flygresandet ut i världen och att fler kommer vilja semestra på nära håll, vilket gynnar vår bransch. Husvagnar- och husbilar är unika på det sätt att man kan ha med sig hela hemmet på semestern. Det går att semestra väldigt smart och miljömässigt och jag tror att vi kommer få se mer av det, avslutar Christan.

Vi önskar Forsberg Fritidscenter lycka till och ser fram emot första presentationen av Concord EQC, eller vad deras första eldrivna husbil kommer att heta.

Tommy



 

Bilagor

  • 5D64D8AF-37B6-4C3C-AC65-ED0F8464F602.png
    5D64D8AF-37B6-4C3C-AC65-ED0F8464F602.png
    616,8 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
Toppen