• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Folierad

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Folierad

Sorry, det skall vara ett s till i länken. Den folien som säljes där är enbart i rulle och i olika färget. Man får klura ut hur man vill ha det och montera vilket är ganska enkelt.
Tror att man kan hitta olika dekaler/dekorer hos dekaltrim.se och tror också att de tillverkar efter egna önskemål.

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Mycket snyggt. Var det svårt och dyrt?:)

Det är kanske inte plättlätt, om man aldrig har jobbat med vinyler & folie tidigare..

Jag har strajpat om min bil själv, men har tidigare gjort lite skyltar och satt lite texter och sånt.

Se resultatet på min bil:
Dethleffs 6611 Advantage Fiat Ducato Maxi -08 Integrerad - Ronny P’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Min vinyl är köpt från Scandraft men firman har konto hos dom så jag vet inte om privatpersoner får handla av dom..
Man ska vara medveten om att det finns mängder med vinyler och kvalitéer, Och det gör hela skillnaden när man ska exempelvis lägga på stora ytor.
Bredden på rullarna brukar ligga på ca: 1,5m och så köper man löpmeter, dom vinyler som jag använt på min bil ligger på 200 - 300kr löpm. (inkl. moms)

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Tror länken saknar ett s. Stripa bilen med fordonsdekor från oss - VN Vinyls HB

Jag kollade in den sidan men det tycks bara vara rullar med vinyl? Måste man skära till formerna själv?

Hej
Du kan beställa vinyl färdigskuret från skyltfirmor och firmor som jobbar med bildekor, mm.
Då skär dom ut det i plottermaskin, vad man får betala då är arbetstiden för att ta fram ett "original" alltså för att kunna köra det i maskinen.
Så beroende på hur avancerade grejor man ska ha så kostar det därefter.

Gör du en måttsatt skiss på hur allt ska vara med exaktmått så löser dom säkert att skära ut det åt dej, om du köper vinylen av dom.

Jag skar ut allt för hand till min bil.. Det tar lång tid, men det är gratis.. :swoon:

klingan

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2025

Ronny,
Det där såg riktigt bra ut med din foliering.
Skulle du kunna delge lite var du beställde ditt material ifrån, samt tips och tricks vid applicering av denna folie :wink:.
Kanske inte gör exakt som du men skulle vilja ha lite upp mot takets framsida/mitt och eventuellt baksidan/mitt också.

/Klingan

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Hej Klingan
Här är länk på vinylen som jag har använt mig av:
ORACAL® 970RA Premium Wrapping Cast | Scandraft

970RA vinylen är den bästa vinyl jag använt mig av,
RA - står för rapid air, vilket betyder att får man luft under vid montering så är det bara att trycka till med tummen så försvinner det.. Fantastisk produkt ;)

Jag beställde min vinyl från Scandraft, men är inte hundra på om man som privatperson får handla av dom.

Svårt att beskriva hur man gör,
Jag kanske får göra lite instruktionsbilder steg för steg och lägga upp.
(jag är iofs ingen expert på området)

Här kommer en lista på bra ha saker iaf.
  • Skrapa - 3M Guldskrapa | Scandraft
  • Maskeringstape för att fästa vinylen innan man monterar den
  • Varmluftspistol - men ta det lite lugnt med värmen, Vinylen som sitter på hårt utsatta ställen ska hettas upp. "It is necessary to reheat the ORAFOL ® colour film in deep corrugations to a temperature of +110°C up to maximum +120°C to ensure the stable structure of the film in these areas"
  • Knivtejp - Knifeless-Tape | Scandraft Jag har inte själv använt denna produkt men tillvägagångsättet är att du tejpar det mönster du tänkt dej på strajningen lägger vinylen utanpå sen är det bara att dra i tråden som sitter i tejpen, ta bort överflödig vinyl, "smack" klart ! enligt en bekant till mej som strajpar lastbilar, så är den "grym"
  • Remover av gammal vinyl - PGM Adhesiveremover | Scandraft riv bort vinylen, spruta på remover skrapa av limrester med ovan nämnda skrapa. Akta bara så det inte rinner ner innanför lister och annat.. det här löser upp ALLT.. ;)
  • Brytkniv
  • Stege
  • Glatt humör & Gott om Tid
Bif. en PDF från Oracal, information CAR WRAPPING

Vad man ska tänka på är att det är betydligt lättare att sätta på plana ytor än svängda eller välvda.
Desto mindre vinylbit man monterar är lättare, istället för att göra en 50cm bred stripe, så kanske man ska sätta 2st 20cm med lite mellanrum istället,
Om man är ovan med vinyl.

