• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Formatera EISA-konfiguration

F

F.d. 2577

Guest
Så var HD full! Har sett i diskhanteraren att det finns 10G som är i EISA-konfiguration. Har försökt komma åt den delen för att formatera till en 3:dje partition, men lyckar inte komma åt den. Markerade sekt i diskhanteraren och högerklickade som instruktionen rekomenderade. Men då får jag bara upp rutan Hjälp.
Vad gör jag för fel.
Leffe

F

F.d. 58728

Guest
Sv: Formatera EISA-konfiguration

EISA-partitionen på hårddisken är ofta skapad för att lagra återställningsinformation (Recovery) för att kunna återställa datorn till "originalskick".
Tar man bort denna partition förlorar man möjligheten att återställa datorn vid ett ev. haveri (Om man inte har skapat åtreställningsskivor)

Vill man ta bort EISA-pertitionen och skapa en "vanlig" partition får man använda programmet Diskpart. Diskpart kan laddas ner från Microsoft, det är ett textbaserat program som körs i ett kommandofönster.

Diskpart är ett mycket kraftigt verktyg så se till att ha backup på allt som är viktigt och var mycket noga med kommandon, det är lätt att sabotera hela hårddisken om man gör fel.

/BJ

Toppen