• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fly Sverige

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Fly Sverige

Det kan vara lönsamt!
Men nackdelen är att du inte får ha väsentlig anknytning till Sverige om du vill slippa skatta i vårt land.
Dvs inte driva företag eller ha fast bostad.
En sommarstuga går bra.

Arvsreglerna blir ju enligt det nya landet , det kan medföra konstigheter!

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vi gjorde precis tvärtom.

Efter att ha varit skriven och arbetat i Spanien i 22 år, skrev vi in oss igen i Sverige i samband med att jag pensionerade mig.

Vårt boende delas nu mellan Sverige och Spanien.

Ekonomiskt var det inget bra beslut, men för oss kändes det rätt och nöjda med vårt beslut. Det finns även andra faktorer att räkna in än de rent ekonomiska.

I mina ögon, efter att totalt bott och arbetat runt om i världen i över 30 år, är Sverige ett bra land att bo i. I princip obefintlig korruption, effektiv byråkrati, tryggt och personalen i affären trevlig när man kommer in. :)

Tommy

F

F.d. 29925

Guest

Det går nog inte att komma undan svensk skatt om man flyttar. Men de som har funderingar bör nog kontakta skatteverket för att inte bli besvikna i efterhand.
Har för mig att man drar c:a 30% skatt på pensionen även om den utbetalas i t.ex. Portugal.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Det går nog inte att komma undan svensk skatt om man flyttar. Men de som har funderingar bör nog kontakta skatteverket för att inte bli besvikna i efterhand.
Har för mig att man drar c:a 30% skatt på pensionen även om den utbetalas i t.ex. Portugal.

Precis, den s.k. SINK-skatten kommer man inte runt om man flyttar till t.ex Spanien. Den är numera 20% på på din vanliga pension, tjänstepension och eget pensionssparande.

Många tror att Portugal är skatteparadiset för svenska pensionärer och det är det säkert för gamla bankdirektörer, eller chefer från börsbolagen eftersom tjänstepension från privata sektorn, där är skattefri. Enligt vad man läser i tidningarna har ju dessa herrar ofta flera miljoner kronor om året i tjänstepensioner.

Vet pensionärer som flyttat dit med sin tjänstepension på 8000 kr/månaden. Nytt land, inte kunna språket, lämna släkt och vänner....... Man tar sig för pannan för vad människor gör för att tjäna några kronor.

Tommy

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hmm! Även jag sitter och funderar. Jag är ju defakto huvuddelen av året utomlands. Jag kanske kan klassa om huset till sommarbostad?

Är det inte så att den sk sinkskatten upphör efter ett antal år? Min mamma har ingen sinkskatt (tror jag). Men hon har ju inte bott i Sverige sedan åttitalet.

F

F.d. 30553

Guest

Hum, flera som tänker likadant Portugal sink skatt 20% tjänst, privat pension 0 om man skriver sej i Portugal, gäller i 10 år, men visst, måste vistas i landet 90 dar om året, fast adress , kapa rötterna till Moder Svea, har en bekant som nu börjar processen får se hur långt han går. Som sagt tankarna gror...

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Hmm! Även jag sitter och funderar. Jag är ju defakto huvuddelen av året utomlands. Jag kanske kan klassa om huset till sommarbostad?

Är det inte så att den sk sinkskatten upphör efter ett antal år? Min mamma har ingen sinkskatt (tror jag). Men hon har ju inte bott i Sverige sedan åttitalet.

Om mamma har svensk pension så får hon troligen den utbetald efter att avdraget 20% redan är gjord hos Pensionsmyndigheten. Men det kan variera beroende på vilket land man bor och det avtal som finns mellan Sverige och det aktuella landet.

Hon behöver inte deklarera och har inga möjligheter till avdrag om hon betalar SINK-skatt.

I t.ex. Frankrike gäller andra, mera gynnsams regler än i Spanien, i Thailand är det också andra regler, men som jag inte kan.

F

F.d. 29925

Guest

Ett annat,en kanske nog så viktigt att tänka på, är vilka förmåner av exempelvis sjukvård m.m. kan jag räkna med i det tänkta "pensionärslandet".
Vet ej, men förmodar att man behöver räkna på en privat sjukförsäkring, där tyvärr åldern är en avgörande faktorn om premiens storlek.

Visst låter det lockande men det kräver nog väldigt noga genomtänkta överväganden innan man skrider till verket.

(Vet bara när jag var ute och seglade var det omöjligt att få en typ liv och olycksfallsförsäkring om åldern överskred 65 år)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Tyvärr man får inte ha bott permanent i den godkända "sommarbostaden"!

F

F.d. 53012

Guest

Fel: SINK skatt endast 20% på inkomstpension (ingen landstingskatt därför 10% lägre) tjänstepensionsförsäkring 0% förutsättning att man bosätter sig i Portugal. Huset kan man överlåta till barnen och ta ut alla övriga pensioner på 5 år och komma hem förmögen och leva sina sista dagar som hyresgäst i sitt hus som barnen äger och då har man redan ordnat med bodelningen och inga problem
när man tar in på hemmet eftersom villaägande är negativt när månadsavgiften skall beräknas. Lycka till med planeringen har hjälpt flera med detta upplägg men ta i beaktan hur barnen ställer sig detta och hur dom vill ha sin laglott.

Toppen