• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Folksam Medlemsförsäkring Husbil.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Hej på Er, som ny medlem ringde jag Folksam idag för att få ta del av den gynnsamma Husbilsförsäkring jag hört att HBK
kan få hos dem.
Blev tummen ner direkt, då innehållet är nästan detsamma som hos Swedbank Tre kronor men premien är
hela 490:kr högre per månad och ingen maskinförsäkring efter 10 tusen mil!
Tre kronor har maskinförsäkring upp till 15 tusen mil.. det enda kravet är att man har ett konto i banken, har själv ett tomt konto
där jag enbart sätter in premien 615.kr per månad.
Folksam lockade med längre reseförsäkring.. det var allt, blir väldigt dyra dagar. det.

Ringt Varsam, trevligt bemötande och relativt bra pris om man kör max tusen mil om året, men vi kör snarare 2 tusen mil
årligen, bilen ska rulla är för dyr för att stå stilla..
Priset var dock mycket bättre än Folksams.. Varsam skulle har 855:kr månaden.
Frågade aldrig om maskinförsäkringen.

Senast ändrad:

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Lustigt ändå att 3kronor är helägt av Folksam ;) Tänk dock på att 3kronor inte verkar ha avställningsförsäkring. När vår husbil står avställd är försäkringen på 125kr/månad vilket blir totalt sett för oss väldigt mycket billigare på Folksam.
Nej de har som många andra ingen avställningsförsäkring.. i gengäld är bilen helt försäkrad vid avställning, dessutom med så låg premie är vinsten obetydlig, ingen avställningsförsäkring är heller Gratis.
Du vet nu att 3Kr är billigare, ytterligare en aktör har ännu lägre premie nämligen Kabria.. då funderar du varför har Han då inte Kabria... jo därför att de har inte 15 tusen mils maskinskadeförsäkring.
Hade Kabria tidigare och betalade då 425:kr i månaden utan avställningsförsäkring, gick från dem då bilen passerat 12 tusen mil 2023.
Många tror Kabria enbart försäkrar Kabe Adria m.f.l, men de tar alla fabrikat, men försäkringen går enbart att teckna hos Kabe/Adria handlare.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Eftersom man kan ställa av och på Folksam så gick det jämt ut för oss att använda Folksam i stället för Motor(Gjensidige) eller Varsam. Då fick vi 70+ en billig reseförsäkring för vår Spanienvistelse som blir dyr på andra bolag.
Varje försäkringsfall är ju unikt för varje individ så man får kolla noga vad som är bäst för en själv.
Jag har haft skadereglering med flera bolag och de som fungerat bäst för mig är Folksam och Watercircle, Dina var sämst och tyckte jag skulle stämma dem när de inte ville ersätta efter stormen Per.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Det går inte att bara jämföra årspemien. Bolagen ändrar i villkoren när det passar. Just nu har jag dyrare försäkring än skatt

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Jag skippade Kabria/TryggHansa och gick över till WaterCircle (Caravan Försäkringar). Jag "sparade" 3000kr på årspremien.
Vi hade CC före KABRIA och tjänade 4700.KR per år på bytet till Kabria som tyvärr hade gräns för maskinförsäkring på 10 tusen mil enbart. Dessutom CC-försäkring innebär inget stööd från Caravan Club vid konflikt med Watercircle.. vilket vi fick erfara när robotlådan krånglade, de vägrade stå för reperationen. det blev ARN som fick se till att de ändrade sig och vi fick tillbaka 16000:kr.
Ansvarige för försäkringsfrågor hos CC tycket vi fick skylla oss själva när vi köpt en bil med denna låda, bad honom ta kontakt med ansvarige skadereglerare på Watercircle, men det vägrade han göra.
Försökte sedan återkoppa tilll Honom när jag själv kontaktat "skaderegleraren" som inte ens visste hur lådan fungerade, då hade den försäkringsansvarige blockerat mitt nummer, använde Sambon tel. men då kopplade Han bort mig och blockade Hennes nummer också.
Nu har vi 3kr försäkring, sparbanken/swedbank, samma villkor som CC försäkring men kostar bara 615:kr/månad de har 15000 mil för maskinförsäkring, har fri assistans också 3 gånger/år.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Eftersom man kan ställa av och på Folksam så gick det jämt ut för oss att använda Folksam i stället för Motor(Gjensidige) eller Varsam. Då fick vi 70+ en billig reseförsäkring för vår Spanienvistelse som blir dyr på andra bolag.
Varje försäkringsfall är ju unikt för varje individ så man får kolla noga vad som är bäst för en själv.
Jag har haft skadereglering med flera bolag och de som fungerat bäst för mig är Folksam och Watercircle, Dina var sämst och tyckte jag skulle stämma dem när de inte ville ersätta efter stormen Per.
Stormskador räknas som naturkatastrof och ersätts sällan.

Ingrid & PG

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2025
Vi hade CC före KABRIA och tjänade 4700.KR per år på bytet till Kabria som tyvärr hade gräns för maskinförsäkring på 10 tusen mil enbart. Dessutom CC-försäkring innebär inget stööd från Caravan Club vid konflikt med Watercircle.. vilket vi fick erfara när robotlådan krånglade, de vägrade stå för reperationen. det blev ARN som fick se till att de ändrade sig och vi fick tillbaka 16000:kr.
Ansvarige för försäkringsfrågor hos CC tycket vi fick skylla oss själva när vi köpt en bil med denna låda, bad honom ta kontakt med ansvarige skadereglerare på Watercircle, men det vägrade han göra.
Försökte sedan återkoppa tilll Honom när jag själv kontaktat "skaderegleraren" som inte ens visste hur lådan fungerade, då hade den försäkringsansvarige blockerat mitt nummer, använde Sambon tel. men då kopplade Han bort mig och blockade Hennes nummer också.
Nu har vi 3kr försäkring, sparbanken/swedbank, samma villkor som CC försäkring men kostar bara 615:kr/månad de har 15000 mil för maskinförsäkring, har fri assistans också 3 gånger/år.
Hur lång reseförsäkring har dom ?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi har testat några försäkringar innan vi bestämde oss för Folksam (hemmet och våra 2 fordon) och är nöjda än så länge.

Husbilen kostar oss avställd 160:-/mån. och drygt 800:-/mån. som påställd. Max skadefria år och inlåst HB. Ingen maskinskada efter 10 år, dock samma kostnad (inte logiskt, men, men…).

Hemförsäkringens (upp till 6 mån.) resetillägg är verkligen det mest positiva i fall något riktigt tråkigt skulle hända längre fram på resan.
Återstår att se hur Folksam hanterar SOS International ärenden (sjukdomsfall på resan). Återkommer om detta efter avslutat ärende…

Toppen