• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordon från fordom camping och husbilar

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Kan börja med att säga som så att om den här tråden har hamnat under fel rubrik, flytta den.
Hur hamnade jag här lite oklart. Men det började med att en kompis köpte en veteranhusvagn för 20 år sedan en SMV 10 ”äggvagn”, samt att jag för 10 år sedan råkade köpa en Volvo Amazon. För två år sedan ville min kamrat sälja vagnen, min hustru som har en viss förkärlek för äldre prylar ,vart ”eld och lågor”. Vi köper den ! Vi lämnade ett bud på vagnen och 3ton Rosenfors svarv. Efter en hård pris förhandling där min kamrat kände sig tvungen att sänka vårat bud vart vi ägare av en husvagn . Tillbringade semestern i den ( 3 nätter ). Kommer att besöka Ådalen och höga kusten igen.
Hur leder detta till en husbil? Jo inget ämne är för litet för att nörda sönder, min SMV ägande hustru började dammsuga nätet om SMV . Hittar då att SMV byggde några husbilar , lite oklart hur många mer än 10 färre än 20 tror vi. Det som man hittar på nätet i dokumentations väg är två olika broschyrer -83 och -85 som inte är lika även om dom påminner om varandra .
Sök ord på nätet ”husbil Campero” .
Vi har på olika vis spårat tror det är 8st som finns i bilregistret idag,alla registrerade -83.
Det dök upp en annons på Blocket en Campero tillsalu i Sala 25km bort. Tog med oss den bilmekande sonen och åkte och tittade, konstaterade att chassit var rostfritt samt att det var nog några år sedan den stått under tak senast. Tolv ägare före oss, när bilen senast fick lite kärlek är rätt oklart.
Den är byggd på ett Ford Transit med dieselmotor en York motor fyra cylindrar 62hästar. Vi åkte runt Hjälmaren i somras i dom långa sugande backarna i Närke fick motorn verkligen visa vad den gick för. Tror att det är det tröttaste jag kört , åkte slutkörd Volvo 244 diesel för länge sedan och den är i jämförelse väldigt pigg.
Verkar var vara några som hänger på forumet som kör lite äldre bilar.
Får se hur den här tråden utvecklas om det blir ett inlägg till från mig och så dör den, eller att någon annan skriver något om sin.
Vad som anses vara fordom tycker jag att det är upp till den som eventuellt vill skriva något.
Och vill vi få lite fart på tråden kan vi ju alltid diskutera gråvatten hantering.
Göran i Björnarbo
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
ja du GÖSTA gamla husbilar som rullar visst finns det ,själv har jag en fiat dukato med 95 hästar som inte tillhör dom kvickaste ute i backarna,men jag
slipper många nymoderna påhitt som jävlas med mig, startar när jag vill, kommer hem änså länge utan bärgning , hoppas att den inte börjar med slika dumheter ,må väl.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ford York diesel liker best å lunke rundt med et behaglig lavt turtall. Akselreasjon måles ikke i sekunder men i timer :D

Dieselmotorer uten turbo er trege, men de fleste er veldig holdbare.

Min første husbil var nesten like gammel en 1985 Hymerliner på et Fiat Dukato chassi med en 2 liter bensinmotor - heller ingen racerbil. Den ble starten på 20 år med husbiler - men kun 3 biler i Europa og en i Australia samtidig med den siste i Europa.

Den første lærte meg en masse om husbiler ;) Måtte bygge opp igjen det elektriske i bodelen nesten fra bunnen av - bytte brennere i både kyl og varme +++++
 

