• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford chassie???

F

F.d. 3067

Guest
Hej alla!

Någon här inne som har erfarenhet av Ford chassi på husbilar?
fungerar dom bra deras dislar? bränsle ekonomi? osv.

Gunnar

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford chassie???

Hej
Noget kenskab har jag med 11 års erfaring av Ford Transit 2,5 L chassie under Rimor.
Lit kjenskab til Fiat Ducato har jeg ochså - anvendt den som firmabil.

For mig er undervognen det avgørende.
Nesten alt over chassie kan endres innen for ytre mål men inte mycket på chassie.

Jag valgte bevidst Ford for 11 år siden da jag bemerkede at Falck och Postvesen hadde annvendt dette merke i mange år - det valg har jag ikke fortrudt.

Min motortype har ingen jag hört om slitet motoren itu på normal måte - ei hellere växel.
I motsetning til Fiat's växellåda fantastisk bra - den er ochså synkronisert i back/revers :yes: - en bra funktion for en stor / granne fordon på en liten plats.
Aldrig spin på hjulene - baghjulstrek - der er vekten mest.

Men tiderne endrer sig och motorerne er ikke lengere av samme kvalitet - mann vil ha' power' inte kvalitet.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej
Här en nöjd Fordåkare till. Vi valde Ford efter att ha konsulterat en kompis som under många år servat bussar från färdtjänst, skolskjutsar och taxi. Han avrådde från Fiat/Citroen/Peugeot och håller än idag Ford som den mest pålitliga.

Vi är mycket nöjda. Tyckte redan vid provkörningar att Forden var tystare än fiaterna generellt. Vi tänkte nog att en 2-liters commonraildiesel skulle kännas svag men dels är vår bil liten, dels är de 125 hästarna mycket raska. Bränsleekonomin är helt ok med c:a 0,9 - 0,95 i förbrukning vid ganska blandad körning. När släpkärran hänger bakom ändras varken ork eller förbrukning.

Skulle vi välja en större husbil så skulle vi nog söka efter en med den större motorn och man får då bakhjulsdrift. På vår lilla bil funkar framhjulsdriften bra, speciellt som vi inte har nästan något överhäng bak

Hör av dig om du vill veta mer!
/Staffan

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Har kört Ford Transit HYMER Tramp CL 572 sedan maj 2007 utan problem.
2.2 TDCI 130 hk
Bränsleförbrukning ca 1l/mil.
Se till att du får halvljusautomatik inkopplad i bildatorn kostnad ca 300 kr.
Vid fråga hos bilverkstad Rask&Björk svarade de att det inte fanns några problem a la FIAT på växellåda och drivlina.
Få punkter på recall hemsida VOSA - Vehicle Recalls
Är nöjd

Vill du veta mer maila mig.

Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest

Har en Hymer Van 522 med Ford chassi, har inte hittat något negativt förutom vad som skrevs om halvljusautomatiken. Upplever den som lite tystare än bilar som jag provat (hyrt).

F

F.d. 3067

Guest

Hej alla!

Låter som Ford är bra... tittar på en bil med 140hk med bakhjulsdrift.
Bilen är en Dethleffs Fortero... kanske de blir byte trots allt.

/Gunnar

F

F.d. 55451

Guest

Hej Gunnar
Det tyckes jag er bra.
Da vil jag anbefale dig at få installeret tryckluftfeder fron början- den kan reguleres och fordon blir mer stabil på mtorvägen.
Ikke fordi at Ford ikke er bra - tvärt om med bakhjulsdrift.
men det blir mycket bättre och der kommer också mere passende stabilitet i kurver och fjedring på ujevne väge.
Endelig kan man regulere niveau på platsen - min Ford med 8 cm.
Når du hever fordon och har et höit tryck da står fordon stabilt på platsen uten støttben.
Jag har anvendt tryckluftregulering i 8 år - jätte bra :wink:
Pris cirka 5.000 dkr.

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Helnöjd med Forden. Har haft synpunkter på avgasrökpuffar men det var OK enligt verkstaden.
Har värme på passagerarsidan bra ljudisolering och inget vatten som rinner in i motorutrymmet.
Innan jag köpte den så var det flera i husbilsbranchen som undrade hur jag kunde köpa husbil byggd på Ford Transit.
Efter att jag läst många inlägg i HBK så är jag nu mycket nöjd med mitt val av Ford.
Problemen som är på Fiat är förhoppningsvis borta på 08:eek:rna

Hälsningar Hobbyloj

F

F.d. 10362

Guest

Hej alla!

Låter som Ford är bra... tittar på en bil med 140hk med bakhjulsdrift.
Bilen är en Dethleffs Fortero... kanske de blir byte trots allt.

/Gunnar

Gunnar

Vi har en Fortero -06 och 140hk i motorn låter som tillräckligt, men är det inte. Skall Du använda växel 6 så bör det helst luta utför, till nöds fungerar det på plan väg. Vi monterade på en KCR, ca: 6000:-, som gjorde underverk. En fantatisk skillnad, rekommenderas.

mvh/Björn

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

PHP:
Vi har en Fortero -06 och 140hk i motorn låter som tillräckligt, men är det inte. Skall Du använda växel 6 så bör det helst luta utför, till nöds fungerar det på plan väg. Vi monterade på en KCR, ca: 6000:-, som gjorde underverk. En fantatisk skillnad, rekommenderas.

Hej.
Har också en Fortero 07 2,4/140 hk halvintegrerad och jag upplever den inte slö på någon växel, tvärtom kommer från en 2,8 fiat och det är milsvid skilnad
Forden kan jag utan vidare axelerera på 6 växeln även uppför :msn_thumbup:
Men det nog en blir en kcr ändå för att få lite mera kraft när vi har mc på släp bakpå.
Även stabileteten med dubbelhjul är ju underbar på vägen.
Så än så länge är vi helnöjda med både Ford och Fortero :msn_laugh::msn_laugh:

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Kan inte la vere att kommentere.
I min Ford-on har jeg bare 83 HK som har trukken smoa 2800 kg opp av Kasselbackerne och accelereret i 5. växel fron 50 - 130 km/t.
Mere for(d)t behöver det inte at väre for mig. :)

F

F.d. 3067

Guest

Hej på Er!

Låter som att vi är ganska nära ett byte nu. vi kommer ju från en stor bil 8.30m så de är väl de som kanske blir största problemet, tänker på när man vill ha saker med sig, vi tittar på en Foerto halvintegrerad -08, för de känns nu som vi ska gå ner i storlek då de är bara jag och frugan och djuren som ska åka.

/Gunnar

F

F.d. 55451

Guest

Kan tenkes litt uten for tråden - men i forbindelse hertil om du vil ha' nya husbil er her et link til mere end 300 grunnris / grundplaner.
Finder du ikke den rette her må du bygga sjelv.
Så kann du få den innredning du har drömt om.
Linkene kan också vere inspirationskilde sjelvbyggere.
http://div.dacf.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=482&SearchTerms=indretning
- kun for medlemmer av HBK och NMC.

F

F.d. 3067

Guest

Hej igen!

Ska väl också säga att vi tittar även på husbilar byggda på Renault med 146hk motorn. Vet lika lite om dom, så om någon kan nått om det finns problem med dom så säg till.

/Gunnar

Toppen