• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flygande navkapsel

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Många har tappat navkapslar under körning framgår av annan tråd, det har jag också. För ett antal år sedan körde jag på Ulvsundavägen utanför Bromma flygplats i rusningstrafiken (70väg) när en navkapsel kom flygande från mötande trafik och träffade min BMW mitt på vänsterdörren, kunde ej stanna där och kolla skada eller leta efter navkapseln. Det hade blivit en ordentlig buckla av träffen så jag åkte till polisen och visade upp skadan och fick ett intyg men polisen hade svårt att tro att det gått till på det viset. Vidare ny besiktning hos Trafikförsäkringsföreningen som inte heller trodde på min beskrivning men som tur var hade jag haft en känd TV-journalist med i bilen som blev förbannad när hon hörde talas om misstroendet och ringde upp och styrkte vad som hänt så jag fick ut ersättningen jag hade rätt till.
Funderar lite över vad man har för ansvar om egen navkapsel träffar och skadar någon? Hur kommer det sig att navkapslar som sitter så dåligt fast är tillåtna att åka omkring med när man kan bli bötfälld för att man kastar ut ett papper genom bilrutan?
Åke

J

Jimbo

Guest
Sv: Flygande navkapsel

Hmmm, ja. Ägaren är ansvarig för att bilen är i ett trafiksäkert skick. Föraren även denne till viss del.

Det går inte att hänföra till "last får ej medföras så det kan framkalla fara... osv" då det är en fast monterad utrustning.

Kan man styrka oaktsamhet kan det eventuellt bli aktuellt med "framkallande av fara för annan".

Arne Berger

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024
Sv: Flygande navkapsel

I Norge er det slik at hvis en gjenstand faller av en bil og skader en annen bil før gjenstanden har lagt seg til ro i veibanen, så er det ansvar for den bilen gjenstanden faller av fra.
Hvis gjenstanden har falt av og lagt seg til ro i veibanen, så er det ikke ansvar for den bilen gjenstanden falt av fra og tapet blir der skaden rammer.
Jeg antar at tilsvarende regler gjelder i Sverige.
Med vennlig hilsen
Arne Berger

Toppen