Pontas2

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Tierp
HBK-Nr
22147
Medlemskap
2022
Kan börja med att säga som så att om den här tråden har hamnat under fel rubrik, flytta den.
Hur hamnade jag här lite oklart. Men det började med att en kompis köpte en veteranhusvagn för 20 år sedan en SMV 10 ”äggvagn”, samt att jag för 10 år sedan råkade köpa en Volvo Amazon. För två år sedan ville min kamrat sälja vagnen, min hustru som har en viss förkärlek för äldre prylar ,vart ”eld och lågor”. Vi köper den ! Vi lämnade ett bud på vagnen och 3ton Rosenfors svarv. Efter en hård pris förhandling där min kamrat kände sig tvungen att sänka vårat bud vart vi ägare av en husvagn . Tillbringade semestern i den ( 3 nätter ). Kommer att besöka Ådalen och höga kusten igen.
Hur leder detta till en husbil? Jo inget ämne är för litet för att nörda sönder, min SMV ägande hustru började dammsuga nätet om SMV . Hittar då att SMV byggde några husbilar , lite oklart hur många mer än 10 färre än 20 tror vi. Det som man hittar på nätet i dokumentations väg är två olika broschyrer -83 och -85 som inte är lika även om dom påminner om varandra .
Sök ord på nätet ”husbil Campero” .
Vi har på olika vis spårat tror det är 8st som finns i bilregistret idag,alla registrerade -83.
Det dök upp en annons på Blocket en Campero tillsalu i Sala 25km bort. Tog med oss den bilmekande sonen och åkte och tittade, konstaterade att chassit var rostfritt samt att det var nog några år sedan den stått under tak senast. Tolv ägare före oss, när bilen senast fick lite kärlek är rätt oklart.
Den är byggd på ett Ford Transit med dieselmotor en York motor fyra cylindrar 62hästar. Vi åkte runt Hjälmaren i somras i dom långa sugande backarna i Närke fick motorn verkligen visa vad den gick för. Tror att det är det tröttaste jag kört , åkte slutkörd Volvo 244 diesel för länge sedan och den är i jämförelse väldigt pigg.
Verkar var vara några som hänger på forumet som kör lite äldre bilar.
Får se hur den här tråden utvecklas om det blir ett inlägg till från mig och så dör den, eller att någon annan skriver något om sin.
Vad som anses vara fordom tycker jag att det är upp till den som eventuellt vill skriva något.
Och vill vi få lite fart på tråden kan vi ju alltid diskutera gråvatten hantering.
Göran i Björnarbo
vadå trött min bil älskar inte heller backe upp! men vad gör det man har semester och kommer fram och hem, Mann hinner med att njuta av naturen mvh Bengt (LMC Liberty 1991)
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tanken är att byta ut York dieseln mot den 2,5 liters motorn som sitter nästa generation Transit dessa fanns med turbo, då får man mera vridmoment . Om jag inte räknat fel kommer vridmoments toppen när man kör 80-90 km/h. Den Bilen har ett chassi som kom på marknaden med Transit mk1 1965. Är lite svajigt man får inte ha bråttom. När jag har tittat på andra äldre bilar verkar det vara mest Fiat och Peugote chassin som de är byggda på. Hur är dessa? Har något minne av att det satt en 1,8 liters turbo diesel i mina föräldrars första bil en Fiat från -99.
De äldre bilarna verkar ofta vara korta och höga alkov byggen 6 meter verkar varit ett nästan heligt mått på den tiden. Vill minnas att mina föräldrars första bil från -99 var byggd så.
Äldre bakhjuls drivna bilar blir lite smala i spårvidden. Våran hänger dessutom lite snett åt höger den sidan ligger färsk vatten tanken på också. Har tankar på att montera hjälpluftfjädring.
En intresant detalj på äldre bilar. Varför tycker folk att det är ok att skruva el själva när det är 12 volt? Dessutom har det monterats larm. Den monteringen måste ha skett under inverkan av någon drog, kan inte tro att något sådant går att få till i nyktert tillstånd.
Inte blir original Ford Transit eldragning något som gör mig lycklig. Varför sätter man två små startbatterier på en bil med en liten motor? Ok på min traktor med en 7,5 liters rak sexa Men inte på micromotorn i våran husbil. Men nu sitter det ett start batteri på 95 Ah och det mesta konstigheterna är bort plockade.
Göran i Björnarbo
 
Toppen