• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford eller Fiat

matsw

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
3566
Medlemskap
2024
Skall köpa husbil i Tyskland. Alla jag tittar på - bilar under sex meter - är byggda på Ford eller Fiat.
Fördelar och nackdelar med respektive? Hoppas de som har erfarenhet av bilarna kan ge mig lite tips.
Mats
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ford eller Fiat

Innan vi köpte vår bil tittade vi på många planlösningar och när vi hittade någon som vi tyckte om kom turen till att sätta mig bakom ratten. Alla Fordar föll på att de var alldeles för trånga för mina knappa 100kg och 191cm.

Sedan kan det kanske variera på olika årsmodeller. De vi kikade på var nya bilar, alltså 2007 eller 2008.

Nu har det blivit en Adriatik byggd på Fiat med stora motorn. En helt fantastisk bil. Tyst och stark. Om det är ett bra val beträffande chassi lär jag antagligen märka om några år (men då har jag ju inget att jämföra med som körts på jämförbart sätt).
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ford eller Fiat

Har samma erfarenhet om Fordhytten....

Innan vi köpte vår senaste bil, så var en Hymer Van på Fordchassi en stark kandidat..

Men det föll på att jag skulle få sitta hukad för att se under vindrutans övre kant.
Stolen kändes alldeles för hög för mig.
Kändes märkligt att det var så lågt till tak..
Säkerligen fixat på nyare modellerna. Detta var en -06 tror jag.

DS
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Ford eller Fiat

Som det sagts tidigare är man +190cm så är det trångt i Fordarna, jag sitter bara bekvämt på förarplats i Helintegrerade bilar.
 

matsw

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
3566
Medlemskap
2024
Sv: Ford eller Fiat

Själv är jag 1.82 så det kanske inte behöver vara ett problem.
Men hur är motorerna och växellådorna? Några motorer man skall akta sig för?
Räcker 130 hästkrafter?

Mats
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ford eller Fiat

Vår första husbil var en alkov med 2.8 liters motor på 127 hästar tror jag det var.
Alkovbilarna verkar ha sörre luftmotstånd så den motorn kändes i minsta laget om det var lite motvind.
Väljer du alkov så välj större motor.
Det finns dock många fördelar med en alkov också.

DS
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Ford eller Fiat

Hej Mats,

jag har precis beställt en CI med en Ford 140 hästars, bakhjulsdrift och sex växlad låda. Bilen har sovalkov. Jag tycker det känns som den räcker till mer än väl!

Jag är själv 1.80 och har inte upplevt några problem med att hytten är trång. Jag är dock ganska liten rent gennerelt så det mesta hade nog passat mig. En bra sak tycker dock jag är att ena sängen fälls upp ovanför bildelen vilket gör att hytten känns mycket luftigare.

Ford vann för övrigt truck of the year förra året med Ford Transit chassit, plus att de faktiskt tagit den titeln 2 gånger tidigare.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Ford eller Fiat

Hej Anders!

Vi har efter 500mil med vår Ford inget att klaga över, har en 140hk 6 växladlad och med tvillinghjul bak, fungerar ypperligt, har en kamrat som har budfirma och han har bara Ford Transit och han får ut mera mil av Ford än vad han fick av Fiat när han hadde sånna i sin firma, han kör ca. 30.000 mil med Fordarna.

Tycker de kan vara en bra måttstock, vidare så får man inte glömma problemen med att -07 och -08 av Fiat har lite problem med att de kommer in vatten i motorutrymmet så det kan bli problem med kamaxer osv.
En massa tjafs med Fiat inportören i Sveriga vem som ska stå för fiolerna.

Du kan lungt köpa Ford!!!!, för där har man Fordhandlarna som tar sitt ansvar när de gäller garanti jobb, då tänker jag på vissa kanpanjer som kan komma till.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen