• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Forbudt eller ikke?

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
I Strömstad, parkeringen ved sykehuset, står det ved innfarten et skilt (se bild) hvor det framgår at camping er forbudt, med bilde av både telt, campingvogn og husbil og at det også gjelder oppstilling av vogner og husbiler.

Betyr dette at det er forbudt å parkere sin husbil der og sove til neste dag? Eller er det lov?

Denne parkeringen vises på et webkamera - Kamera 2 - Strömstad [NS4 version] - og nesten hver kveld - spesielt i helger - står det mange husbiler parkert der.

Hilsen fra Knerten

stromstadparkering.jpg
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.854
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Forbudt eller ikke?

Eftersom det är en Parkering så gäller Parkeringsregler.
Så länge man inte bryter mot dessa parkeringsregler har ingen med att göra vad som försigår inne i den av hemfriden skyddade bilen, bara det inte är förargelseväckande beteende.

Camping/Uppställning är antagligen något man gör när man inte parkerar.
Var gränsen för detta går tvistar de lärde om men om alla 4 hjulen är innanför den eller de parkeringsrutor man betalt för samt att hjulen är det enda som vidrör marken och bilen är i körklart tillstånd så torde detta helt klart betraktas som enbart Parkering.
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Forbudt eller ikke?

Ja, det var jo det jeg egentlig trodde, men når man ser dette skiltet begynner man jo å tvile :)

mvh Knerten
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.854
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Forbudt eller ikke?

Detta är ett sätt att skrämma bort folk.
Det ger antagligen Polisen möjlighet att köra bort de som missbrukar platsen.
Hade man önskat komma åt övernattande Husbilar hade det varit enklare att förbjuda parkering mer än tex. 4 tim
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Forbudt eller ikke?

Rent språkligt anser jag att det är stor skillnad mellan:
1. husvagn och husbil
2. husvagn och/eller husbil - husvagn såväl som husbil

För att bryta mot 1. måste jag ha ställt upp såväl husvagn som husbil

Har vi någon språkexpert på tråden, så stig fram.
Hälsningar från farbror Claes.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Forbudt eller ikke?

Intressant detta med tältöverstruketskylten. (puh långt ord)

Vi luffade runt lite i småland med husisen nu i helgen och träffade på den berömda skylten enligt bilden. Först såg vi skylten med en stilla undran varför i glödheta det skulle råda tältförbud på en asfalterad vändplats i mörkaste Småland. Efter ca två hundra meters körning fick vi svaret;
Aha, här finns en campingplats som ingår i en sannolikt lobbande organisation som inte tycker om konkurrens från fricampande anarkister.

Å andra sidan - för det här var på andra sidan sjön - så vem i helskotta slår upp ett tält på en asfalterad parkering/vändplan, om man inte till äventyrs har med sig asfaltborr för pinnarna och tjocka madrasser för underlag hårdare än stampat jordgolv.
Förvirrade, tog vi fega som kräk in på den inom stenkast belägna campingen, för att inte till äventyrs haffas av den småländska fjärdingsmannen.

Nåväl, vilka skall egentligen skrämmas till campingen - svaret är självfallet enkelt. Alla.
Vid en mindre botanisering av campingens faciliteter ropade multiverktyget "kom å titta på snusket i diskrummet - å ta med kameran".
Nu först förstod vi att det krävs lobbing och skyltskrammel för att förvisa turister till den närliggande campingen - för inte tar man väl in där frivilligt.
Se bild 2

Tur att inte korvgubbarna ingår i en lobbande organisation.
För vet hut den som vågar grilla en egen slang med halka om det skulle finnas en korvgubbe inom gatuköksosavstånd.
Förbjudet i enlighet med tältskylten - kanske en tidsfråga innan vi får skyltar med en överstruken korv med bröd.
Eller varför inte en skylt med överstruken kaffebryggare. Förbud här mot egen kaffebryggning för nästgårds finns ett kondis som ingår i SKR - Sveriges Konditorers Riksorganisati


Nu efter lite mer granskande av skylten kan jag konstatera att detta är ju faktiskt en amerikansk wig-wam, - dvs förbjudet för amerikanska indianer att tälta här.

O, nåde er om ni etablerar en totempåle på platsen....

DS

IMG_0143-liten.JPG

IMG_0137-liten.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Forbudt eller ikke?

Det ligger till så här med parkeringen i Strömstad , att genom åren har husbilsfolk satt ut bord och stolar ,fällt ut markiser grillat osv.så att gångtrafiken längs med kajen har hindrats även p-platser har tagits i anspråk för möblemang. Har själv använt parkeringen i 15 år då jag har anhöriga i stan.Man har från kommunens sida länge grubblat över problemet för det är ju ingen ställplats bara en parkering,men parkerar man bara och håller sina grejor inne i bilen måste ju parkeringsreglerna gälla.Ska forska lite i ämnet och återkomma
 
Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Forbudt eller ikke?

Nu har jag talat med polisen och den trafikansvarige i Strömstad. Polisen är lika frågande som vi men från den trafikansvarige fick jag följande svar: Parkeringen vid sjukhuset har länge utgjort ett problem på grund av regelrätt camping. Man står där i flera dygn, ställer ut möbler, grillar och - tyvärr - festar på ett sätt som stör omgivningen. Dessutom går man in på sjukhuset och använder toaletterna där. För att i möjligaste mån dämpa denna oönskade verksamhet, har man satt upp skyltarna. Man är dock medveten om att dess legalitet inte är självklar. Intressant med hänvisning till vår tidigare diskussion om SCR-campingar är att campingägarna i Strömstad också legat på för att få ett slut på den "illegala campingen". När jag började prata om ställplatser, blev kommunmannen mycket lyhörd och samtalet avslutades i allmän förbrödring kring de positiva effekterna av en ställplats. Jag skall därför strax maila HBK:s eminenta skrivning om ställplatser till honom och han har redan tänkt ut en bra plats i lugnt läge och med promenadavstånd till centrum. Detta kanske kan bli något! Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Forbudt eller ikke?

Förlåt en liten utvikning från ämnet.
Att ha förmågan att utföra något och dessutom ha viljan att realisera det, detta, mina vänner, kan försätta berg.
Vi har alla lite eller mycket av detta i olika sammanhang. Tänk vad vi kan utföra om vår fina sammanhållning fortsätter.

Tack alla ni som gör storverk inom klubben.

Hälsningar farbror Claes.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Forbudt eller ikke?

Ett litet tillägg som mera direkt besvarar Knertens fråga: Det är givetvis tillåtet att parkera med husbilen - även över natten - på den aktuella parkeringsplatsen, förutsatt att alla fyra hjulen hamnar inom den markerade rutan. Om man ställer ut bord och stolar på den intilliggande p-rutan, använder man kommunens mark till ett ändamål som den inte är avsedd för och då krävs det tillstånd. Alternativet är att det då betraktas som camping och då är man inte välkommen. Slutsatsen är alltså att enbart parkera och avhålla sig från "yttre aktiviteter". Då håller sig dessutom parkeringsvakten lugn. Hälsn/AndersW
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Forbudt eller ikke?

Då har även jag talat med ansvariga i kommunen och fick samma svar som tidigare inlägg redan kommit fram till. Det har nu tyvärr blivit så att husbilsägarna har blivit ett hatobjekt för Strömstadborna på den platsen talade med en man förra året som hade sin bil full av dartpilar när han kom ut på morgonen en annan hade fått en blomlåda uppslängd på taket, platsen har nu blivit så stökig att jag bara står där dagtid numera. Det är tråkigt men vi får väl alla rannsaka oss så att vi inte får ett dåligt rykte på andra platser. Här är vi inte längre välkommna.
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Forbudt eller ikke?

Takk skal dere ha for oppklarende svar og initiativ. Nå kommer jeg til å se på forbudsskiltene med nye øyne. Jeg er nok ikke like lettskremt lenger...

Og hvis dette skulle resultere i en ny kommunal ställplats i Strömstad er det jo bare helt fantastisk. Den plassen vil garantert bli veldig populær.

Takk igjen!

mvh Knerten
 
Senast ändrad:

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Betr. Lasarettsparkeringen i Strömstad. Tyvärr finns INTE denna möjlighet att pakera längre för husbilar och husvagnar på denna parkering! Detta p.g.av Strömstad Kommun inte är välvilligt ställda till husbilsfolket. Att dom spenderar en hel del kronor till stadens köpmän och serveringar m.fl. det värderas inte! I stället är man hänvisad till Lokstallet eller till campingarna som ligger längre bort. Om man blir sjuk och behöver besöka lasarettet får man inte tillgång till parkerings/uppställningsplats i närheten av lasarettet! Bl. annat är det en fastighetsägare som störs av utsikten.
 
M

Majja

Guest
Sv: Parkering

Var till strömstad för ett par dagar sedan. Kunde bara konstatera att dina uppgifter är helt korrekta. Vi åkte till ett annat ställe där vi spenderade våra pengar. Aldrig mer Strömstad för vår del. När vi nu har kommit hem har vi diskuterat vad är egentligen camping.
Vår husbil är inregistrerad som personbil. Om jag åker med husbilen till parkeringen i Strömstad och sover över i husbilen så är det tydligen frågan om camping. Om jag däremot åker med min privata bil (combi) som också är registrerad som personbil och sover över så räknas inte det som camping, möjligtvis övernattning.

mvh

Majja
 
Toppen