• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flugor inomhus

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025
Som vanligt, då vi kommer över nyåret, börjar småflugorna komma. Vad gör man? Jag söker efter sk "Kärringråd" om det finns några.:confused:
MVH BOH HBK681

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Flugor inomhus

Först och främst skall du naturligtvis fotografera djuren med makro-optik så att du har något att lägga ut i tråden "Biologiska bildgåtor"!

aake

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Dom dj......na sitter ju aldrig still. Man kanske borde fråga någon flygkunnig om råd. Det kanske går att flyga ikapp dom.
BOH

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026

Läste nyss på nätet att man skulle sätta ut en kopp med ättika i rummet då försvinner dom. Har inte provat kom bara ihåg att ställa den högt om ni har småbarn i huset. Frätande att dricka.

• Gilla
Reaktioner: Ami
F

F.d. 4811

Guest

Vi hade samma problem i höstas och jag satt ut ättika men de försvann inte. Fick "slåss" med dem ett tag sen vips en dag var de borta.

Senast redigerad av en moderator:
  • Gilla
F

F.d. 4272

Guest

Jo, det funkar.
Har gjort nåt liknande men inte med de exakta måtten.
Vinäger, med lite saft och lite honung sen lite diskmedel för att bryta
ytspänningen. Det blir en del flugor i kaffekoppen.
Så visst funkar det.
I Blomkrukor så har jag prövat med tändstickor med svavlet ner i jorden, gammalt husmorstips.
Men tycker nog inte det funkar så bra, kanske har för lite stickor i jorden.
//Lotta

• Gilla

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bananflugor (Drosophila) handlar det nog inte om i detta fall. Dessa känner jag väl sedan studier i genetik i ungdomen. Bananflugorna bra mycket större (>2mm) än dessa extremt små flygfän som tillbringar sin tid som larver i våra blomkrukor.

Det brukar handla om sorgmyggor. När du fotograferar så se till att du får med vingarna. Typiskt grå (därav "sorg") och även karakteristiskt utformade vingribbor. Dessa djur flyger gärna kring våra huvuden sökande intellektuell kontakt, men det brukar även gå bra att locka med något gott; här en bild från bildgåtetråden på en sorgmygga som äter av min morgonfilmjölk:

aake

Bilagor

• Gåta XI, 2 poäng.jpg
    Gåta XI, 2 poäng.jpg
    170,9 KB · Visningar: 0
F

F.d. 55334

Guest

Faktum är att jag läst på denna hemsida - eller någon annan -
någonstans som jag inte kommer ihåg
att någon hällde ett par liter kokhett vatten i slasken på kvällen