• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fords motorer från 2007-

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
En bekant till mig funderar på att köpa en Rimor på Fordchassie årsmodell 2007.
Har för mig att jag läst att det har varit haverier på dessa motorer. Är det någon som har koll på vilka motorer det är? Vilka årsmodeller? Vad har det varit för fel?
Ha det

Senast ändrad:
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Fords motorer från 2007-

Har en god vän som sysslar med färdtjänst och har haft två till tre Transit som bytts vart tredje år de senaste tjugo åren. Bilarna går året runt, dygnet runt, ofta runt 20000 mil per år. En -05 totalhavererade efter ett och ett halvt år och tjugofemtusen mil, alla andra har gått hur bra som helst.

Han har lite svårt att förstå vurmen för Fiat i husbilssammanhang. Den enda Dukato han har haft i tjänst var det ständiga problem med. Detta är ingen vetenskaplig rapport, den grundar sig på alldeles för magra fakta för att kunna dra några slutsatser utan är bara en liten fundering från ett taxiåkeri. Åkaren själv säger att han gärna hade kört Fiat om det funnits vettiga lösningar för verksamheten.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Här finns en Wiki om Fords dieselmotorer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine

Notera att flera motorer är i praktiken samma som sitter i diverse fransk-italienska skåp/bilar.

Wiki om Transit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit

Samma motor brukar allt som oftast sitta i flera olika bilmärken, största skillnaden är nog hur varje bilmärke ställer in motorn ( mappar ) i styrsystemet.

Jag anser att det är snarast vilka serviceintervaller varje märke har som gör den stora skillnaden, allt för långt mellan serviceintervallerna gör att motorn slits mer.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Har haft en Hymer Ford Transit 07. Givaren till gaspedalen la av första året annars inga problem. Hade en egenhet i informationssystemet. Varnade för låg oljenivå när det egentligen var dags för service. Oljenivån var ok.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Problemen är med Ford Transit 2,2 130/140 Hk 2006-2011 ungefär, där sker alltför många motorras. Ford har medgivit detta och säger sig arbeta på en ny mjukvara. Man har också i tyska media lovat att vara generösa med garantiåtgärder för de som drabbas, men många har hittills fått betala upp till 100.000Kr ur egen ficka. Se gärna länken till den "lilla" tråden i ett tyskt forum.

https://www.wohnmobilforum.de/viewt...=FORD+TRANSIT+MOTORPROBLEM&view=unread#unread

Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Har själv haft en -08 2,2ltr 140 Hk.Gikk hur bra som hälst.Aldrig
problem som man kan läsa Fiat har haft.Tala bara med Skånetrafik.
Dom har användt dom här med dessa motorerna i åratal på sina
minibussar.;)

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Hei Ottar. :) Godt nytt år! Antar du venter veldig på ny snerten bobil! :)
Men vår felles NB venn, som kjørte og vedlikeholdt sin Ford etter alle kunstens regler, fikk smell til 110000 norske kroner....
Dette er ett problem, disse motorene bare.... smeller.... og ofte er det syl 2 det skjer i. Plutselig bare ruser den seg opp på fullt så røyken står til det sider pang. Og Ford har åpenbart fortsatt en filosofi i at gjenganger feil er ganske ok.Om man sjekker motor annonser i Tyskland så er det massevis av renoverte tilsalgs, priser fra ca 3000 euro og opp for renovert blokk og topp.

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Jag har erfarenhet av samtliga märken när det gäller Fiat, Iveco, MB, Ford, Opel, Renault, Opel. Mini bussar mm i min taxiverksamhet. Kan inte påstå att något märke är bättre eller sämre när det gäller motorer mm. Alla har sina styrkor o svagheter beroende på årsmodell mm. Ingen är bäst på allt, ingen är sämst på allt. Är det kända fel så byts det på garanti/goodwill osv. Viktigast av allt är att bilen är servad o skött...

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Det kommer alltid bli problem med motorer oavsett tillverkare eller märke.

Motorerna i dag utvecklas snabbare och testas kortare tid än förr då en motor kunde användas över flera årtionde vilket gjorde att man kunde fixa problemen under vidareutvecklingen av motorn.

Om ni tycker Ford eller Fiat motorer är dåliga fundera då på varför VW/Audi har slutat med kamkedjor på sina motorer och gått tillbaks till kamrem ?

Jo, deras motorer fick kamkedjeras i parti och minut.

Varför ser man inte samma sak hos andra tillverkare ?

Fiat gör jättebra motorer, problemet har alltid varit det som de placerade runt motorn. :twitcy:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har erfarenhet av samtliga märken när det gäller Fiat, Iveco, MB, Ford, Opel, Renault, Opel. Mini bussar mm i min taxiverksamhet. Kan inte påstå att något märke är bättre eller sämre när det gäller motorer mm. Alla har sina styrkor o svagheter beroende på årsmodell mm. Ingen är bäst på allt, ingen är sämst på allt. Är det kända fel så byts det på garanti/goodwill osv. Viktigast av allt är att bilen är servad o skött...

Gå gärna in och läs i tråden jag länkade till! ;)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Har själv haft en -08 2,2ltr 140 Hk.Gikk hur bra som hälst.Aldrig
problem som man kan läsa Fiat har haft.Tala bara med Skånetrafik.
Dom har användt dom här med dessa motorerna i åratal på sina
minibussar.;)

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Begriper inte tyska så bra, så,det ger mig inget. Dessutom kan kan du inte jämföra tyska o svenska problem. Vi har olika bränslen mm som gör att det blir olika problem på olika marknader. Vi kör runt 150.000 mil varje år i olika märken. Alla har sina starka o svaga sidor.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Ibland så står det i annonserna "ny motor" det är klart att man blir fundersam. Att köpa en husbil för 300000kr och motorn rasar efter x antal mil vore en katastrof. Så jag är tacksam att ni skriver. Tyvärr är min Tyska obefintlig och Google översätt är väl inte det bästa. Men om motorer rasar i Tyskland så gör dom nog det här också. Vet inte om husbilar i Tyskland körs annorlunda än i Sverige och att dom inte sköts om på samma sätt. Serviseintervallerna i dom båda länderna måste väl vara samma?
Ha det

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har följt tråden ganska länge och det är endast de motorer som jag har angivit som har extraordinära problem. De med 2,2L och mindre effekt, samt 2,4L motorerna har inte dessa problem.
Själv skulle jag aldrig köpa en bil inom de årsmodellerna med 2,2litersmotorn på 130 eller 140 Hk.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Rainer vilken motortyp var det som rasade?
Montreal menar du att 2,4 liters motor inte har problemet.
Jättetacksam för era inlägg.
Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det stämmer! 2, 4l anses som mycket pålitlig, men sitter väl bara i de bakhjulsdrivna Fordchassierna. 2,2l efter 2011 har heller inte ovanligt mycket problem.

F

F.d. 27178

Guest

Hei.
Jeg har en Chausson flash 24, 2013 mod., med 2,2 tdi, 140hk. Jeg har fått innkalling to ganger fra Ford, den første var oppgradering av dataprogrammet ang. for stort trykk i cylinderene ved kaldstart, noe som kunne resultere i motor ras. Den andre innkalling var at oljepumpen måtte skiftes. Denne motoren skal ha service hver 2 år,50000 km. Jeg skifter olje hver høst, da er den klar når våren kommer. Jeg tror det er viktig og ta service på merkeverksted, slik at de kan oppgradere bilen til fabrikkens nye spesifikasjoner.

Hilsen Gunni.

Toppen