• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flygnavigering från Garmin

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Detta är kanske något för de medlemmar som idkar fotografering från ultralätta flygplan?

Prylkoll:
Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli. Garmin lanserar nu en flygnavigeringssimulator för iPad för bara 25 dollar.

Programmet eller appen som alltså låter dig öva flygnavigering från marken simulerar modellen Garmin GTN 750 och fungerar därmed som en frestare inför vad som komma skall.
Här finns både simulerat väder och andra flygplan att förhålla sig till.

garmin-gtn-750.jpg
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Flygnavigering från Garmin

En del gör vad som helst för att spara en del soppa.

Själv har jag slösat bort en hel del flygbränsle bakom spakarna på en SK-16.
(Till saken hör att jag aldrig lyfte utan bara varmkörde innan dagens övningar på Säve-flygfält i lumpen)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Flygnavigering från Garmin

Garmin var en av de första att ta fram GPS navigering för flyg. Från början enbart för så kallad VFR navigering lika med navigering med marksikt.
Efter hand har Garmin utvecklat enormt bra system för flyget som numera är godkänt för navigering i hela världen. Det finns från enkla mottagare med kartprogram som fästs på styrspaken till s.k. glaspanel där all information går via Garmins data. Fantastiskt men oerhört dyrt.
I min flygmaskin sitter en fast monterad GPS mottagare utan kartfunktion men kopplad till autopilot med all styrinformation samt en löstagbar Garmin 296 med kartor och all övrig info. Dessa mottagare är idag nästan omoderna trots perfekt funktion och information men utvecklingen går otroligt fort så det som köps för stora pengar idag är näst intill värdelöst om ett år - trots perfekt funktion.
Gps en för flygbruk har på senare år även fått höjdangivelser där en minimihöjd över terrängen kan anges och kopplad till flygplanets autopilot kan flyga på säker höjd. I USA finns det även väderinformation att tillägga till kartbilden och då få information om rådande väder direkt på displayen, kommer snart även för Europa. Tror kanske detta redan finns att få även nu i Europa men är inte godkänd för vädervärdplandering.
De appar som finns idag till Ipad mm är inte godkända för navigering men säkert en bra back up till övriga flyginstrument.
Utvecklingen går som sagt mycket snabbt och allt bättre programvara kommer att finnas.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Flygnavigering från Garmin

En del gör vad som helst för att spara en del soppa.

Själv har jag slösat bort en hel del flygbränsle bakom spakarna på en SK-16.
(Till saken hör att jag aldrig lyfte utan bara varmkörde innan dagens övningar på Säve-flygfält i lumpen)


Där Decker har du missat mycket.. Fantastiskt att krypa ner i sätet på en flygmaskin och bara dra iväg......ändå häftigare med en SK 16 som idag börjar vara en sällsynt raritet
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Flygnavigering från Garmin

Det roligaste var att försiktigt trycka spaken framåt så att baken lyte sig. Visserligen förbjudet, men roligt var det.

Det mest intressanta var själva motorn en bjässe med 9 cyylindrar(om jag minns rätt) och varje cylinder var på c:a 5 liters volym. En annan finess var att den hade en motroterande kamskiva som styrde ventilerna, och naturligtvis dubbla tändstift där de bakre inte var speciellt lättåtkommliga.:holly-1-icon:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Flygnavigering från Garmin

Hade jag varit i dina kläder så hade jag släppt broms mm och dragit full gas. Flyga eller inte man måste ju chansa.
Motorn i SK 16 år en ordentlig radialmotor som låter underbart och som vid start avger massor men blåvit oljerök. I våra dagar föga miljövänligt men vem bryr sig..........
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Flygnavigering från Garmin

Ja du Alve,
detta var det man använde för olika beräkningar då jag tog cert för snart 35 år sedan, denna tillsammans med räknestickan är nog att betrakta som saker och ting från flydd tid tror jag. Har nog inte använt dessa hjälpmedel på minst 30 år. otroligt vad tiden går fort och alla hjälpmedel blir gamla och undanlagda i någon låda som våra efterlevande inte ens har en aning om vad det är eller till vad man använt detta till.
Gäller att rensa bort saker o ting i tid kanske
Ha det gott Alve och Gott Nytt År
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Flygnavigering från Garmin

