• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flygfoton igen!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Det blev en tur norröver i kommunen den här gången, Sandsjöbacka naturreservat var målet, gick rakt över Kungsbacka på vägen dit. Piloten tog en bild på mig också, så även jag fastnade på plåten. Gör mig f.ö. annars bäst bakom kameran, men bilden illustrerar även den luftiga positionen man har i Triken :D.
Var på en videodemo som Nikon arrangerade i förrgår, och upptäckte att jag har ställt in min lilla GoPro kamera i fel läge, NTSC istället för PAL...suck, jag har filmat i NTSC sedan i vintras.
Det är därför jag inte har hittat något importläge som har passat, jag förutsatte att det var PAL, 30bps, men det fanns ju inte...
Man lär så länge man lever...:wub:

Här är kvällens bilder iallafall

/Ludde
110901.004-2.jpg

110901.004.jpg

110901.006-2.jpg

110901.009.jpg

110901.010-2.jpg

110901.012-2.jpg

110901.015-2.jpg

110901.017.jpg

110901.018.jpg

Visa bilaga 44320

110901.026.jpg

110901.029.jpg

110901.031.jpg

110901.034.jpg

110901.057.jpg

S

Sune & Eva

Guest
Sv: Flygfoton igen!

Härliga landskapsbilder du har tagit igen, vilken sjö är det 6 kortet. mvh Sune

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det är Sandsjö, ligger i din hemkommun :), precis väster om Bräckaåsen som du ser från motorvägen E6 söder om bensinstationen i Sandsjöbacka

F

F.d. 29925

Guest

Vill inte vara kritisk, men tycker att dina bilder tagna från marknivå brukar vara några snäpp vassare.
(Beror kanske på att en bild på marken kan "planeras" på ett helt annat sätt.)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Visst, det är en helt annan sak, då använder jag stativ, står och väntar ut ljuset någonstans ute i naturen.

När det gäller flygfoto är det oerhört svårt att bara få en skarp bild. Vibrationer, problemet att motivet inte är still i sökaren eftersom vi hela tiden rör oss, samt det stora avståndet ner till marken gör det oerhört svårt att få bra bilder. Kvällsljus gör det inte mindre svårt, med höga ISO tal och krav på korta slutartider.

När jag flygfotar söker jag i första hand efter motiv med intressanta mönster, färger eller former i landskapet. Jag vill förmedla bilder som ingen annan än vi i planet har sett/kan se. Det är den största dragningskraften i flygfotandet.

Det stora problemet, avståndet till motivet som för det mesta är mellan 300-450 meter, är diset i luften.
Samtidigt kan det bli intressanta släpljusbilder i kvällsljuset.
Sen har jag ju en särskild passion till just flygfoton, jag kan aldrig se mig mätt på ett intressant flygfoto. Eftersom jag till vardags jobbar på Mätningskontoret i min hemkommun och använder mig av kartor dagligen, går väl intressena hand i hand med flygfotot, det är rätt intressant att se kartan i "verkligheten".

Vi tar ju ortofoton över kommunen med jämna mellanrum, och jag kan ibland hitta detaljer i ortofotot som jag sedan vill ut och flygfota.

Men man måste nog vara lite crazy om man ska gilla flygfoton som jag gör, har idéer om att så småningom göra en bok med bara flygbilder över hela kommunen!

Men det är så som du noterat, att jag jobbar med två helt olika sätt att förmedla motiven på, så de får inte jämföras! Däremot vill givetvis alltid förbättra mig, särskilt inom flygfotot, men det är ju betydligt svårare att genomföra! Jag har ju en del problem också med flygsjuka, och det gör inte arbetet lättare där uppe i luften.
Kom gärna med synpunkter på hur ett bra flygfoto ska vara! Vore intressant att höra olika åsikter om detta!

/Ludde

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"På min tid" var det ett himla krångel när man skulle ta en bild oppanifrån! Militären hade sypunkter eftersom flygfoton skulle kunna hjälpa ryssen att planera eventuell invasion av Sverige! Är allt sådant borta idag?

Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Idag kan man ju se ett cigarettpaket (eller snusdosa för dom som föredrar det) från satelliter, så ett förbud är väl onödigt.
//W

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

AR.Drone från Parrot.
Vem kan motstå en quadkopter med 4 stycken propellrar och 2 inbyggda kameror som sänder bild i realtid?
Ett litet problem har hittills varit att det saknats en officiell applikation till Android för att styra quadkoptern.

Istället har vi fått vända oss till tredjeparts-program som inte alltid fungerat så bra.
Vid Google I/O-tidigare i år visades en officiell Android-version upp och nu är den äntligen släppt på Marketplace at Parrot, företaget bakom AR.Drone.

AR.Drone: Piloting now possible on Androidâ„¢ - YouTube

ar_drone.jpg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Anders, nå overrasket du meg - det finnes kontroller app for iPxx utstyr og du snakker Android!

Toppen