• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flygfoton och flygplan!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jahopp, idag har det varit en minst sagt annorlunda dag!

Vi hade bestämt, piloten och jag, att ta lite bilder och filmklipp på två andra plan från luften. Här sätts flygfotograferandet på sin spets för fotografen, och det gäller att bägge piloter i luften vet vart man har varann och dessutom kan lägga sig på samma nivå med samma fart...

Jag var inne på Scandinavian Photo i Mölndal igår, för att hämta en beställd reservdel. En av säljarna får syn på mig och ropar att nu har han hittat en perfekt pryl för mig som han har tagit hem! En specialsele för flygfotografer som jobbar från helikopter och skärm! Selen sitter på överkroppen, och från den går två remmar som kan löpa lätt, i remmarna finns ett fäste med en stativgänga som passar i botten på kamerahuset. Helt perfekt för mig, jag kan nu slippa att sätta fast husen i linor med karbinhakar! Är mycket nöjd med denna lösning!

Nåväl, vi träffades tidigt i morse och skulle först upp på en provrunda för att dels testa min nya sele, dels känna lite på luften, så det inte var för kyttigt för att fota.

Vid starten varvar han alltid motorn först, stillastående. Jag tyckte jag hörde något konstigt, men tänkte inte så mycket mer på det. Vi drar på och tar fart, men direkt så bromsar han och säger att nåt är fel. Vi går tillbaka, han kollar tändstift m.m.
Gör ett nytt startförsök. Samma igen. Tillbaka för större koll. Tvättar och blåser rent luftfilter, kollar alla bränsleslangar m.m. Nytt försök, samma sak igen. Går tillbaka och
gör noggrannare koll. Hittar inget fel. Ut på banan igen, varva. Nu verkar motorn gå rent. Drar på och lyfter. Dock får vi några misständningar i luften vid höga varv. Vi beslutar för att inte fota några andra kärror i luften, men tar en tur för att filma några andra grejer istället. Det är väldigt kyttigt i luften, turen på en timma blir minst sagt tuff men jag lyckas att filma och fota det jag ska.

Vi landar, lite problem med sidvinden vid landningen men det går bra. Är vid det här laget riktigt illamående, men den här gången testar jag en ny metod. Fort som attan, av med hjälmen och ur maskinen. Jag lägger mig ner direkt på marken och blundar. Kan säga att det kändes som att ligga på däck ute på havet i rejäl sjö! Jag låg kvar i en halvtimma på backen, och hör och häpna - jag klarade mig från att besöka diket! Kommer att köra med denna metod i fortsättningen!

Vi fick besök senare av två andra kärror, en riktigt snygg hemmabyggd dubbeldäckare! Plåtade lite av de andra maskinerna också.

Efter en timma kände jag mig helt återställd, filmade lite starter och landningar av de andra planen. Min kompis tror också att ha har hittat felet, en jordkabel hade rostat lite och gav dålig kontakt. Vi får göra ett nytt försök att filma kärror i luften en annan dag.

Senare på eftermiddagen var det dags att köra till nästa uppdrag, en bröllopsfotografering. Här kommer dagens fotohändelse, vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det...:spinny:

Brudparet hade beställt fotograferingen efter vigseln i kyrkan. Sagt och gjort , jag var på plats när de kom ut ur kyrkan. Efter riskorn och lyckönskningar åker gästerna iväg med en buss till festlokalen nån mil bort. Kvar är jag, brudparet och två brudnäbbar (troligtvis brudens systrar) som ska hjälpa till att hålla reflexskärmarna.
Bruden är irriterad på sin nyblivne make för ett antal detaljer. Paret börjar bråka högljutt, brudnäbbarna försöker lugna dom, bråket stegras varpå brudgummen sliter av sin ring, kastar den i gräset och sedan bara går därifrån!:eek:
Kvar är jag, bruden och brudnäbbarna, som försöker trösta bruden, vars ansikte är svart av smink som runnit av i tårarna! Jag fick lite bilder på dom bägge innan han stack, får se om jag nu kommer att få betalt för jobbet. Vet inte om dom fick tag på honom sedan, eller hur det gick...
Iallafall ett av dom mest knepiga fotouppdragen jag haft!
Jag publicerar inga bilder på paret, men lägger med några detaljbilder istället.
Flygbilderna är från Kunsgsbacka, slottet är Tjolöholms slott samt slottskyrkan med tillhörande statarhus.

När jag kom hem nåddes jag ju sedermera av nyheten om naturfotofusket, så det har varit en händelserik dag idag...:cool:

Och bilderna, ja alla flygfoton är tagna med Landskapskontrollen inställd i kameran. Bröllopsbilderna är tagna med neutralkontroll inställd. Importerade i LR, ställde lite kontrast och svärta samt minskade exponeringen med 1/3. Bröllopsbilderna har jag inte gjort något alls med.

Hej Hopp och godnatt,

/Ludde

110903.003-2.jpg

110903.038.jpg

110903.045.jpg

110903.051.jpg

110903.056-2.jpg

110903.057-2.jpg

110903.061.jpg

110903.098.jpg

110903.105.jpg

110903.109.jpg