• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fluoridjonbatteri

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
På gång som har 7 ggr större kapacitet än litium !? men nackdelen är att den innehåller kobolt !?
Skall kunna ge en räckvidd på 100 mil !

Jojje
 
F

F.d. 22252

Guest
Har under en följd av år dykit upp nya fantastiska batterier som i teorin ska lösa alla problem. Så har det inte blivit brandfarliga dyra lösningar är det vi fått se. Jag åker inte gärna på en färja med elbilar och kommer det lastbilar med farliga batterier hoppas jag de fär åka bron istället. Så är det ju med vanliga Liion de får inte transporteras på flyg. Tror att när försäkringarna stiger kommer inte så många vilja ha dom. Om en massa energi lagras som bensin eller väte eller el så kommer varje lagringsenhet vara en fara för liv och lem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Wizard - ja og samtidig samle opp den hydrogen som blir produsert under ladning. På 1970 tallet var det et kjempe NiFe batteri sentralt i Vest Berlin som sørget for el når overføringen fra Vest Tyskland ble stengt av DDR. Har en gang sett tall for det batteriet - selv i dag ville det være imponerende.

NiFe brukes fortsatt i endel OffTheGrid installasjoner her i Australia, omlag 4 ganger vekten av tilsvarende LiIon eller 3,5 ganger LFP. Pris pr. kWh ikke langt unna LFP om en bruker åpne NiFe. Noe over om en bruker de cellene som en kan samle opp hydrogen fra. Driftsproblem at en må etterfylle vatn veldig ofte, elv om de dyrere har tank og automatisk etterfylling. Ukentlig kontroll av vannstanden i tanken kreves for disse.

Men driftsikre er NiFe - 50 år uten tap av kapasitet er blitt verifisert. Priser i AU$ pr. i dag på IRONCORE BATTERIES - Prices and Ordering.

NiFe batteri ble utviklet i Sverige på 1800 tallet. Produsert av Thomas A Edison, noen av disse batteriene er fortsatt i bruk!

Har en plass og kan vedlikeholde de så er de et godt alternativ, langt bedre enn bly.
 
Toppen