• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flyttar ut i bilen...

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Nu är det dags..
Lägenheten är uthyrd i andrahand, så att jag kan ångra mig;)

Tänk vad många bra ha saker man skaffar sig..
Jag förvånas över hur mycket skräp man har liggande i lådor och garderober, min etta är bara 25 KvM utan förråd. Men ändå finns det bra att ha saker överallt. Visserligen mest data prylar o kablar därtill, tycks ha hamstrat usb kablar då jag nu kastat en pappkasse full med dem ;)

Men bilen är bara halv lastad.. och så skall den förhoppningsvis bli då jag inte vill köra runt på massa onödiga prylar. Känns skönt att man får lasta 660Kg hursomhelst, eftersom jag planerar att flytta ner i Sydeuropa ett tag och resan går via calles i burg ;)

Hoppas att bilen skall orka med mina strappatser, har i veckan bytt olja i motor, låda och bakaxel. Samt nya SKF hjullager, de gamla "murrade" och yttre lagerbanan var synbart sliten med massa fina smårepor (kanske är ett kännt fel även på MB Sprinter?). Passade även på att byta bromsklossar och motionera bromsoken. Installerade även larm i bildelen som skall kompletteras med magnet brytare i dörrar, fönster och luckor. Nya torkarblad från feltema (eller tre olika som alla ger ränder på rutan) skall försöka ett som inte studsar över rutan, jag gillar inte massa tork märken mitt i synfältet!

Har även tvättat med såpa vilket gjorde bilen skinande ren, dock matt. Men taket som var belagt med alger ser strålande ut. Kommande vecka skall jag polera och testa biltemat båt polish och båt vax. Sen skall jag byta bromsolja också, det känns som en billig försäkran om att jag gjort vad jag kan för att undvika problem.

Det enda problemet just nu är väll hur fanken man uttalar namnet på bilen.. jag blir alltid líka konfunderad när folk frågar vad det är för märke.. Eura, vilket jag just nu uttalar som engelsmännen uttalar Euro men med a-på slutet.

Dags att packa vidare... Avfärd om ca 14 dagar :)

/Freddy

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Flyttar ut i bilen...

Når du reiser sydover så trenger du ikke å fylle bilen hos calles - det er normale priser i Tyskland der. Du finner ofte bedre priser i vanlige dagligvarer samt hos Aldi og Lidl.

F

F.d. 5080

Guest

Tjena DJ!

Har samma planer som dig, men är osäker.... Med samma planer menar jag att flytta in i husbilen på heltid. Jobbar ganska mycket och kommer att göra det ett antal år till, men funderar ändå på att bo permanent i HB:n. Hör av dig! Låter som om att vi är inne på samma spår och kan utbyta idéer och tips.

//Lasse Kba

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Jag återkommer med mer info om mina strapatser när jag väl är klar med flytt och allt annat som skall fixas med bilen osv..

/Freddy

F

F.d. 53022

Guest

Vi har nu bott i bilen ca 1 år, det enda vi ångrar är att vi inte gjorde detta tidigare.
Ingen av oss jobbar längre, och för att ha en fast punkt har vi köpt Kinna IFs sportanläggning Skutesjön, de byggnader som finns ligger inom strandskyddat område så permanent boende är inte tillåtet.
Stället passar oss perfekt här kan vi tvätta och ha klädförråd, här finns också en lägergård med 8 rum och 32 bäddar så vi kan bjuda hit barn o barnbarn.
Hela området är på ca 80000 m2, och vi har gjort iordning platser för husbilar, så vi behöver inte känna oss ensamma här ute i skogen.
Monica o Bosse

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Med lite förseningar är nu bilen polerad och vaxad...
Jag har även monterat magnetbrytare i dörrar och luckor som är kopplat till bilens larm. Detta ger ett mycket gott skalskydd. Jag har även ett larm som jag tidigare haft i bostaden med två rörelsesensorer i bodelen när jag lämnar bilen. Lite kaka på kaka, men jag hade det liggande och kände att i bland kan man köra med både hängslen och livrem.

Jag vägde bilen idag då jag passerade Borås mot Göteborg, Fram axel 1600Kg och Bak 2200Kg vilket ger en marginal på 300Kg från totalvikten på 4100Kg (Max vikter är: 1750 fram och 2540 bak).

På Fredag verkar det som att jag får åka med en färja från Göteborg till Fredrikshamn gratis :) då en vän arbetar ombord. Detta gör stor skillnad i plånboken då resan ut ur Sverige inte alltid är så billig. Tanken är att ta mig ner mot medelhavet och Frankrike nu i sommar och Spanien i höst/vinter.

Vi kanske ses på vägarna :)

/Freddy

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Nu bär det av....

Just nu sitter jag på Stena Scanrail (som dessutom blir 40år i morgon) på väg mot Fredrikshamn, fick åka med gratis vilket passar min plånbok... Tur man har goda vänner som jobbar där man behöver dem ;) Kommer troligen inte ha i-net på ett tag då jag tänkte rulla söderöver.. Kommer sakna er alla som finns på detta forum, även om jag inte träffat er personligen så är ni till 98,7% trevliga och underhållande individer.

Har naturligtvis fått lite strul med bodelsladdningen, när relält i ebl:n drar sjunker spänningen i bodelen, men start batteriet har 14,2 när motorn snurrar. jag hör att reläet drar i ebl:n. Men har inte listat ut vad som orsakar problemet. Även signalen D+ försvann... så jag fick ge ebl:n egen matning för att dra reläet.

Spännande problem.. men jag stannar i Danmark o tar en öl o begrundar det hela.. Troligen bara lite onda andar i mojängerna ;)

Hoppas vi ses där ute i Europa!

/Freddy

Toppen