• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ford vs Fiat 2007 130 hk

F

F.d. 15549

Guest
Hejsan vi har bestämt oss för Ford 2,2 Tdi 130 hk -2007 (Hymer C 662 CL)
men vi skulle vara tacksamma att höra detta forums åsikter om skillnaderna mellan Fiat och fords för och nackdelar
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Ford vs Fiat 2007 130 hk

Ni har bestämt er ni har gjort ett gott val , begagnat faller man nog oftast för skåpet och får så att säga bilen på köpet.
Fords 2,2 motorblock är samma som lilla Fiatens. Ford tar dock ut mer effekt.
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025
Sv: Ford vs Fiat 2007 130 hk

Hej, vår förra husbil var just en sådan Ford ni bestämt er för. Vi var mycket nöjda med den. Har just nu en Fiat årsmodell -09, måste säga att jag saknar faktiskt Forden. Tycker att Forden var mycket piggare i motorn än nuvarande Fiaten. Bränsleförbrukningen är c:a 0,3 Liter/mil större på Fiaten trots att bägge husbilarna väger lika mycket. Sikten är mycket bättre i Forden, tycker att sidostolparna är alldeles för breda på Fiaten. Sen saknar jag alla Fordens rattfunktioner. Kanske finns även Fiaten med dessa funktioner, men har inte sett dom på någon husbil.
 
F

F.d. 53011

Guest
Sv: Ford vs Fiat 2007 130 hk

Har en del färska intryck från dessa båda chassin då jag i höstas bytte från Ford 130 hk -08 till Fiats lågbyggda 130 hk -10
Hytten är mer personbilsaktig på alla sätt på Forden, både utseendemässigt och utrustningsmässigt (fabriksmonterad stereo, farthållare etc. som manövreras med rattkontroller som nämnts ovan) men betr. sikt håller jag med batju endast vad gäller sidostolparna, annars tycker jag sikten är bättre i Fiaten och framför allt är hela hytten större och luftigare i Fiaten vilket utöver känslan kan konstateras på detaljer som att Ford bara har plats för ett armstöd på framstolarna (som ändå är besvärligare att snurra) och att på identiska alkovhusbilar som säljs med valfritt chassi skiljer ca 10 cm i höjd. Högre bil (Fiat) är ju ingen fördel men som sagt, luftigare och rymligare känsla i hytten.

Betr. det mekaniska har Forden bättre vridmoment på låga varv, trevligare växellåda och drar lite mindre soppa men på just 130-hästaren finns några saker som kan vara intressant att känna till: Vissa bilar (säkert en viss serie) har drivaxlar som inte klarar ett husbilspåbygge, kännetecknet är skakningar i drivlinan framför allt vid acc. i låg fart på tvåans växel och resultatet är snabb förslitning av inre drivknutar. På min byttes båda inre knutarna innan bilen gått 300 mil men problemet bara återkom, då fick verkstan besked om att lösningen var nykonstruerade/förstärkta drivaxlar som fick beställas från Tyskland där problemet är känt men jag var först i Sverige att få dessa axlar. Borde vara åtg. på er bil om den var av den serien men kolla skakningar (känns som om ett framhjul är ordentligt skevt). Vid landsvägskörning i ca 75-90 km/tim i "dragläge" (uppförsbacke, motvind etc.) uppstår vibrationer i drivlinan som känns i säte, ratt m.m. framförallt när bilen är riktigt varmkörd (förmodl. motorstyrningen, se längre fram i texten). Detta verkar gälla de flesta 130-hästare, dels har jag själv provat div. på firmor och fått fram det i varierande grad på alla och jag fick även en säljare på en firma att erkänna att det var en riktig iakttagelse. Till saken hör att inte bara bilarna är lite olika utan vi chaufförer är i högsta grad olika betr. sådana här fenomen, mitt ex. var det värsta jag har provat men det fanns de som inte reagerade alls medan t.ex. jag har känt det på alla jag provat. Jag tror inte det händer något med det mekaniska (borde ha framkommit vid det här laget) men efter många samtal med verkstaden har jag kommit fram till att det har med motorstyrningen (insprutningen) att göra, 130 hk har Siemens och 140 hk Bosch. Min svartrök kraftigt också vid acc. så efter många besök och diskussioner fick jag verkstan att uppdatera progamvaran till motorstyrningen (borde gjorts omedelbart utan disk. tycker jag) men inte hjälpte det mot vibr. och svartrök, däremot botade det en annan detalj som irriterat mig, nämligen en tendens att lätt få "bondstopp" vid t.ex. uppkörning på kilar och annan "småkörning". Med nya mjukvaran gasar bilen själv när man släpper upp kopplingen, faktiskt upp till 1500 rpm ibland! Kändes lite konstigt först men "bondstoppen" försvann till 100%.

Utöver detta visade det sig att Ford har en märklig syn på garantier men det berör ju inte er då det är en -07.

Blev väldigt mkt text ser jag nu men kanske det kan vara till nytta/upplysning för dig och andra (blivande) ägare till just 130-hästare (140 hk berörs inte av detta har jag förstått)

/Bengt
 
Toppen