Men som sagt jag kan göra lite instruktionbilder och lägga upp..
En Bild säger mer än 1000 ord. (å jag är väl uppe på 4000 redan nu) :yes:
Det är säkert fler som är nyfikna på hur man gör ?!

Helsicke vad text det blir.. Känner mig som en romanförfattare... :wideeyed: haha..

Bilagor

• Information_CarWrapping.pdf
    147,6 KB · Visningar: 161

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det blev ju litet att fundera över. Jag har idag en yta på bakstammen som är folierad från fabriken och den är idag matt och tråkig. Man valde matt yta redan från start på en i övrigt högblank bil. Smaken är ju delad och jag funderar på att plocka bort de matta folierna och samtidigt byta färg samt välja högblank yta. Katten vet om jag ger mig på jobbet själv för det skall ju bli snyggt och erfarenheten saknas ju helt för mig.
Jag tror jag skall titta litet här nere runt Göteborg för det finns säkert någon firma som är duktiga på jobb av den typen. Rekomendationer emotages gärna.:)

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Hej,

Nedan följer kontaktuppgifter på Den kille som jag haft som bollplank när jag skulle strajpa min bil, eller "dekaltrimmning" som BengtCassman uttryckte det. :wink:

Alla som är intresserade av att köpa vinyl och sätta själv,
eller som skulle vara intresserade att få sin bil om-strajpad kan ta kontakt med VÄRÖ SKYLT i Varberg,
Han har gjort flera husbilar tidigare och vet vad han pratar om.
Han är enligt mig, riktigt duktig.

Tel:
0340-66 57 58
Facebook: https://www.facebook.com/varoskylt

Här är min bil, före & efter..

Dethleffs 6611 Advantage Fiat Ducato Maxi -08 Integrerad - Ronny P’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

F

F.d. 53012

Guest

Så snyggt och dom snyggaste fälgar jag någon sin sett på en husbil vilket märke är det. Italienskt kan jag tänka.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det blev ju litet att fundera över. Jag har idag en yta på bakstammen som är folierad från fabriken och den är idag matt och tråkig. Man valde matt yta redan från start på en i övrigt högblank bil. Smaken är ju delad och jag funderar på att plocka bort de matta folierna och samtidigt byta färg samt välja högblank yta. Katten vet om jag ger mig på jobbet själv för det skall ju bli snyggt och erfarenheten saknas ju helt för mig.
Jag tror jag skall titta litet här nere runt Göteborg för det finns säkert någon firma som är duktiga på jobb av den typen. Rekomendationer emotages gärna.:)
----------------------------------------------------------------------------------------

Hej Bestliiner, Vill bara öka på funderingarna med lite mer. Många firmor som folierar bilar i reklamsyfte m.m. kan även förstora och trycka upp bilder eller egna foton på folie (typ fototapet), och sedan klä bilen med det, funkar och håller i många år. (I o.f. kanske priset stiger med "några" kronor :D, men det kostar på att ligga på topp.)

Hittade bara ett foto nu. Jag tror det var folierat men inte bara från foto utan även målad bild. Det blir ju i alla fall "Only one of a kind"

PICT0012-400.jpg

M.v.h. JANKRO.

BengtCassman

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2026

Tack Ronny,
Det stämmer- samma fälgar på bilden från vinterförvaringen.
Men personligen är fälgarna på vår gamla husbil ( oxå LMS :spinny: ) favorit, LMC Explorer 720 Fiat Ducato 3,0/180hk 2012 - Photo 6520 dessa var i 17 tum med 235/60-17 däck som faktiskt dessutom gav bättre komfort.
Dessa fälgar o däck går tyvärr inta att använda på den nya, de klarar inte bilens axelbelastning i bak ( 2400 kg)
Lägger även in en bild på bilen före folieringen,

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    782,9 KB · Visningar: 40

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

O.t. men den ser väldigt låg ut fram, det kan inte finnas mycket fjädringsväg kvar, kanske dags för andra fjädrar? :)

Toppen