• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flygfän???

F

F.d. 53134

Guest
Jag undrar om det är någon som vet vad det kan vara för några djur som letat sig in genom takluckan i sovdelen! Vi står med vår husbil permanent på caravan camping i ånnaboda, om vi inte åker någonstans i Sverige omnejd. Vi observerade flera hundratals små bevingade, lite grå gröna djur som hade slagit ner på vår pelargon utanför vår husbil för en tid sedan, skit äckligt må jag säga. efter det så gick det säkert någon månad när jag såg flera hundra flygfän invadera våran husbil med resultat att jag fick plocka bort dem en och en för hand. Det positiva är att det går relativt lätt att plocka bort den när de slagit sig ner. Snälla kan någon säga vad det är för djur?????? :spinny:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Flygfän???

Kanske lite lättare om du lagt in en bild, men jag kan tänka mig att det rör sig om Guldögonsländor. Dessa söker sig gärna inomhus för övervintring och är gröna för att efterhand bli allt mer bruna. Absolut inga skadedjur, såväl de fullbildade sländorna som larverna lever av bladlöss.
Här bilder med storleksreferens:

XI, 1 poäng (Large).jpg

XI, extrabild (Large).jpg

aake

F

F.d. 53134

Guest

Du skall ha innerligt tack för ditt svar!! Det var den insekt som huserade i våran husbil!!!:)

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Kan du inte dra för myggnätet under takluckan, för att slippa Odjuren.
Men det har du säkert redan gjort.
Lycka till
/Vidhem

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Inte så helt lätt att hålla dessa djur ute. På något vis brukar guldögonsländor klara att ta sig genom fönsterspringor och tätningslister. Iofs vackra djur som sitter stilla och väntar på våren. Gott om dessa där vi hade fiskestuga vid Vänern, men här hemma i Jämtland ser man dem nästan aldrig.
aake

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Vi hade massor i vår husbil nu när vårsolen börjar lysa. Upptäckte dem för någon månad sedan och de dyker fortfarande upp. Dessvärre hade jag 7 st i takluckan som är "dubbelglasad" som sidorutorna. Det saknades en plastplugg i ett av hålen. Hade ett helsike att få ut dem. Började med att täcka för ljuset utifrån och ha lampa tänd på natten. Fångade då 5 st men alla i takluckan var kvar. Provade att ta bort den andra pluggen och dammsuga och lyckades få ut 2. Till slut tog jag bort takluckan och lyckades spola ur dem med vatten. Tog någon timme med fyllande och skakande och tömmande. Nu gäller det att få ut fukten och dit med pluggar igen. Vi har plockat ca 30 st sista månaden. Har använt HB vid några tillfällen även i vinter och då har någon enstaka kommit fram.

Toppen