Jag har fortfarande en Aristo-Aviat sedan början av 60-talet (när jag tog cert.) och en liten Jeppeson-Navskiva (fickmodell som jag änvände sedan 67 när jag tog C-cert) i någon låda hemma.
GPS är verkligen en bra hjälp för dagens flyg. Jag minns när vi förr instrument- flög med hjälp av NDB och i värsta fall på rundradiostationer på mellanvåg där det inte fanns tillgång till NDB-fyrar.
Jag skulle vilja köpa en Link-trainer om det fanns någon till ett hyfsat pris. Det är en flygsimulator som användes av flygskolorna för instrumentflygning. Det är en låda innehållande sidoroderpedaler, skev- och höjdroderratt samt en fullständig instrumentutrustning á la 60-tal. SAS och Collinder på Bromma hade en sådan. Även Bror har säkert svettats i en sådan vid PFTn.
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Flygnavigering från Garmin

Min hemmaflygplats var Motala. Man flög ju omkring lite hit o dit i närområdet och hade alltid tryggheten att om man inte visste var man var så kunde man styra västerut och bli uppfångad av en lång härlig sjö. Jag flög ibland till Ljusdal och hade vid hemresan möjligheten att ta in en långvågssändare som var placerad i Orlunda strax sydväst om Motala. ADF-en (tror jag det heter) låste direkt efter start trots det långa avståndet men tack vare den kraftiga sändaren.

Den sändaren kunde man ställa in nosen mot men det gällde ju att förstå att man inte kunde flyga enbart mot den eftersom vindavdriften kunde få en att flyga som i en spiralgalax och praktiskt taget aldrig komma fram. Den kändes dock som en trygghet. VOR-fyrarna däremot kunde man rikta in sig på även om man flög sidles mot dem.

Sitter kvar lite gamla minnen.

:santa-3-icon:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Flygnavigering från Garmin

God fortsättning Alve,
borde nog ta upp dig på en tur någon gång så skulle du snabbt se att det finns både ADF och dubbla VOR ombord men att dessa numera inte används annat än som backup till GPS en.
Har ju trots alla instrument kuskat omkring med tummen i kartan och navigerat med hjälp av karta och det man ser utanför och nedanför flygplanet. Blev ju sedanb ganska bekvämt att navigera efter det att GPS installerades- tror att det var tio - tolv är sedan den första installersdes i min maskin.
Vete katten om jag kan fara omkring utan detta fantasiska instrument men tvingas man så kommer man ganska snart tillbaka till basic.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Flygnavigering från Garmin

Känder inte något om navigation i flygplan,
men har minst sett ( ~2006 - 2010 ) denna Garmin GPS V, 3 gånger (TV) slumpvis, i små nutidige Chessna typer

garmin_gpsV-horizontal_big.jpg


Känner någon modellen :confused:
Har även en från 2001 - fantastisk stycke GPS-verktyg som vandrar, på cykel, i öppen segelbåt etc.
Vattentät till 5 meter.
Min erfarenhet om präcision 1-3 meter !
 
Senast redigerad av en moderator:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
469
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Flygnavigering från Garmin

Känder inte något om navigation i flygplan,
men har minst sett ( ~2006 - 2010 ) denna Garmin GPS V, 3 gånger (TV) slumpvis, i små nutidige Chessna typer

garmin_gpsV-horizontal_big.jpg


Känner någon modellen :confused:
Har även en från 2001 - fantastisk stycke GPS-verktyg som vandrar, på cykel, i öppen segelbåt etc.
Vattentät till 5 meter.
Min erfarenhet om präcision 1-3 meter !

Min försa GPS var just en sån här, köpte den 2002 för att ha den på min off-road mc!
Har för mig att den kostade då ca 7000 :msn_ooooh:
En riktigt robust grej faktisk!
 
Toppen