• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford FourWind V8

F

F.d. 50008

Guest
Vi har tittat på en Ford FourWind V8 -93 är det någon som har ägt/äger en sådan eller vet något om denna modell? Vill gärna veta för och nackdelar? Vet någon vad en sån dra i bränsle?
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Ford FourWind V8

Om du vill vara på den säkra sidan skall du kontakta tidigare ägare och fråga.
Enklast så. Det finns säkert en massa ytterligare information som du kan behöva.
Räkna med att den drar runt 1,5 liter milen, minst. Det är ju 5,6 ton som skall förflyttas. Dubbelmontage bak drar ju också lite extra.
Det mesta i bilen lär vara ganska bastant byggt, därav vikten.
Utrustning ?
/Nisse
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ford FourWind V8

Det går tyvärr inte att klicka sig vidare på adressen.. Vad jag skulle vilja säga allmänt är att Ford är nog den bästa USA bilen (även om jag gillar Chevrolet bäst) och dom krånglar sällan. I och med att dom sällan krånglar så kan det vara lite svårt med reservdelar här i Sverige, ingen idé att lägga upp ett lager som inte omsätts.. Om det är en bensin motor så är den driftsäker men tar en del bensin. Sen beror det ju också på om det är en Small Block eller en BB (Big block). Skillnaden brukar vara att SB ligger på ca 5,0-5,7 liters motorvolym och BB på 7-8 liter. Är det en diesel så är den också mycket driftsäker, mer än bensinaren. Men om något går sönder kostar det massor och svårt med tillgång till delar. Det finns dock en bra firma i Göteborg som jag inte kommer ihåg namnet på som har i princip allt i lager till diesel motorerna. Hur husbilsbyggnationen är vet jag inte. Men efter att ha sett andra USA husbilar så får man väl konstatera att dom är inte alls sämre än Europeiska men kanske byggda på annat sätt ibland. Sen bör man väl kolla om byggnationen är gjord för Texas eller Canada.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ford FourWind V8

Innan ett eventuellt köp så måste du kolla vad som är "gör det själv jobb" på bilen. Vad bilhandlaren tycker och vad du sedan klarar av kan skilja sig ett antal 1000 lappar i slutänden. Bilen har garanterat ett antal brister som handlaren inte känner för att åtgärda då det kostar för mycket. Kan du inte göra det själv så kommer det antagligen att kosta det dubbla i slutänden. Kolla och tänk till innan du gör en affär!
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Ford FourWind V8

Tycker bilen ser trevlig ut, men reagerar över totalvikten. Vad är det som gör en sådan fyrbäddarsbil så förtvivlat tung? Funderar på om inte driftskostnaden kan bli onödigt hög?
Jämför med vår -93 Fiat 2.5 TD med sex bäddar och totalvikt på 3100kg. Drar en liter milen.
Kan tänka mig att den här kan vara trevligare att köra, med automatlåda...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Ford FourWind V8

men tänk på att en riktig bil har MINST åtta cylindrar och att de flesta av dessa motorer går utmärkt bra på E85. Kör själv en gammal Cheva Van på E85 sedan ett par är tillbaka och med mer än 2500 mil utan problem.På vintern 60/40 blandning bensin/E85 och motorvärmare
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Ford FourWind V8

I det här fallet är det ingen bra ide med E85 eftersom den har en dieselmotor på 7.3 liter:wub: Vilket även påverkar vikten,bakaxlen väger hur mycket som helst,fälgarna väger massor och det är ju tvillinghjul bak så man kan inte på något sätt jämföra med en Fiathusbil eftersom ALLT är tyngre.Bilen är ju nästan 9meter lång och bara byggd på tunga delar eftersom amerikanarna inte behöver tänka på vikten eller förbrukningen på samma sätt som vi europeér.Så en tjänstvikt på 5130kg är inte så konstigt.Vi har v8 diesel på 6.2 liter i vår husbil och har en snittförbrukning på 1.3 L/mil med full packning och ac på hela tiden.Men samtidigt enorm komfort med automatlåda,ac,farthållare..mm och en kraft som aldrig tar slut.
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Ford FourWind V8

Jo, jag förstår att det är tunga grejer som gör att bilen väger mycket...men förstår ändå inte riktigt grejen med att släpa runt på alla dessa extra kilon, även om det kompenseras med en motor som har dubbelt så många cylindrar som min egen. Någon måste ju ändå pytsa in drivmedel som gör att det hela rullar, och det kommande priset för detta...ja, jag är fortfarande tveksam.
Jag, som inte är frälst på V8 (ännu!?) skulle välja en bil i samma storlek som som är mindre resurskrävande.

Dessutom, är inte priset i högsta laget?
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Ford FourWind V8

Jag hade kontakt med en säljare som hade en liknande bil till salu, dock något år äldre men troligtvis med samma motor och växellåda. Även denna hade alkov och tvillinghjul bak, dock var den ca 1100kg lättare. Vid "snäll körning" tog den 1,46-1,47 l/mil. Jag förstod att detta var vid ca 80-85km/h.

/David
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Ford FourWind V8

Hej.
Dessa Fordar har en IH (International Harvester)v8 lastbilsmotor.
De saknade tourbo och intercooler,utan dessa ingen vits.
Denna bil är en 92 ,om jag minns rätt började turboen komma 92/93 och intercooleren senare.
kolla detta,det har med att gjöra effektiveteten av motoren.
Har selv använt en Ford 92a som lastbil ,den öste ut soppan men drog ordentligt
på högvarv.
Hälsningar
Paulkaj
 
Toppen