Sv: Ford Riviera -94 , bra eller dålig?
Bodelen från Riviera kan jag inte kommentera men jag har ett tyskt bygge på Transitchassie från 92. Jag vill minnas att det är samma chassie från 92-95 så bildelen kan jag berätta lite om.
En drygt tjugo år gammal transportbil har så klart sina tillkortakommanden. Är det modellen med 80 hk sugdiesel, som jag har, så planera dina resor och omkörningar därefter. Förbrukningen ligger på runt litern per mil, kanske något mer. Bullernivån ligger strax under den gräns då man vill använda hörselskydd. Finns det lastvikt över kan man med hjälp av bitumenmattor isolera bort en del störande ljud från såväl väg som motor. Riktigt njutbart blir det aldrig. Å andra sidan är husbilslivet en njutning i sig och med en begränsad budget får man ta vad som bjuds.
Motorn i sig verkar outslitlig, byt olja var tusende mil och byt kamrem vid åttatusen mil så tror jag den håller en evighet. Rosten är däremot ett aber. Vår 92:a har fått ny sidobalk och nu till hösten ska jag byta tvärbalk fram. Vidare håller jag ständigt efter skärmkanter och trösklar. Motorhuven byttes i höstas, den påminde mest om ett kex. Bromsrören kan börjar ge med sig också men är inte större världsomsegling att byta. Våra är bytta runt om, tror det gick på 3000:- hos den lokale bysmeden.
Delarna är förhållandevis billiga och med en bra verkstad, alternativt egen förmåga, är det lätt att få ytterst rimliga driftskostnader på det som trots allt förr eller senare händer med gamla bilar. För att summera så tror jag att det är viktigare att kolla att service är skött och att rosten inte har fått fäste på en massa ställen än att det är en Ford. Har den överlevt tjugo år lär den klara nästa tio också med lite omsorg.
Lycka till!