Sv: Ford vs Fiat 2007 130 hk
Har en del färska intryck från dessa båda chassin då jag i höstas bytte från Ford 130 hk -08 till Fiats lågbyggda 130 hk -10
Hytten är mer personbilsaktig på alla sätt på Forden, både utseendemässigt och utrustningsmässigt (fabriksmonterad stereo, farthållare etc. som manövreras med rattkontroller som nämnts ovan) men betr. sikt håller jag med batju endast vad gäller sidostolparna, annars tycker jag sikten är bättre i Fiaten och framför allt är hela hytten större och luftigare i Fiaten vilket utöver känslan kan konstateras på detaljer som att Ford bara har plats för ett armstöd på framstolarna (som ändå är besvärligare att snurra) och att på identiska alkovhusbilar som säljs med valfritt chassi skiljer ca 10 cm i höjd. Högre bil (Fiat) är ju ingen fördel men som sagt, luftigare och rymligare känsla i hytten.
Betr. det mekaniska har Forden bättre vridmoment på låga varv, trevligare växellåda och drar lite mindre soppa men på just 130-hästaren finns några saker som kan vara intressant att känna till: Vissa bilar (säkert en viss serie) har drivaxlar som inte klarar ett husbilspåbygge, kännetecknet är skakningar i drivlinan framför allt vid acc. i låg fart på tvåans växel och resultatet är snabb förslitning av inre drivknutar. På min byttes båda inre knutarna innan bilen gått 300 mil men problemet bara återkom, då fick verkstan besked om att lösningen var nykonstruerade/förstärkta drivaxlar som fick beställas från Tyskland där problemet är känt men jag var först i Sverige att få dessa axlar. Borde vara åtg. på er bil om den var av den serien men kolla skakningar (känns som om ett framhjul är ordentligt skevt). Vid landsvägskörning i ca 75-90 km/tim i "dragläge" (uppförsbacke, motvind etc.) uppstår vibrationer i drivlinan som känns i säte, ratt m.m. framförallt när bilen är riktigt varmkörd (förmodl. motorstyrningen, se längre fram i texten). Detta verkar gälla de flesta 130-hästare, dels har jag själv provat div. på firmor och fått fram det i varierande grad på alla och jag fick även en säljare på en firma att erkänna att det var en riktig iakttagelse. Till saken hör att inte bara bilarna är lite olika utan vi chaufförer är i högsta grad olika betr. sådana här fenomen, mitt ex. var det värsta jag har provat men det fanns de som inte reagerade alls medan t.ex. jag har känt det på alla jag provat. Jag tror inte det händer något med det mekaniska (borde ha framkommit vid det här laget) men efter många samtal med verkstaden har jag kommit fram till att det har med motorstyrningen (insprutningen) att göra, 130 hk har Siemens och 140 hk Bosch. Min svartrök kraftigt också vid acc. så efter många besök och diskussioner fick jag verkstan att uppdatera progamvaran till motorstyrningen (borde gjorts omedelbart utan disk. tycker jag) men inte hjälpte det mot vibr. och svartrök, däremot botade det en annan detalj som irriterat mig, nämligen en tendens att lätt få "bondstopp" vid t.ex. uppkörning på kilar och annan "småkörning". Med nya mjukvaran gasar bilen själv när man släpper upp kopplingen, faktiskt upp till 1500 rpm ibland! Kändes lite konstigt först men "bondstoppen" försvann till 100%.
Utöver detta visade det sig att Ford har en märklig syn på garantier men det berör ju inte er då det är en -07.
Blev väldigt mkt text ser jag nu men kanske det kan vara till nytta/upplysning för dig och andra (blivande) ägare till just 130-hästare (140 hk berörs inte av detta har jag förstått)
/Bengt